اشتون کارتر: روسیه از نفوذ خود برای انتقال سیاسی قدرت از اسد استفاده کند

کدخبر: 1031003

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود در لندن گفت: راهبرد روسیه در سوریه اساساً معیوب است و فقط به شعله ورتر شدن آتشِ جنگ داخلیِ سوریه دامن خواهد زد

به گزارش «نسیم»، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود در لندن تأکید کرد: آمریکا هیچ متحد و دوست نزدیک تری از انگلیس ندارد.

اشتون کارتر در ابتدای این کنفرانس خبریِ مشترک، ضمن تشکر از مایکل فالون، همتا و میزبانِ انگلیسی خود، خطاب به خبرنگاران گفت: چنان که شاید شما نیز بدانید، وقتی من در اوایل سال جاری میلادی وزیر دفاع آمریکا شدم، وزیر فالون اولین همتایی بود که من در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از وی میزبانی کردم. این - با توجه به مناسبات ویژهِ مشترکی که ملت های ما با هم دارند - کاملاً درخور و شایسته بود. به سادگی بگویم که ایالات متحده (آمریکا) هیچ متحد و دوست نزدیک تری از انگلیس ندارد.

کارتر تأکید کرد: البته این برای من، نوعی روابط شخصی نیز هست، زیرا من در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده ام و خاطرات خوش زیادی از این کشور دارم و از اینرو خوشحالم که امروز به انگلیس بازگشته ام. وزیر دفاع آمریکا افزود: پس از ایراد نطق های ما در نشست وزرای ناتو در روز گذشته (پنجشنبه)، من و وزیر فالون امروز ملاقاتی سازنده داشتیم که طی آن، درباره موضوعات جاریِ دفاعی و همچنین طیفی از فرصتها برای گسترش و تعمیق همکاری هایمان با یکدیگر گفتگو کردیم.

ملاقاتِ ما، در برهه ای حیاتی در برنامه های دفاعی انگلیس انجام می شود و این در حالی است که ملت های (کشورهای) ما به گفتگوهای همکارانه با یکدیگر درباره روند بررسی راهبرد دفاعی و امنیتی انگلیس ادامه می دهند. ما مفتخریم که دولت انگلیس به (شنیدن) نقطه نظرات ما در این خصوص علاقه مند است و ما نیز به نوبه خود علاقه مند به (شنیدن) نقطه نظرات و تفکرات آنان (مقامات انگلیسی) درباره راهبرد دفاعی خود هستیم.

این تبادل نظرات، نشانهِ دیگری از روابط نزدیک ما است و به طرق جدیدی، تشریک مساعی های راهبردیِ ما را تقویت می کند. این در حالی است که ما به دنبال استفاده از اهرمِ توانایی های منحصر به فردِ خود برای تعامل با جهان و رویارویی با تهدیدات مشترک - در کنار یکدیگر، به عنوان متحدان قدرتمند و پایبند اصول (اخلاقی) - هستیم.

اشتون کارتر سپس به همتای انگلیسیِ خود رو کرد و گفت: و به خاطرِ این، من می خواهم از شما، وزیر فالون، تشکر کنم و شما را بستایم، زیرا شما به تضمین ادامه پایبندی انگلیس به وعده ای که تمام متحدان ناتو سال گذشته در ولز به یکدیگر دادند، مبنی بر این که دست کم دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را در امور دفاعی هزینه کنند، کمک کردید. کارتر افزود: من درک می کنم که این تعهدی است که مستلزم اتخاذ تصمیمات سخت و قاطعانه است، اما پیامی روشن و مهم به جهان می دهد، مبنی بر این که انگلیس مصمم است به کمک های چشمگیرِ خود به دفاع دسته جمعیِ ناتو و حفظ نقش رهبریِ جهانیِ تاریخیِ انگلیس، ادامه دهد. و ما سایر متحدان اروپایی خود را تشویق و ترغیب می کنیم که آنان نیز مانند انگلیس را در این خصوص تصمیمگیری کنند.

امروز، نقش رهبری انگلیس، اهمیت جدیدی یافته است، زیرا اروپا و ناتو بر این متمرکز شده اند که چگونه به (رفع) چالش های جدید - در محیط امنیتیِ بیش از پیش پیچیدهِ امروز - بپردازند.

در خلال هفته گذشته، من شاهد فعالیت و آموزش نیروهای آمریکایی در کنار همتایانِ ناتوی شان بودم، تا از پسِ چالش های جناح جنوب ناتو برآیند، که شامل تأثیرات جدّیِ گروه (صهیونیستی تکفیری) داعش و بی ثباتیِ دولتی در شمال آفریقا و خاورمیانه (غرب آسیا) می شود، که اکنون سرریز شده و به سایر نقاط این منطقه سرایت کرده است. و من قدردان انگلیس هستم که همچنان عضو ثابت قدمِ ائتلاف جهانیِ ما برای مقابله با داعش باقی مانده است.

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود در لندن تأکید کرد: تحرکات اخیر روسیه در سوریه برای منطقه و همچنین برای خودِ روسیه، حاوی مخاطراتی است.

اشتون کارتر در ادامه کنفرانس خبریِ مشترک با مایکل فالون، همتای انگلیسی خود، گفت: من قدردانِ انگلیس هستم که همچنان عضو ثابت قدمِ ائتلاف جهانیِ ما برای مقابله با داعش باقی مانده است و به تلاش های (عملیات) هواییِ تهاجمی و گشت زنی، کمک می کند. علاوه بر این، انگلیس به طیف گسترده ای از سایر تلاش ها که روی هم رفته، برنامهِ ضروری برای شکست داعش را تشکیل می دهد و وزیر خارجه انگلیس نیز پیشتر به آن اشاره کرد، کمک می کند.

ضمناً چنانکه در چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم، تحرکات روسیه در سوریه برای منطقه و همچنین برای خودِ روسیه، حاوی مخاطراتی است. راهبرد روسیه در سوریه اساساً معیوب است و اشتباهاتی که روسیه در آنجا در حال ارتکاب آن است، عواقبی دربر خواهد داشت و فقط به شعله ورتر شدن (آتشِ) جنگ داخلیِ سوریه دامن خواهد زد.

کارتر تأکید کرد: راه دیگری نیز وجود دارد که روسیه (بجای راهبرد کنونی اش) می تواند آن مسیر را برگزیند و از نفوذ قابل توجه اش در سوریه برای محقق ساختن انتقال سیاسی قدرت از اسد (به دولتی جدید در سوریه) استفاده کند و همه ما می دانیم که این، همان راه حل حقیقی است. حال این که آیا روسیه چنین کاری را بکند یا خیر، به (تصمیم) کرملین بستگی دارد.

ما همچنین توافق کردیم که اعضای ناتو - به عنوان اعضای اتحادی قدرتمند و پایبندِ اصول - باید با یکدیگر همکاری کنند تا با تهدیدات قرن بیست و یکم مواجه شوند و آن، مستلزم داشتن توانایی های قرن بیست و یکمی است.

کارتر افزود: دستورالعمل ناتو در قرن بیستم، دستور العملی موفقیت آمیز بود که اروپایی کامل، آزاد و درصلح خلق کرد. با این حال، همان کتاب دستورالعمل (قرن بیستم) ناتو با نیازهای قرن بیست و یکم به خوبی سازگار نخواهد بود. از اینرو، ما باید در کنار یکدیگر کتاب دستورالعمل جدیدی (برای ناتو) بنگاریم، که شامل آمادگی برای مقابله با چالش های جدید، مانند چالش های سایبری و جنگ های تلفیقی (سخت و نرم)، باشد. ما همچنین باید وضع قرار گیری (نیروها) و حضور (نظامی) خود را به نحوی تنظیم کنیم که با چالش های جدید سازگار باشیم، به نحوی که قادر به پاسخگویی به چالش ها و تهدیداتِ جدید باشد.

آمریکا و انگلیس، ضمن درکِ محیط جدیدِ امنیتیِ امروز، انگیزه و محرکی مشترک دارند که برای آینده، نوآوری کنند تا اطمینان حاصل کنیم که نیروهای ما در آخرین فناوری های جدید، همچنان پیشگام باقی بمانند. از همین رو، من و وزیر فالون توافق کرده ایم که نهادهای دفاعیِ ما با یکدیگر در رویکردی تلفیقی و مشترک در رابطه با نوآوری های جدید، همکاری داشته باشند. این همکاری ها شامل طیف گسترده ای از فنآوری و مفاهیم عملیاتی گرفته تا رزمایش های مشترک و مدیریت استعدادها (ی نهفته)، خواهد بود.

کارتر افزود: من چشم انتظار دیدار از کالج امپریال انگلیس در بعد از ظهر امروز هستم تا برخی از نوآوران پیشتاز انگلیس را ببینم که مطالعات مربوط به جراحات حاصل از انفجار، سامانه های حرکت موج وار (نیروهای نظامی) و فنآوری های روباتیک را انجام می دهند.

وزیر امور خارجه آمریکا در خاتمه، بار دیگر از مایکل فالون و کشور انگلیس تشکر و قدردانی کرد.

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای انگلیسی خود در لندن تأکید کرد: طرز رفتار روسیه و عملیات این کشور در سوریه، باعث طولانی تر شدن جنگ داخلی سوریه و دامن زدن به افراطی گری در این کشور خواهد شد.

اشتون کارتر در کنفرانس خبری مشترک با مایکل فالون، همتای انگلیسی خود، در بخش سؤال و جواب به سؤال های خبرنگاران پاسخ داد. ابتدا جاناتان بیل، خبرنگار بی بی سی، از اشتون کارتر پرسید: روسیه اعلام کرده است که تمام موشک های کروز که از دریای خزر شلیک کرده اند، به اهداف مورد نظر اصابت کرده است، ولی پنتاگون اعلام کرده است که چهار فروند از آن موشک ها به هدف نخورده اند. من نمی دانم که ما باید حرف کدامیک را باور کنیم و شما از کجا می دانید که آن موشک ها به اهداف شان نخورده اند؟

جاناتان بیل افزود: هم اکنون انگلیس در عملیات هوایی علیه داعش در خاک سوریه شرکت ندارد. برای شما شرکت داشتن انگلیس در این عملیات تا چه حد حائز اهمیت است.

کارتر: در رابطه با بخش اول سؤال شما درباره موشک های کروزِ ایرانی! ( وزیر دفاع آمریکا به اشتباه موشکهای کروز روسیه را موشکهای ایرانی نامید ) ما علائمی و نشانه هایی داشتیم که چنین بود (به هدف اصابت نکرد) و اگر چنین باشد، نشان دهنده درست عمل نکردن آن موشک ها بوده است. من بیش از این قادر (مجاز) نیستم درباره اطلاعاتی که ما در این خصوص داریم، صحبت کنم.

در رابطه با نقش انگلیس، به نظر من، بهتر است که اجازه دهم وزیر دفاع انگلیس خودش از طرف کشورش صحبت کند. البته ما از همکاری انگلیس استقبال می کنیم و نزدیک ترین همکاری ها را در مسائل مختلف، از جمله در سوریه (با انگلیس) داشته ایم، اما در رابطه با (مشارکت) نیروهای (نظامی) انگلیسی در عملیات سوریه، انگلیس در خصوص اعزام نیروهایش خودش تصمیم می گیرد و از اینرو به عقیده من، بهتر است وزیر دفاع انگلیس خودش به این سؤال پاسخ دهد. خبرنگار دیگری پرسید: اولاً با توجه به گزارش های مربوط به کشته (شهید) شدن ژنرال (سردار) ایرانی در سوریه، می خواستم بپرسم که شما در رابطه با حضور نیروهای ایرانیان در سوریه چه اطلاعاتی دارید و آیا حضور آنان در سوریه روندی فزاینده دارد و اگر چنین است، سرعت گسترش حضور آنان در سوریه چقدر است؟

ثانیاً دبیرکل ناتو گفته است که روسیه، مدرن ترین تسلیحات خود را به منطقه فرستاده است؛ آیا شما این را صرفاً عملیات نظامی روسیه (در سوریه) تلقی می کنید، یا آن را پیامی از جانب روسیه به ناتو در رابطه با نیروی برترِ نظامی روسیه به حساب می آورید؟

کارتر: در رابطه با سؤال اولِ شما باید بگویم که من نیز آن گزارش ها را دیده ام، ولی نمی توان آن ها را تأیید کنم. روشن است که ما می دانیم ایران از (بشار) اسد (رییس جمهور سوریه) حمایت می کند و این صرفاً یک نمونه از طیف گستردهِ تأثیرات زیانبخش ایران در سراسر منطقه است که آمریکا متعهد به مقابله با آن است. از همین رو است که ما در کنار دوستان و متحدانمان در سراسر خاورمیانه (غرب آسیا و شمال آفریقا) می ایستیم و ما بر این مسئله در رابطه با سایر فعالیت های ایران در نقاط مختلف منطقه نیز تأکید کرده ایم، اما من نمی توان اطلاعات بیشتری در رابطه با آن گزارشِ مشخص (درباره شهید شدن سردار ایرانی در سوریه) بدهم.

در خصوص ناتو، به نظر من ناتو و اروپا در قبال حرکات روسیه طی چند سال اخیر - ابتدا در اوکراین و اکنون در خصوص دست درازیِ روسیه به حریم هوایی ترکیه - با قدرت و اتحاد، ایستادگی کرده اند. کارتر افزود: ابتدا در رابطه با اوکراین بگویم که اروپا متحد ایستاد و ناتو مستحکم و با قدرت ایستادگی کرد و متعاقباً - در رابطه با الحاق کریمه به روسیه و دست درازی های روسیه در اوکراین - هزینه هایی بر روسیه تحمیل شد و همان پاسخ هایی که ما متحد به روسیه ارسال کردیم و هنوز هم ادامه دارد. این مسئله در حرکات اروپا و اقدامات اخیر انگلیس در هفته گذشته برای تقویت آرایش (نظامی) ما، یعنی ناتو در اروپا، بازتاب داشته است.

در رابطه با سوریه، ما همین اخیراً در بروکسل نشست وزرای ناتو را برگزار کردیم و در اوایل هفته نیز ناتو بلافاصله (پس از تجاوز روسیه به حریم هوایی ترکیه) با اقتدار پشتِ سرِ ترکیه ایستاد و حافظت از حریم هوایی ترکیه - به عنوان حریم هوایی ناتو - را مطرح کرد و این مسئله در اجلاس وزرای ناتو در روز گذشته (پنجشنبه) بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت. از اینرو، ناتو در خلال تمام این مراحل، با قدرت و اتحاد، ایستاد. یک خبرنگار دیگر پرسید: گزارش هایی دریافت کرده ایم که حاکی از آن است که دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، برنامه آموزش دادن به شورشیان میانه روِ سوری را رها کرده است؛ آیا شما می توانید در این رابطه صحبت کنید؟ به علاوه، به نظر می رسد که گروه (صهیونیستی تکفیری) داعش از حملات هوایی روسیه بهره برداری کرده و در حال نزدیک شدن به منطقه حلب می باشد. این، چه چیزی را در رابطه با راهبرد واقعیِ روسیه (و اهدافِ اصلیِ آن) برای شما آشکار می کند؟

کارتر: در رابطه با موضوع آموزش دادن به نیروهایی در سوریه، که به جنگ با نیروهای داعش در قلمرو سوریه بپردازند، این جزءِ مهمی از راهبرد کلیِ ضدداعشِ ما است و آمریکا کماکان به آن متعهد است. ما چندین هفته است که در حال نگرش به راه های مختلف برای بهبود آن برنامه (آموزش به شورشیان میانه رو) هستیم.

کارتر افوزد: من شخصاً از تلاش های اولیه در این خصوص راضی نبودم و از اینرو، ما در حال نگرش به راه های مختلف برای دستیابی به اهداف راهبردیِ اصولاً مشابهِ همان برنامه هستیم که البته راهبردی صحیح است که اگر به خوبی اجرا شود، نیروهای کارآمد و باانگیزه را در روی زمین (در داخل سوریه) توانا می سازد تا سرزمین های از دست داده را از داعش بازپس بگیرند و قلمرو سوریه را بار دیگر از چنگ افراطگرایان بدر آورند. از اینرو، ما تعدادی از رویکردهای مختلف به این مسئله را برای آینده تدبیر کرده ایم. ما این رویکردها را به رییس جمهور اوباما ارائه کرده ایم و فکر می کنم که شما بزودی از وی در این خصوص مسائلی را در رابطه با پیشنهاداتی که وی (اوباما) آن ها را تأیید کرده و ما (اجرای) آن را پیگیری می کنیم، خواهید شنید.

در رابطه با روسیه، از زمانی که روسیه فعالیت های خود را آنجا (در سوریه) آغاز کرد، همهِ ما بر این نکته تأکید داشته ایم که تأثیر حرکات روسیه، صرفاً دامن زدن به همان افراطی گری هایی است که حتی خودِ روسیه مدعی است که می خواهد با آن مقابله کند. روسیه، با جانبداری از اسد، آتش جنگ داخلیِ سوریه را شعله ورتر می کند و از اینرو ، باعث تقویت افراطی گری در این کشور می شود. این مسئله همچنین باعث طولانی تر شدن رنج ها و مصائب مردم سوریه می شود. عملیات روسیه این تأثیر را نیز خواهد داشت که همه را با خودِ روسیه مخالف خواهد کرد و از اینرو، تبعات عملیات روسیه، مانند بوم رنگ، مستقیماً به امنیت روسیه بازخواهد گشت و اینرو من تصور نمی کنم که برداشتن چنین گامی توسط روسیه، در راستای منافع امنیتی این کشور باشد (تهدید تلویحیِ امنیت روسیه توسط اشتون کارتر). با این حال، اثرِ قطعیِ این (اقدام روسیه) برانگیخته شدن داعش و دامن زدن به افراطی گری خواهد بود و به همین دلیل است که من همواره و به طور مستمر گفته ام که راهبردِ آنان (مقامات روس) غیرمنطقی و خودشکنانه است. خبرنگاری دیگر پرسید: با توجه به این که موشک های کروز، بدون هیچ هشدار قبلی، شلیک شده اند، آمریکا و اعضای ائتلاف، چه گام هایی را برای حفاظت از خلبانانِ خود در حریم هواییِ عراق و سوریه، خواهند برداشت؟ به علاوه، بی بی سی گزارش داده است که سعودی ها سلاح های پیشرفتهِ ضدتانک به شورشیان سوریه داده اند. آیا شما از این گزارش ها مطلع هستید و آیا از این حرکت (عربستان سعودی) حمایت می کنید؟

کارتر: در رابطه با بخش اول سؤال شما باید بگویم که آن موشک های کروز برای اهدافِ زمینی درنظر گرفته شده بودند. این نیز روشن است که همینکه روس ها این کار را بدون دادنِ هرگونه هشدار قبلی انجام داده اند، بیش از پیش حاکی از آن است که آنان به پیامدها و عواقبِ رفتارشان کاملاً فکر نمی کنند. با این حال، باید توجه داشت که هدفِ آن موشک های کروز، اهداف زمینی بوده است.

در رابطه با هوا باید بگویم که ما و ترک ها (مقامات ترکیه) به روشنی اعلام کرده ایم که ما آماده نیستیم شاهد هیچ نوع مانعِ دست و پاگیر در برابر انجام عملیات ضد داعشِ مان باشیم و البته ناتو نیز از تمامیتِ حریم هوایی ترکیه دفاع می کند و با قدرت، پشت سرِ آن ایستاده است.

در رابطه با بخش دوم سؤالِ شما، من نمی توانم گزارش ها درباره ارسال سلاح های ضد تانک به شورشیان سوریه را تأیید کنم، اما این ها همان چیزهایی هستند که حاکی از استمرار جنگ داخلی سوریه اند. و نهایتاً، راهِ برون رفت از فاجعه ای که سوریه را دربر گرفته است، ترتیب دادنِ انتقالی سیاسی است تا اسد به حاکمیت خود در سوریه خاتمه دهد، حتی المقدور ساختارهای مناسبِ حکومتی حفظ شوند و سرزمین سوریه و مردمِ آن بتوانند (خودشان) دولتی را روی کار آورند و بار دیگر به شرایط عادی بازگردند و به زندگیِ خود ادامه دهند. این همان جایی است که همهِ ما نیاز داریم به آنجا برویم (همان هدفی است که همهِ ما باید آن را دنبال کنیم). کارتر افزود: این طعنه آمیز است که روسیه، که نفوذ زیادی روی اسد دارد، احتمالاً در بهترین موقعیت قرار دارد که به همان انتقال (سیاسی) که به آن اشاره کردم، کمک کند، ولی آنچه روسیه در حال انجام آن است، دقیقاً در جهت مخالفِ آن است که منجر به اطاله جنگ داخلیِ سوریه و شعله ورتر کردن آتشِ آن خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: من انتظار دارم به نیروهای روسی در سوریه حمله شود.

خبرنگار الجزیره پرسید: روسیه در حال بمباران غیرنظامیان و همچنین مخالفان میانه رو در سوریه است که شما در تلاش برای کمک و آموزش آنها هستید. آیا شما راهبرد مشخص برای کمک به آنها دارید؟

اشتون کارتر گفت: مطمئنا. این دقیقا همان چیزی است که من درباره آن صحبت کردم. روس ها در حال دنبال کردن راهبردی هستند که فقط منجر به فاجعه بیشتر در سوریه خواهد شد. آمریکا به نوبه خود و همچنین تمام ائتلاف در سوریه هستند تا با افراطی گری مقابله کنند و در آنجا نیستند که با همه مخالفان اسد مقابله کنند زیرا برخی از این مخالفان نیاز است پس از اسد و بعد از گذار بخشی از آینده سیاسی سوریه باشند. بنابراین نوع رویکرد نامتعارفی که روسیه در حال دنبال کردن آن است،اشتباه است. همانطور که گفتم روسیه اگر می خواهد مثل آنچه ما انجام می دهیم ،انجام دهد و مانند ما بخواهد سوریه دارای صلح و جایی شایسته برای زندگی باشد و نوع افراطی گری داعش از این کشور خارج گردد، باید مسیر دیگری را در پیش گیرد. روس ها می گویند که این هدفشان است اما اقدامات آنها مسیری برخلاف آن را نشان می دهد.

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز پرسید: شما درباره برنامه آموزش نیروها صحبت کردید. آیا طرحی برای مراکز جدید به کارگیری نیروها وجود دارد. شما در گذشته درباره همکاری با شبه نظامیان کرد صحبت کردید. آیا شما فکر می کنید این برنامه در حال شکل گیری است؟

وزیر دفاع آمریکا گفت: آنچه ما با کردها در شمال سوریه انجام دادیم نمونه ای از رویکرد موثر است. گروهی در محل نبرد اگر دارای قابلیت و انگیزه باشد، شما می توانید آنها را قادر به موفق شدن سازید. ما و دیگران در تلاش برای این کار در شمال سوریه هستیم. بنابراین، این دقیقا نمونه ای از کاری است که ما می خواهیم با دیگر گروهها و دیگر بخش های سوریه انجام دهیم. ما فکر می کنیم رویکرد موثر و موثرتر این است که اهداف مشابه راهبردی را که از همان آغاز داشتیم، دنبال کنیم و آن کمک به نیروهای دارای قابلیت و انگیزه در داخل سوریه است که واقعا در حال جنگ با داعش هستند. این مسئله برای شکست همیشگی داعش حیاتی است. توانمندسازی افراد دارای انگیزه و قابلیت کاری است که ما می خواهیم انجام دهیم و کردهای سوریه نمونه ای از این رویکرد هستند که تاکنون بسیار کارساز بوده است.

خبرنگار آی تی وی نیوز پرسید ما در بیست و چهار ساعت گذشته گزارش های تایید نشده از منابع مخالفان سوری درباره تلفات روس ها شنیده ایم. آیا شما اطلاعی در این زمینه دارید؟

اشتون کارتر گفت: من نمی توانم این گزارش ها را تایید کنم اما تعجب نمی کنم زیرا همانطور که بارها گفتم روسیه با حمایت از اسد در برابر همه مخالفان در سوریه خود را نیز به صورت یک هدف تبدیل کرده است. بنابراین من انتظار دارم به نیروهای روسی حمله شود. نکته ای که بارها به روس ها گفته ام این است که شعله ور کردن افراطی گری که داعش نماینده آن است و روسیه خود نیز دقیقا در داخل کشورش از این نوع افراطی گری آسیب دیده است و دامن زدن به جنگ داخلی در سوریه به هیچ وجه واقعا به نفع روسیه نیست.

ارسال نظر: