انتقاد سازمان ملل از تخلفات حقوق بشری و خشونت پلیس در آمریکا

کدخبر: 1000277

کشورهای متعدد در دفتر سازمان ملل در ژنو، از آمریکا به دلیل آنچه سوابق حقوق بشری آن می نامند، به شدت انتقاد کردند

به گزارش «نسیم» به نقل از پرس‌تی‌وی، کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه از آمریکا انتقاد کردند و این کشوررا به دلیل خشونت پلیس، بی‌عدالتی نژادی، تداوم اسارت زندانیان در گوانتانامو و ادامه اجرای احکام اعدام مورد نکوهش قرار دادند.

در دومین جلسه بررسی دوره‌ای جهانی ( UPR ) وضعیت حقوق بشر در آمریکا، کشورها یکی پس از دیگری واشنگتن را به تحکیم قوانین و افزایش آموزش برای حذف نژادپرستی و ممانعت از شدت عمل بیش از اندازه افسران پلیس فراخواندند.

در جلسات بررسی دوره‌ای جهانی در سازمان ملل، عملکرد حقوق بشری 193 عضو این سازمان بررسی می شود. اولین بررسی وضعیت حقوق بشر آمریکا در سال 2010 انجام شد و کشورهای عضو 240 پیشنهاد به هیات آمریکایی ارائه کردند اما دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد آمریکا درعمل کردن به اکثر این پیشنهادات، کوتاهی کرده است.

آلبا مورالس، مسئول تحقیق درباره نظام قضایی آمریکا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: از اینکه توجه جهان به موارد مربوط به پلیس آمریکا معطوف است، شگفت زده نیستم.

مورالس افزود: توجه بین المللی [به این موارد] معطوف شده است که دلیل عمده آن حوادث شهر فرگوسن و واکنش نامتناسب پلیس حتی به تظاهرات مسالمت آمیز معترضان است.

مایکل براون 18 ساله آمریکایی آفریقایی تبار، در اوت 2014 به ضرب گلوله‌های پیاپی دارن ویلسون، مامور پلیس سابق شهر فرگوسن به قتل رسید. قتل براون تظاهرات گسترده‌ای در فرگوسن و در ایالت میزوری به همراه داشت.

کشورهای عضو سازمان ملل دولت اوباما را به بستن زندان گونتانامو در کوبا، توقف اجرای احکام اعدام، حمایت کافی از کارگران مهاجر و حفاظت از حقوق ساکنان بومی فراخواندند.

دیگر نگرانی‌های مطرح شده از سوی کشورهای عضو درباره تخلفات حقوق بشری آمریکا شامل تداوم استفاده از کودکان کار، قاچاق انسان و خشونت جنسی علیه زنان بومی آمریکا بود.

ضمیر اکرم، سفیر پاکستان در آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت اسلام آباد درخصوص وضعیت حقوق بشر در آمریکا به شدت نگران است.

سفیر پاکستان در آمریکا هشت پیشنهاد به هیات آمریکایی ارائه داد؛ استفاده از پهپادهای آمریکایی همسو با عرف بین الملل و پرداخت غرامت به قربانیان این حملات، از جمله این موارد هستند.

وی همچنین گفت آمریکا باید به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان، حبس‌های غیرقانونی در زندان گوانتانامو خاتمه داده و افراد دخیل در برنامه‌های شکنجه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا را که بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 آغاز شد، تحت پیگرد قرار دهد.

ارسال نظر: