مال استریت، قربانی یک هیجان

کدخبر: 2375899

تنها روستای بورسی ایران در روزهای قرمز بورس، حال و روز خوبی ندارد.

نسیم آنلاین: اوایل مرداد سال 1399 گزارشی قابل توجه از اخبار شبکه یک رسانه ملی پخش شد. در روزهایی که تب بورس بسیار داغ بود و کمتر کسی را میشد پیدا کرد درگیر بورس و اخبارش نباشد. گزارش از روستایی در نزدیکی شهرستان لنده از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد به نام مال ملا بود که مردم آن از پیر و جوان درگیر بورس بودند. در گزارش اهالی روستا از سودهای میلیونی خود می‌گفتند و اینکه درآمد اولشان از بورس است. اهالی از رقم‌های 50 و 100 میلیون تومانی سرمایه خود می‌گفتند که وارد بورس کرده‌اند.

مال ملا حتی اینترنت هم نداشت و مردم روستا زیر یک درخت کنار جمع می‌شدند که به آن تالار بورس روستا می‌گفتند و در همان گزارش جوان‌های روستا به اهالی آموزش می‌دانند که چگونه صبح اول وقت به نزدیک ترین شهر دارای اینترنت مراجعه کرده تا کارهای بورسی خود را به انجام رسانند.

مال استریت

اما از 19 مرداد 1399 و تنها چند روز بعد از پخش این گزارش، اوضاع بورس ایران رنگ قرمز به خود گرفت و دیگر روی خوش به خود ندید.

حال پس از گذشت بیش از 2 سال از پخش این گزارش، روزنامه هم‌میهن به سراغ اهالی این روستا رفته و از حال و روز آنها خبر گرفته است.

برخی از اهالی روستا که همه‌ی دارایی خود از گاو و گوسفند را به فروش رسانده و وارد بورس کرده بودند، اکنون برای کارگری به شهرها و استان‌های دیگر رفته‌اند.

برخی اهالی روستا پول‌های حاصل از قرض و وام خود را وارد بورس کرده‌اند و اکنون با ریزش بورس، کار به اختلاف‌های بسیاری کشیده شده است. برخی دیگر زمین‌های کشاورزی و دام خود را فروخته‌اند و اکنون با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

مال ملا یا مال استریت، نماد یک حرکت هیجانی است که در مواجهه با یک پدیده، بسیاری بدون دانش و آینده‌نگری درگیر آن شده اما پس از مدتی دود آن را در چشم خود احساس می‌کنند.

هرچند ایجاد جو هیجانی در جامعه که توسط برخی مسئولین و رسانه‌ها در خصوص بورس ایجاد شده بود نقش پر رنگی در حال و روز بسیاری شبیه اهالی مال ملا دارد، اما عدم توجه به عواقب یک تصمیم و عدم کسب آموزش و مهارت و درگیر کردن تمام سرمایه و دارایی و حتی قرض جهت یک سرمایه‌گذاری پر ریسک مانند بورس، اشتباه بزرگی‌ست که بسیاری از مردم شبیه اهالی مال استریت دچار آن شدند و حالا سرمایه خود را از دست رفته می‌دانند.

ارسال نظر: