استقرار ناوشکن "یو‌اس‌اس لاسن" در دریای جنوبی چین

کدخبر: 1034280

آمریکا یک فروند ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده را در محدوده در ۱۲ مایلی چین مستقر کرد

به گزارش «نسیم» به نقل از پرس تی وی، آمریکا در ادامه تنش آفرینی در منطقه آسیا- پاسفیک، یک فروند ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده را در محدوده در 12 مایلی جزایر مصنوعی ساخته شده در دریای چین جنوبی مستقر کرده است .

یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد ناوشکن «یو‌اس‌اس لاسن» در نزدیکی صخره‌های «سوبی» و «میسچف» در مجمع الجزایر اسپراتلی گشت زنی خواهد کرد .

این جزایر تا قبل از اقدام چین به لایروبی در سال 2014، در زیر آب فرو رفته بودند .

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پیشتر یک مقام دیگر امریکایی گفته بود دو فروند هواپیمای جاسوسی نیروی دریایی امریکا موسوم به P-8 A و P-3 این ناوشکن را در این ماموریت در دریای چین جنوبی همراهی می‌کنند .

گشت‌زنی این ناوشکن امریکایی در 12 مایلی جزایر مصنوعی چین خشم مقامات پکن را به همراه داشته است .

فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه اقیانوسیه نیز اعلام کرد واشینگتن باید آزادی گشت زنی کشتیرانی را در منطقه آسیا-اقیانوسیه اجرایی کند اما به این مساله اشاره نکرد که آیا این مساله مربوط به حریم 12 مایل دریایی از جزایر متعلق به چین در آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی می‌شود یا خیر .

تهدید علیه حاکمیت ملی چین

در همین حال وزارت خارجه چین امروز هشدار داد مقام‌های دولتی ضمن هشدار به ورود غیر قانونی ناوشکن یو‌اس‌اس لاسن، تحرکات آن را از نزدیک تحت نظر داشته‌اند. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای در تارنمای این وزارتخانه تصریح کرد: «چین قویا از طرف امریکا می‌خواهد تا هشدارهای چین را جدی گرفته و فورا اشتباه خود را تصحیح کرده و از اتخاذ هر گونه اقدام خطرناک و تحریک آمیز که تهدیدی علیه حاکمیت و منافع امنیتی چین تلقی می‌شود، خودداری کند .»

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد ناو شکن یو‌اس‌اس لاسن به طور غیر قانونی و بدون کسب اجازه از دولت پکن وارد آب‌های چین در نزدیکی جزایر مذکور شده است .

وی با اشاره به این که این اقدام امریکا «تهدیدی علیه حاکمیت ملی چین» تلقی شده افزود: «پکن به هر گونه اقدام تحریک آمیز پاسخی قاطع خواهد داد ».

واشنگتن حاکمیت پکن را در مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی به رسمیت نمی شناسد و همواره از هواپیمای جاسوسی و کشتی‌های جنگی برای نظارت بر منطقه و اقدامات چین استفاده می کند .

ارسال نظر: