لغو واگذاری جزایر مصر به عربستان توسط دادگاهی در مصر

کدخبر: 2041773

دادگاهی در مصر توافق پیشین دولت این کشور با عربستان سعودی برای واگذاری دو جزیرۀ راهبری "تیران" و "صنافیر" به ریاض را ملغی اعلام کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، منابع قضائی روز سه‌شنبه (1 تیر) در حالی این موضوع را اعلام کردند که دولت مصر در فروردین امسال از امضای توافقنامه مرز دریایی میان قاهره و ریاض خبر داد. بر اساس این توافق، این دو جزیره در دریای سرخ در آب‌های سرزمینی عربستان قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع قضائی نوشت، دولت مصر می‎‌تواند درخواست تجدید نظر خود را در قبال این حکم به دادگاه عالی‎تری در مصر ارائه دهد.

پرس تی وی نوشت: انتشار خبر واگذاری این جزایر به عربستان سعودی با واکنش انتقادآمیز فعالان در مصر روبرو شد. مردم مصر نیز در اعتراض به این قرداد، چندین تظاهرات گسترده در قاهره، پایتخت این کشور و دیگر نقاط برگزار کردند.

بیش از 200 فعال و معترض مصری در این تظاهرات‌‎ها، دستگیر شده و عدهای به حبس محکوم شده‌‎اند.

جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

براساس گزارش‌ها، مصر در مقابل بخشیدن این دو جزیره به عربستان سعودی، 20 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

این حکم به منزلۀ شکستی برای عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر است. وی اخیراً در یک سخنرانی از مردمِ معترضِ مصر خواسته بود به اختلاف نظر‌ها بر سر توافق دریایی با عربستان خاتمه بدهند.

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزۀ خلیج فارس، از زمان به قدرت رسیدن السیسی که در سال 2013 با یک کودتای نظامی، محمد مُرسی، اولین رئیس جمهور منتخب مردمی را در این کشور برکنار کرد، میلیاردها دلار به وی کمک کرده‎اند.

اما کاهش جهانی قیمت نفت و اختلاف نظرهای دولت مصر با کشورهای حوزۀ خلیج فارس در مورد موضوعاتی نظیر جنگ در یمن، احتمال قطع شدن این کمک‌ها را تشدید کرده است.

ارسال نظر: