یونان قسط ۱۸۶ میلیون یورویی خود را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت کرد

کدخبر: 1018303

صندوق بین‌المللی پول گفته است تا زمانی که یونان طرح اصلاحات کاملی به اجرا نگذارد و اروپایی‌ها با کاهش بدهی‌های یونان موافقت نکنند، از اعطای کمک‌های جدید به این کشور بحران زده خودداری می‌کند

دولت یونان روز پنجشنبه قسط یکصد و هشتاد و شش میلیون و سیصد هزار یورویی خود را به صندوق بین المللی پول پرداخت کرد تا به این ترتیب از قرار گرفتن مجدد در وضعیت عدم توان بازپرداخت بدهی های خود به این نهاد مالی بین المللی پرهیز کند .

سخنگوی صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد یونان سودهایی را که به صندوق بین المللی پول بدهکار بود روز پنجشنبه پرداخت کرد . از ابتدای ژوئن تا کنون این اولین بار است که یونان که با مشکلات مالی بزرگی دست و پنجه نرم می کند، در موعد مقرر به تعهدات مالی خود در قبال صندوق بین المللی پول عمل می کند .

یونان پس از آن که برای بازپرداخت بدهیهای خود به صندوق بین المللی پول مهلت گرفت، آخر ژوئن اعلام کرد قادر به پرداخت بدهیهای خود به این نهاد مالی بین الملی نیست. صندوق بین المللی پول به همراه کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا بزرگ ترین طلبکاران بین المللی یونان هستند .

دولت یونان اواسط ژوئیه نیز از عمل به تعهدات مالی خود در قبال صندوق بین المللی پول ابراز ناتوانی کرد و به این ترتیب میزان پرداخت های معوقه این کشور در قبال صندوق به دو میلیارد یورو رسید. با این حال اعطای یک وام اضطراری از طرف کشورهای اروپایی به یونان به مقامات آتن اجازه داد بیستم ژوئیه گذشته وضعیت بدهیهای خود را به صندوق بین المللی پول روشن کنند و بار دیگر کمکهای مالی جدید این نهاد را خواستار شوند .

سومین طرح نجات مالی یونان که ارزش آن دستکم هشتاد میلیارد یورو برآورد شده است، برای حل مشکلات مالی این کشور به اجرا گذاشته خواهد شد. اصل این طرح که قرار است ظرف سه سال آینده به اجرا گذاشته شود ، سیزدهم ژوئیه به تصویب اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول که از طلبکاران اصلی یونان هستند، رسید .

نمایندگان صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا از یک هفته پیش برای اجرای این طرح هشتاد میلیارد یورویی که قرار است پیش از بیستم اوت نهایی شود، تلاش می کنند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، صندوق بین المللی پول در عین حال تاکید کرده است تا زمانی که یونان طرح اصلاحات کاملی به اجرا نگذارد و اروپایی ها با کاهش بدهیهای یونان موافقت نکنند، از اعطای کمکهای جدید به این کشور بحران زده خودداری خواهد کرد. میزان بدهیهای دولتی یونان نزدیک به سیصد و بیست میلیارد یورو برآورد شده است .

پس از پرداخت قسط جدید، یونان باز هم در مجموع بیست و دو میلیارد یورو دیگر به صندوق بین المللی پول بدهکار است. سررسید قسط بعدی یونان به صندوق بین المللی پول به ارزش سیصد و شش میلیون یورو اول سپتامبر است .

ارسال نظر: