امضای ۱۰ سند همکاری بین ترکمنستان و قطر

کدخبر: 2016531

در دیدار رئیس‌جمهور ترکمنستان و امیر قطر در عشق‌آباد ۱۰ سند همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور به امضا رسید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: امیر قطر که به دعوت رئیس جمهور ترکمنستان عصر روز گذشته وارد عشق‌آباد شده امروز در محل کاخ ریاست جمهوری ترکمنستان با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در مورد مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گفت‌وگو کردند و در پایان 10 سند همکاری میان «عشق‌‏آباد» و «دوحه» به امضا رسید.

همکاری‌های در زمینه سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ترانزیت جاده‌‏ای و هوایی، همکاری‏‌های فرهنگی، ورزشی، آموزشی، گردشگری و بیانیه مشترک درباره سفر امیر قطر به عشق‌آباد از مهمترین اسنادی هستند که توسط مقامات دولت قطر و ترکمنستان به امضا رسید.‌

پس از ملاقات خصوصی رئیس جمهور ترکمنستان و امیر قطر طرفین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافته و نتایج مذاکرات دوجانبه و سفر مذکور به عشق‌آباد را تشریح کردند.

«قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این کنفرانس که در آن خبرنگاران خارجی و محلی نیز حضور داشتند، تاکید کرد: دولت ترکمنستان این حضور را مهم و تاریخی می‌داند زیرا 2 کشور در عرصه بین المللی و منطقه‌ای از بالاترین سطح حسن تفاهم و پشتیبانی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی ملت ترکمن و قطر، ادامه داد: موضع ترکمنستان و قطر در زمینه برقراری صلح و ثبات و توسعه پایدار یکسان است و رایزنی‌های میان دستگاه سیاست خارجی 2 کشور ادامه دارد.

بردی محمداف افزود: 2 کشور قصد دارند، سطح مناسبات همه جانبه را بیش از پیش ارتقاء دهند و در این زمینه عشق آباد از دوحه دعوت کرد تا در دالان حمل‌ونقل و ترانزیت ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه امسال (2016) بیستمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دولت ترکمنستان و دولت قطر است، افزود: دوحه دارای تجربیات بالایی در زمینه ورزشی می‌باشد و ما برای بازیهای 2017 آسیای از این کشور کمک خواهیم گرفت.

شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز با ارزیابی بسیار مثبت و سازنده نتایج سفر به عشق‌‏آباد گفت: از مهمان نوازی دولت و ملت ترکمنستان قدردانی می‌کنم و این سفر فصل جدیدی را در مناسبات میان 2 کشور دوست ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: خداوند متعال به سرزمین قطر و ترکمنستان ذخایر طبیعی به خصوص نفت و گاز سرشار اعطا کرده‌ است که در جهت ایجاد رفاه و ارتقاع سطح زندگی مردم 2 کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیر قطر گفت: متاسفانه هم اکنون در منطقه تحولاتی نگران کننده در حال صورت گرفتن است که باید با همکاری کشورها و به خصوص ترکمنستان و قطر از این مشکلات گذر کنیم.

وی با تاکید بر عزم جدی دولت قطر جهت توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه با کشور ترکمنستان، اعلام کرد: طبق توافق قرار است کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان ترکمنستان و قطر به سرپرستی وزرای خارجه 2 کشور تاسیس شود که کلیه توافقات حاصل شده را جهت تحقق آنها پیگیری و دنبال کنند.

امیر قطر عنوان کرد: دوحه و عشق‌آباد از ظرفیت های همه جانبه در زمینه توسعه و گسترش همکاری‏‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و نیز سازمان دهی و برگزاری مسابقات بین‌المللی و منطقه‌ای ورزشی برخوردار هستند.

ارسال نظر: