در سالگرد کارگردان فقید سینمای ایران عنوان شد؛

ناگفته های وزیر بهداشت از سفر کیارستمی به فرانسه

کدخبر: 2102808

وزیر بهداشت، ناگفته هایی از چگونگی سفر مرحوم عباس کیارستمی به کشور فرانسه را بازگو کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم سالگرد درگذشت عباس کیارستمی کارگردان سینما که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: عباس کیارستمی یکی از سرمایه‌های اجتماعی این آب‌وخاک بود. وی از بزرگان بی‌نظیر عرصه هنر به حساب می‌آمد، اگرچه عمرش کوتاه، اما کارنامه درخشان کیارستمی ماندگار خواهد بود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: امیدوارم بتوانیم در ادامه زندگی‌مان راه وی را ادامه دهیم و برای رسیدن به اهداف وی تلاش کنیم.

وزیر بهداشت گفت: کیارستمی کارگردانی بود که در دهه 50 بسیار درخشید و بعد از شروع انقلاب نیز در کشور ماند و فعالیت خود را ادامه داد. در نقل‌قول‌هایی که از وی شنیده‌ام، گفته است درختی که در یک مکان خاص ریشه دارد، اگر به جایی دیگر منتقل شود، دوام نخواهد آورد و همچنین اگر ثمری بدهد، میوه‌هایش پربار نخواهد بود و رشد بنده نیز در گرو ماندن در وطن است.

وی افزود: در ملاقاتی که در منزل کیارستمی با ایشان داشتم، به بیان صحبت‌های باورنکردنی پرداخت. وی از ایجاد اختلال به‌وجودآمده در صدایش نگران بود و می‌گفت اگر صدایم به حالت عادی برنگردد نمی‌خواهم زنده بمانم، بنده به وی گفتم برای اینکه اوقات فراغت خود را پرکنی از فضای مجازی استفاده کن، ولی وی پاسخ داد بنده تاکنون در هیچ فضای مجازی عضو نبودم و حتی در منزل از ماهواره استفاده نمی‌کنم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: شنیدن چنین صحبت‌هایی از شخصی که یک هنرمند بین‌المللی بود و داوری‌های اثرگذاری در عرصه هنر داشت، برای بنده جالب و تعجب‌آور بود.

وزیر بهداشت افزود: کاش این جلسه برگزار نمی‌شد و آقای کیارستمی را در جمع خودمان داشتیم. بی‌مهری‌های زیادی در حق این کارگردان فقید سینما صورت گرفت و امیدواریم در سال‌های آینده اگر مراسمی برای یادبود ایشان برگزار شد، این‌گونه نباشد، اگرچه برگزاری چنین مراسمی برای پاسخگویی به افکار عمومی لازم است.

وی در ادامه افزود: مردم و افکار عمومی باید پاسخ این پرسش‌ها را بدانند که آیا و چگونه کیارستمی عمل شد، آیا بیماری وی سرطان روده بوده است یا خیر و همچنین اگر ایشان نیاز به عمل داشتند، چرا اتفاقات بعدی رخ داد و عمل‌ اول منجر به عمل دوم و عمل‌های بعدی شد و چرا ایشان در حال شوک عفونی فوت کردند؟

هاشمی ادامه داد: همه موارد صورت‌گرفته به قبل از اینکه ما یک گروه تخصصی برای درمان وی تعیین کنیم، برمی‌گردد و تیم پزشکی که با کمک وزارت بهداشت برای ادامه بهبود وی تعیین شد، تمام تلاش خود را به کار گرفتند و ایشان را احیا کردند که پس از آن شاهد بودیم کیارستمی از شرایط نسبتاً ثابت و پایداری برخوردار است و بنده فکر می‌کردم شرایط بهتری نیز رقم بخورد.

وزیر بهداشت گفت: در این پرونده نیاز است افرادی که خطایی را انجام داده‌اند صادقانه اعلام کنند و تمام جامعه پزشکی را متهم نکنیم، زیرا همین پزشکان بسیاری از هنرمندان را سرپا نگه داشته‌اند. این جلسه نیز برای احقاق حقوق ملت ایران برگزار شد.

وی افزود: بنده با برگزاری دادگاه‌های ویژه که در قوه قضاییه برگزار می‌شود مخالفم زیرا در این مکان حقوق مردم ضایع می‌شود، به دلیل اینکه می‌گوییم یکی وکیل است، یکی پزشک است و یکی نیز قاضی است و حکومت بیشتر از این اشخاص حمایت می‌کند. باید بدانیم مردم هم از حقوق خود برخوردار هستند. زمانی که به محاکم مراجعه می‌کنیم شاهد این موضوع هستیم که هیچ کدام از طرفین از حکم صادرشده رضایت ندارند اما لازم است همه چیز با شفافیت بیان شود.

هاشمی در خصوص اختیارات وزارت بهداشت برای اعلام نتیجه نهایی پرونده کیارستمی اظهار کرد: وزارت بهداشت هیچ اختیاری در مورد اعلام نتیجه پرونده مرحوم کیارستمی و سایر پرونده‌هایی از این دست ندارد، اما سوال اساسی اینجاست که چرا شفاف‌سازی لازم صورت نمی‌گیرد.

وزیر بهداشت گفت: مسئولیت ما نظارت بر مراکز درمانی است و قانون نیز صراحتاً بیان کرده که اشخاص می توانند شکایات خود را در نظام پزشکی یا دادگاه جرایم پزشکی اعلام کنند.

وی افزود: خوشبختانه سازمان نظام پزشکی یک سازمان قانونمند است و همان‌طور که می‌دانید انتخابات آن هم به صورت کاملاً دموکراتیک برگزار می‌شود و رئیس آن با نظر و تأیید رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، همچنین دادگاه جرایم پزشکی نیز زیرنظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند.

هاشمی در خصوص این پرونده گفت: ما از شب سیزدهم اسفندماه از این موضوع مطلع شدیم و باید گفت که انتخاب پزشک برعهده خانواده و خود مرحوم کیارستمی بوده است و وقتی ادامه درمان ایشان به ما سپرده شد، 4 عمل جراحی بر روی بدن وی صورت گرفته بود. حتی زمانی که برای ادامه درمان وی به فرانسه با ما صحبت شد، بنده به خانواده ایشان گفتم که اوضاع روبه بهبودی است و باید سه ماه صبر کنیم تا قسمتی از روده‌ای که خارج شده است مجدداً پیوند بخورد و حتی راجع به بهبودی صدای ایشان به خانواده وی اطمینان دادند.

وی در ادامه توضیح روند درمان عباس کیارستمی گفت:‌ ایشان در ادامه درمان با آبسه و تب شدید روبه‌رو شدند که برای درمان به بیمارستان مهراد انتقال یافته و زمانی که آبسه تخلیه شد وضعیت وی رو به بهبودی رفت.

وزیر بهداشت گفت:‌ فرزند ایشان مجدداً‌ به بنده اصرار کردند که مرحوم کیارستمی باید برای ادامه روند درمان به فرانسه منتقل شوند که بنده به به ایشان گفتم اگر نیاز است بنده پزشک فرانسوی را ظرف مدت 24 ساعت برای درمان به تهران بیاورم.

هاشمی ادامه داد:‌ اما بنده بعد از گذشت چند روز از طریق اخبار متوجه شدم که کیارستمی برای ادامه درمان به فرانسه انتقال یافته است.

وی در ادامه گفت:‌ آقای کیارستمی با اینکه بیماری خود ناراحت بودند اما هیچ وقت از پزشک خود شاکی نبود تصور من ضمن احترام به خانواده ایشان این است که عباس کیارستمی بسیار جوانمرد، آزاده و مستقل بود.

وزیر بهداشت افزود: باید با دید وسیع خودش به این پرونده نگاه شود اما پاسخگویی به افکار عمومی نیز باید مدنظر بگیرد.

وی در پایان گفت: بنده سعی می‌کنم جلساتی را با رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه برگزار کنم تا در روند ارائه گزارش نهایی پرونده کیارستمی تعجیل شود.

ارسال نظر: