انصراف "مغرب" از میزبانی نشست سالانه اتحادیه عرب

کدخبر: 2012422

وزیر خارجه مغرب گفته که کشورش تمایل ندارد میزبان نشستی مناسبتی و تشریفاتی باشد لذا از میزبانی و ریاست اجلاس سالانه سران عرب انصراف می‌دهد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: اتحادیه عرب روز جمعه (19 فوریه) اعلام کرد که مغرب از میزبانی نشست سالانه سران عرب انصراف داده است.

«صلاح الدین مزوار» وزیر خارجه مغرب در تماسی تلفنی با «نبیل العربی» دبیر کل اتحادیه عرب گفته که کشورش نمی‌تواند حتی در روزهای 6 و 7 آوریل میزبان اجلاس سران عرب باشد.

«احمد بن حلی» معاون العربی به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: وزیر خارجه مغرب، انصراف کشورش را تلفنی به العربی گفته و ما منتظر نامه مکتوب و رسمی مغرب هستیم.

مزوار در سفر اخیرش به قاهره از نبیل العربی خواسته بود که نشست سالانه امسال سران عرب را که قرار است به رسم هرساله 29 و 30 مارس برگزار شود، روز 7 و 8 آوریل در شهر «مراکش» برگزار شود.

طبق این گزارش، مسئولان مغربی پیشتر گفته بودند که دلیل درخواست برای تعویق اجلاس، «چالشهایی است که دنیای عرب با آن روبه‌روست» و رباط دوست ندارد نشست «سران عرب که برگزاری‌اش به خودی‌خود هدف نیست، به نشستی مناسبتی [ و تشریفاتی] تبدیل شود.

الشرق الاوسط افزود: منابع دیپلمات می‌گویند که مغرب حتی از ریاست اجلاس هم انصراف داده و طبیعتا چون موریتانی در نوبت بعدی و دوره‌ای اجلاس سران عرب برای سال آتی، است، رئیس و میزبان امسال اجلاس سالانه سران عرب خواهد بود و اگر موریتانی هم انصراف بدهد، مصر میزبان خواهد شد.

هنوز روشن نیست این اقدام مغرب پس از اختلافات اخیر میان برخی کشورهای عربی با عربستان بر سر موضوع ایران هست یا خیر. مغرب در حادثه قطع رابطه عربستان با ایران به بهانه سفارت سعودی در تهران، بدون محکوم کردن این اتفاق، صرفا از طرفین خواسته بود که خویشتندار باشند حال آنکه عربستان از همه کشورهای عربی انتظار دارد که او را تایید و تهران را محکوم کنند.

لبنان نیز در نشست اخیر اتحادیه عرب درباره این موضوع حاضر نشده بود که بیانیه ضد ایرانی را امضا کند. به همین دلیل روز گذشته عربستان وعده کمک مالی 3 میلیارد دلاری خود برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های فرانسوی را پس از ماهها خلف وعده، سرانجام کاملا لغو شده اعلام و دلیل آن را مواضع لبنان در خصوص مشکلات بین تهران و ریاض اعلام کرد.

ارسال نظر: