"یوسی کوهن" رئیس جدید موساد شد

کدخبر: 2002204

مشاور امنیت ملی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان رئیس جدید موساد جایگزین "تامیر پاردو" شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، « یوسی کوهن» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی جایگزین «تامیر پاردو» می‌شود .

به گزارش پایگاه خبری «تایمز اسرائیل»، یوسی کوهن از سال 2013 به عنوان مسئول شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی فعالیت کرده است. او اکنون قرار است جانشین «تامیر پاردو» شود که به مدت 5 سال ریاست سازمان جاسوسی اسرائیل را بر عهده داشت .

یوسی کوهن به عنوان یک مذاکره‌کننده مورد اعتماد نتانیاهو که ارتباط اسرائیل با کشورهای مختلف، به ویژه آمریکا را هماهنگ می‌کند، بسیار مورد احترام مقامات ارشد صهیونیستی است .

یوسی کوهن، پیش از ریاست بر شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی، مدت ۳۰ سال کارشناس موساد بود که در سلسله مراتب این سازمان رشد کرد و مسئولیت‌های مختلفی بر عهده گرفت؛ از جمله مسئول بخش مدیریت جاسوسان اسرائیلی در سرتاسر دنیا. تا زمان انتصاب او به عنوان رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، در جوامع اطلاعاتی از او با نام اختصاری Y نام برده می‌شد .

به گزارش فارس، رسانه‌های اسرائیلی و غربی از او به عنوان «استاد جاسوسی» یا «سرجاسوس» نام می‌برند زیرا در تمام دوران کاری خود، عضوی از موساد بود و همه سلسله مراتب آن را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت و در نهایت از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به عنوان قائم مقام تامیر پاردو، رئیس موساد، برگزیده شد .

اما ظاهرا مهم‌ترین بخش فعالیت یوسی کوهن، مدیریت بخش «تسومت » (Tsomet) در موساد بود که وظیفه فرماندهی عملیات جاسوسی- اطلاعاتی اسرائیل را در سرتاسر دنیا به عهده دارد. ماموریت‌هایی چون خرابکاری هسته‌ای در ایران، ویروس استاکس نت و ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به این بخش تحت مسئولیت او نسبت داده شده است .

برخی گزارش‌ها از آن حکایت دارد که وی در عملیات تروریستی نظیر ترور «فتحی شقاقی» رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵ در جزیره مالت و همچنین ترور ناموفق خالد مشعل رهبر شاخه سیاسی حماس در سال ۱۹۹۷ در امان پایتخت اردن دست داشته است.

ارسال نظر: