شیخ زکزاکی: اسلام به همه مردم دنیا تعلق دارد

کدخبر: 1047303

ارتش نیجریه حملات مرگباری علیه مسلمانان این کشور اجرا کرده است که از جمله آن‌ می‌توان به کشتار صدها شیعه در شهر زاریا، تخریب کامل حسینیه بقیه‌الله در این شهر و حمله به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی اشاره کرد

شبکه پرس تی وی پیشتر مصاحبه‌ای با این روحانی آفریقایی در ارتباط با پیام جهانی اسلام صورت داده است که متن آن به قرار زیر است :

پرس‌ تی‌وی: آیا اسلام تنها دین اعراب است یا به همۀ مردم دنیا تعلق دارد؟

شیخ ابراهیم الزکزاکی: در پاسخ به سوال شما دربارۀ این‌ ‎ که آیا اسلام دین اعراب است یا این‌که به افراد دیگر به خصوص آفریقایی‌ها نیز مربوط است، باید بگویم که اسلام یک پیام جهانی است برای همۀ انسان‌ها به طور کلی. بله، کسی که این پیام را منتقل کرد، یک عرب بود. بله، کتاب مقدس آن به زبان عربی وحی شده بود. بله وی [حضرت محمد (ص)] در عربستان زندگی کرد و از دنیا رفت. اما این پیام، جهانی است .

قطعا خداوند برای صحبت با همۀ مردم زبان او (پیامبر اسلام) را انتخاب کرد و آن منطقه را برای آغاز پیام خود برگزید. اما انسان، انسان است. هر کجا که باشد انسان است، سبک‌های زندگی و افکار انسان هر کجا که باشد، شبیه به هم هستند و به همین دلیل است که می‌توان با او به زبان یک انسان، صحبت کرد. و همین طور که یک انسان خطاب می‌شود، در واقع انسان‌ها با فرهنگ‌ و آداب مختلف هم خطاب قرار می‌گیرند .

اگر بخواهم از منظر تاریخی این موضوع را بیان کنم، زمانی که پیامبر دعوت خود را در مکه آغاز کرد، کسانی که این پیام را مخالف عقاید خود می‌دیدند، در مقابل این پیام و کسانی که آن را پذیرفتند، ایستادند. اولین جایی که این دین پذیرفته شد، آفریقا بود. وقتی که با ایمان آورندگان مقابله شد، پیامبر(ص) فرمودند که شنیده‌اند در حبشه -اتیوپی فعلی- پادشاهی عادل و مسیحی حاکم است و برخی می ‎ بایست به آن‌جا مهاجرت می‌کردند. و این نشانگر جهانی بودن پیام ایشان است. اهالی حبشه عرب نبودند بلکه آفریقایی بودند .

حدود هشتاد و پنج نفر از اصحاب پیامبر(ص) به آنجا مهاجرت کردند و اصحم نجاشی - نجاشی لقب پادشاه حبشه در آن زمان بوده است- آن‌ها را پذیرفت و پناه داد. به آن‌ها گفت آزادند در صلح و آرامش در سرزمین او زندگی کنند و این زمینۀ شکل‌گیری یک جامعۀ اسلامی در آن‌جا را فراهم کرد و کسی تا پایان عمر نجاشی نمی‌دانست که وی خود نیز مسلمان است تا زمانی که از دنیا رفت و پیامبر در آن روز فرمود امروز برادرتان را از دست دادید بنابراین باید بر او نماز بخوانید و ایدۀ صلاه الغائب یا نماز بر شخصی که حضور ندارد، مطرح شد. معمولاً پیکر را در مقابل خود قرار می‌دهید و نماز می‌خوانید ولی پیکر نجاشی در حبشه بود و پیامبر در مدینه بر وی نماز گزارد.

ارسال نظر: