شاکری: خدمات و آموزش پزشکی نباید انحصاری باشد

کدخبر: 2374354
خبرنگار:

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت بایستی نمایندگی مردم را انجام دهد نه یک صنف خاص مانند صنف پزشکان؛ تا اعتماد عمومی به این نهاد خدشه دار نشود.

 در حالی که پزشکان بایستی در رقابت سازنده با هم ارائه خدمات کنند تا هم کیفیت و هم سطح دسترسی مردم به خدمات پزشکی افزایش پیدا کند اما کمبود پزشکان و توجه بیش ‌از حد به کسب و کار پزشکی موجب ایجاد انحصار در این حوزه شده است. در همین رابطه اقبال شاکری نماینده مجلس، درباره انحصار ایجاد شده در پزشکی، اظهار کرد: مدت طولانی هست که زیرساخت‌های کشور در حوزه بهداشت متناسب با نیازهای کشور افزایش پیدا نکرده است و در آزمون سراسری نیز تعداد زیادی متقاضی برای ورود به رشته‌های پزشکی وجود دارد اما تعداد کمی از این دانش‌آموزان مستعد پذیرفته می‌شوند و این موجب کاهش عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان شده است. از پیامدهای آن نیز می‌توان به انحصاری شدن بخشی از خدمات درمانی اشاره کرد بطوریکه تنها اقشار مرفه که توانایی مالی دارند امکان دسترسی به خدمات مناسب و با کیفیت را دارند. مانند اتفاقی که در حوزه وکلا اتفاق افتاده بود که با ورود مجلس، انحصار در این حوزه شکسته شد.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی پی برده است و امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پزشکی با میزانی مناسب تصویب شود و این مطالبه عمومی در حوزه خدمات بهداشتی درمانی به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خدمات پزشکی نیز یک کسب و کار به حساب می‌آید اما متاسفانه آنقدر به صورت کاذب و اشتباه به این رشته خدماتی بها داده شده است که اکنون گویا طبقه خاص و جدایی هستند. در حالیکه پزشکان بایستی با رقابت سازنده با هم ارائه خدمات کنند تا هم کیفیت و هم سطح دسترسی مردم به خدمات پزشکی افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت بایستی نمایندگی مردم را انجام دهد نه یک صنف خاص مانند صنف پزشکان؛ تا اعتماد عمومی به این نهاد خدشه دار نشود و امیدواریم طرح افزایش ظرفیت پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با میزان مناسبی تصویب شود و مجلس نیز در این مسیر با شورا تفاهم و تعامل خواهد داشت.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
ارسال نظر: