تحلیل نیویورک‌‌تایمز از شکست احتمالی توافق؛ "ایران هسته‌ای بدون تحریم‌ها"

کدخبر: 1016710

این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم "کریستوف" نوشت: اگر آمریکا توافق را رد کند، دو اتفاق وحشتناک می‌افتد، تحریم‌ها از بین می‌رود و برنامه هسته‌ای ایران ناگهان احیا می‌شود؛ چنین شرایطی را در سال ۲۰۰۳ تجربه کردیم

به گزارش «نسیم»، "نیکولاس کریستوف"، خبرنگار سرشناس آمریکایی در مقاله ای در نیویورک تایمز در خصوص عواقب رد توافق هسته ای با ایران هشدار داد و نوشت: درست است که آمریکا به بازرسی های همه جانبه دست نیافت اما بازرسی های پیش بینی شده در برجام "غیرمنتظره" ترین بازرسی های ممکن است.

وی افزود: اگر آمریکا این توافق را رد کند، دو اتفاق وحشتناک می افتد، تحریم ها از بین می رود و برنامه هسته ای ایران ناگهان احیا می شود.چنین شرایطی را در سال 2003 تجربه کردیم. زمانی که ایران بسته پیشنهادی برای اصلاح روابط با آمریکا ارائه کرد اما جرج بوش آن را نادیده گرفت.

این نویسنده سرشناس آمریکایی نوشت: از آن زمان، شمار اندک سانتریفیوژهای ایران به 19 هزار رسید و زمان گریز هسته ای این کشور به دو ماه کاهش پیدا کرد. دیپلماسی عمدتا نتایج مطلوبی ندارد اما در حال حاضر از جنگ و فاجعه جلوگیری می کند و فرصت را برای فردایی بهتر فراهم می سازد. اگر توافق موفق باشد.

وی همچنین در این یادداشت مدعی شد: ایران در دهه هشتاد میلادی هم سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی داشته است و از این تسلیحات کشتار جمعی علیه اسرائیل استفاده نکرده است.

کریستوف در ادامه، با اشاره به "توانایی های هسته ای و نظامی رژیم صهیونیستی" نوشته است: نمایندگان آمریکا این نکته را لحاظ نمی کنند که این قدرت نظامی بوده است که مانع حمله ایران به اسرائیل شده و اسرائیلی ها به واسطه این توافق که شانس دست یابی ایران به سلاح هسته ای را برای یک دهه کاهش می دهد، امنیت بیشتری را احساس خواهند کرد. از همین روست که حمایت یهودیان آمریکایی حتی بیشتر از خود آمریکایی هاست.

ارسال نظر: