نیویورک تایمز:

برجام یعنی تجارت فرش و محصولات کشاورزی!

کدخبر: 2024275

این روزنامه آمریکایی نوشت: بیشتر تحریم‌های آمریکا غیر هسته‌ای است و غیر از صنایع هوائی، فرش و محصولات کشاورزی هم‌چنان برای تجارت با ایران محدودیت وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود مدعی شد عامل عدم تاثیرات اقتصادی رفع تحریم ها خود ایرانی ها هستند.

این روزنامه با تاکید بر این که ایران به تعهدات خود طبق برجام عمل کرده است، می نویسد: قدرت های جهان هم به امید انعقاد قراردادهای تجاری، به ایران می روند. علی الظاهر ایران برای صادرات نفت خود آزاد است و می تواند به 50 میلیارد دلار ذخایر ارزی خود دسترسی یابد.

این گزارش می افزاید: ایران برای بازسازی اقتصاد خود با مشکل مواجه است، یکی از موانع این است که بیشتر تحریم های آمریکا به خاطر مشارکت ایران در اقدامات تروریستی، مسائل حقوق بشری و آزمایش موشک های بالستیک پابرجاست؛ یعنی شرکت های آمریکایی غیر از صنایع هوائی، فرش و محصولات کشاورزی هنوز از تجارت با ایران منع شده اند.

نیویورک تایمز می افزاید: ایران همچنان از سیستم مالی آمریکا محروم است در حالی که بیشتر شرکت های بین المللی از دلار استفاده می کنند. بسیاری از بانک ها هم آزاداند با ایران معامله کنند اما از ترس این که در دام تحریم های آمریکا بیفتند از این کار خودداری می کنند.

این روزنامه سیستم بانکی ایران را به "سوءمدیریت، سیاسی کاری و عدم شفافیت متهم می کند و ادعا می کند رفتارهای "جنگ طلبانه" ایران در منطقه" هم مانع از تجارت با این کشور شده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در صدد است تا شرایط تجارت با ایران را شفاف تر کند؛ مثلا اعلام شده است که تجرات با ایران از طریق یورو و سایر ارزهای دیگر محدودیتی ندارد. بانک ها هم می توانند با دلارهایی که در اختیار دارند با این کشور وارد معامله شوند اما در عمل این معاملات بسیار محدود خواهد بود چرا که قراردادهای بزرگ مانند قراردادهای نفتی، نیازمند دسترسی به سیستم مالی آمریکاست.

سناتورهای آمریکایی نظیر مارکو روبیو و مارک کرک هم در صددند قانونی را به تصویب برسانند که شرایط معاملات دلاری با ایران را سخت تر می کند.

ارسال نظر: