حمایت کشور‌های غربی از مبادلات تجاری با بانک‌های ایران

کدخبر: 2033827

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشستی در بلژیک از بانک‌ها و موسسات مالی خواستند از معاملات قانونی با ایران پرهیز نکنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزرای خارجه آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی که پنجشنبه شب منتشر شد، خاطرنشان کردند‌ که سد راه کسب و کار مجاز با ایران نیستند، و سر راه شرکت های بین المللی یا موسسات مالی که با ایران تعامل دارند، تا وقتی از قوانین پیروی می کنند، نخواهند ایستاد.

براساس توافق برجام که تابستان گذشته میان ایران و کشورهای 1+5 امضا و از در ماه ( ژانویه سال جاری میلادی) به اجرا گذاشته شد، تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران لغو شده است اما شرکت های غربی به دلیل ترس از مواجه شدن با جریمه از سوی آمریکا، از معامله با ایران پرهیز می کنند به همین دلیل می توان گفت که تحریم ها به قوت خود باقی مانده و رفع نشده است.

العالم نوشت: "ولی الله سیف"، رئیس بانک مرکزی، روز پنجشنبه در کنفرانسی در لندن، دربارۀ مشکلات پیش روی ایران در مورد انجام آزادانه معاملات و رفع نشدن تحریم ها مطابق توافق برجام گله کرد.

وی در کنفرانس "یورومانی" گفت: تحریم‌های باقی‌مانده، قواعد دست و پاگیر در غرب و نبود امکان معامله با دلار باعث ایجاد مانع در تجارت با ایران شده است.

بانک های اروپایی که اغلب در خاک آمریکا شعبه دارند در ازسرگیری معاملات با ایران با احتیاط زیاد عمل کرده اند.

در بیانیه نشست بروکسل آمده است:‌ "منافع اروپایی ها و سایر شرکت های جهانی در ایران بالاست و به نفع ما و به نفع جامعه جهانی است که از موثر بودن برجام برای همه طرف ها اطمینان حاصل شود؛‌ از جمله از طریق فایده رساندن به مردم ایران."

در این بیانیه آمده است:‌ "ما متوجهیم که شرکت ها ممکن است سوالاتی درباره تحریم های مشخص یا نگرانی هایی درباره انجام معامله با ایران داشته باشند و آماده ایم از این سوالات به سرعت رفع ابهام کنیم."

آنها شرکت های خارجی را ترغیب کردند برای یافتن پاسخ سوال‌هایشان به دولت های این چهار کشور مراجعه کنند.

آمریکا امکان استفاده از دلار برای مبادلات تجاری را برای ایران ممنوع کرده و نظام مالی خود را به روی تهران بسته است و به همین دلیل ایران نمی‌تواند دارایی‌های آزاد شده در چارچوب برجام را به ارزهای معتبری مانند دلار مبادله یا وارد کشور کند.

در بیانیه نشست بروکسل آمده است که آمریکا و کشورهای اروپایی "مشغول تلاش برای یافتن راه هایی هستند که می توان با ایران همکاری کرد، از جمله استفاده از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت، تامین مالی پروژه ها و سرمایه گذاری در ایران."

- See more at: http://fa.alalam.ir/news/1819924#sthash.4eFStAmw.dpuf

ارسال نظر: