واکنش‌ها به انتخاب "احمد ابوالغیط":

دبیرکل جدید اتحادیه عرب "اسرائیلی" است

کدخبر: 2017359

شخصیت‌ها و گروه‌ها در واکنش به انتخاب وزیر خارجه سابق مصر به عنوان دبیرکل جدید اتحادیه عرب، ضمن به سخره گرفتن این اقدام انتخاب ابوالغیط را ورود رژیم صهیونیستی به اتحادیه عرب دانستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "فارس" نوشت:

کشورهای عضو اتحادیه عرب پنجشنبه (دیروز) در نشست خود، "احمد ابوالغیط" وزیر خارجه اسبق مصر را به عنوان هشتمین دبیرکل جدید این اتحادیه انتخاب کردند.

به گزارش پایگاه خبری "إن مصر"، انتخاب ابوالغیط برای این منصب خشم برخی گروه‌های مردمی را برانگیخت.

صفحات شبکه‌های ارتباط جمعی و در رأس آن فیس بوک، با مسخرده کردن این اقدام اتحادیه عرب، انتخاب ابوالغیط را به مثابه تشییع جنازه اتحادیه عرب دانستند.

دبیر کل جدید اتحادیه عرب، به دلیل مواضع سیاسی خود به هنگام تصدی وزارت خارجه مصر در عصر "حسنی مبارک" قبل از انقلاب ژانویه مصر، در معرض انتقادهای گسترده‌ای در داخل مصر و جهان عرب قرار گرفته است. از جمله مواضع سیاسی جنجال برانگیر و نفرت انگیز ابو الغیط، می‌توان به موضع وی در سال ۲۰۰۸ میلادی اشاره کرد که وی در آن سال که رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کرد، با «زیپی لیونی» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی در کنفراس مطبوعاتی شرکت کرد.

افزون بر این، ابو الغیط از جمله کسانی بود که خواستار استمرار بسته شدن گذرگاه رفح شد و آن، زمانی بود که رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کرده بود.

وی در آن مقطع، مسئولیت جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را متوجه جنبش "حماس" دانسته بود.

در این ارتباط، کاریکاتوریست‌های عرب و خارجی با هنر خود، به انتقاد از این انتخاب پرداختند و "کارلوس لانوف" کاریکاتوریست برزیلی، انتخاب وی به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب را ورود «اسرائیل» به اتحادیه عرب دانست. یکی از شروط اصلی عضویت در اتحادیه عرب، عرب بودن کشورهای عضو است و ورود رژیم صهیونیستی به اتحادیه عرب، به تعبیر این کاریکاتوریست برزیلی، ‌‌نهایت خیانت مقامات عرب به آرمان فلسطین است.

واکنش تویتری شخصیت‌های سیاسی و تحلیلگران:

"عبدالله الشایجی" رئیس گروه علوم‌سیاسی دانشگاه کویت:

همه به یاد داریم که زیپی لیونی در نشست مطبوعاتی با ابوالغیط از جنگ اسرائیل علیه غزه سال ۲۰۰۸ خبر داد.

فیص قاسم، مجری ضدسوری شبکه الجزیره قطر:

ابو الغیط نامزد دبیر کل اتحادیه عرب شده، "قابلمه درِ خودشو پیدا کرد، اتحادیه این چنینی، غیط (مدفوع) این چنینی خواهد داشت".

نادیا المجد، روزنامه‌نگار مصری:

اتحادیه عرب ما را به یاد این قصیده نزار قبابی (شاعر سوری) «کی خبر مرگ عرب‌ها را اعلام خواهند کرد» می‌اندازد، [ابوالغیط و اتحادیه عرب] لایق یکدیگرند.

خالد داود:

عبد الفتاح سیسی می‌خواهد افراد حسنی مبارک را سر کار بیاورد؛ ابو الغیط از دشمنان خونین انقلاب ژانویه مصر است.

عربستان، مصر، امارات، بحرین و عمان از نامزدی ابو الغیط استقبال کرده بودند، ولی قطر به دلیل برخی مواضع احمد ابوالغیط علیه این کشور با انتخاب او به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب مخالف بود.

به گفته برخی منابع آگاه، نشست پنج شنبه اتحادیه عرب برای انتخاب دبیر کل جدید به دلایل نا‌معلومی بیش از حد طولانی شد.

ارسال نظر: