مدیر کارگزاری تامین: قیمت‌ها با معامله محصولات پتروشیمی با ارز آزاد تثبیت می‌شود

کدخبر: 902960

سلوک افزود: فروش سهام پتروشیمی در بورس کالا با ارز آزاد کمک شایانی به تثبیت قیمت‌ها و کاهش رانت‌های موجود در بورس دارد، زیرا قسمت عمده این رانت‌ها به دلیل اختلاف قیمت‌ها به وجود آمده است

به گزارش «نسیم»، آرش مرشد سلوک به ابلاغیه وزارت صنعت درباره تغییر مبنای تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا توضیح داد: معاملات با ارز آزاد به تثبیت قیمت ها کمک می‌کند.
وی افزود: مدت زیادی اختلاف قیمت فاحش در بازار وجود داشت، اما اگر معاملات بازار ارز آزاد صورت گیرد این اختلاف قیمت‌ها از بین می رود همچنین تفاوت قیمت بین بورس و بازار با این کار از بین می‌رود.
مرشد سلوک گفت: به طور مثال پتروشیمی جم محصولش را در بورس 3900 تومان عرضه می‌کند درحالی که در بازار 5250 تومان است. یکی از دلایلی که قیمت پایین نگه می‌شود این است که مبنا مبادلات ارز مبادله‌ای است اما بازار با قیمت جهانی و ارز آزاد قیمت‌گذاری می کند اگر این مابه التفاوت حل شود قیمت واقعی به دست می‌آید.
وی در خصوص لزوم عرضه کالاهای پتروشیمی گفت: این بخش نیاز به ضمانت اجرایی دارد، زیرا قیمت‌ها آزاد شده و همه باید محصولاتشان را عرضه کنند در این جا وزارت صنایع و سازمان بورس به عنوان ناظر وارد عمل شوند.
مدیر بورس کالای کارگزاری تامین سرمایه درباره سقف قیمت‌ها بیان کرد: وقتی عرضه زیاد نباشد پس از مدتی افزایش تقاضا بوجود می‌آید، عرضه محدود باعث ایجاد شرایط سهمیه‌ای و کوپنی می‌شود و سیستم سهمیه‌ای نیز ناکارآمدی را به دنبال دارد مثل سیستم بهین یاب که وزارت صنایع تدوین کرده بود و خودش را نشان داد.
مرشد سلوک گفت: اگر بتوانیم سقف و کف قیمت‌ها را برداریم و اجازه دهیم خود بازار قیمت را تعیین کند به شرایط مطلوب می رسیم. البته این کار نیازمند یک مسیر است که به شرایط برداشتن سقف قیمت‌ها برسیم و این نیازمند نظارت سازمان بورس است.
ارسال نظر: