ملکه اردن خواستار ایجاد گذرگاهی امن برای آوارگان در اروپا شد

کدخبر: 2026412

همسر پادشاه اردن با انتقاد از توافق جنجالی اتحادیه اروپا با ترکیه درباره آوارگان خواهان گشایش گذرگاه‌های قانونی برای آوارگان در اروپا شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "ملکه رانیا" همسر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن از توافق اخیر اتحادیه اروپا و ترکیه درباره آوارگان به شدت انتقاد کرده و آن را تهدیدی برای زندگی آوارگان خواند.

وی همچنین درباره احتمال تلاش شماری از آوارگان از حالا به بعد برای امتحان کردن راه‌های خطرناک‌تر جهت رسیدن به اروپا ابراز نگرانی کرد.

وی در این سخنان بر لزوم یافتن جایگزین‌های قانونی و امن‌تر و کارآمدتر برای ورود آوارگان به اروپا و مناطق امن تاکید کرد.

براساس توافق امضا شده میان ترکیه و اتحادیه اروپا که از 20 ماه مارس اجرای آن آغاز شده همه پناهجویانی که درخواست پناهندگی آنها رد شده به ترکیه بازگردانده می‌شوند.

بیش از 320 آواره تاکنون به ترکیه بازگرداده شده‌اند که بیشتر آنها پاکستانی هستند.

دیده بان حقوق بشر در واکنش به این توافقنامه ضمن درخواست برای بازنگری در آن اجرای چنین توافقی را توهین به آوارگان دانست.

ملکه رانیا در ادامه گفت: این یک بحران استثنایی است و نیاز به یک راه حل استثنایی و پاسخ ویژه دارد یونان نمی‌تواند آخرین ایستگاه این آوارگان باشد.

وی همچنین به افزایش حمایت‌های بین‌المللی آژانس‌های کمک رسانی از جمله کمیته بین‌المللی نجات و کمیساریای عالی امور آوارگان دعوت کرد.

همسر پادشاه اردن در این اظهارات که در جزیره "لسبوس" گذرگاه اصلی آوارگان یونان ایراد کرد، گفت: حضور من در اینجا باعث شد فشارهای زیادی را که سازمان‌های کمک‌رسان متحمل هستند را درک کنم و متوجه بعضی کمبودها شوم.

حدود 53 هزار تن که بیشترشان از جنگ سوریه گریخته‌اند در یونان به سر می‌برند و حدود 46 هزار تن قبل از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه به این کشور رسیده بودند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: