آیا حامی "ایران هسته‌ای" نخست‌وزیر انگلیس می‌شود؟

کدخبر: 2042771

بوریس جانسون که این روزها یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های جایگزینی دیوید کامرون است، پیش‌تر با تاکید بر ناکارآمدی سیاست تحریم و تهدید پیشنهاد کرده بود آمریکا باید ایران را در ساختن سلاح هسته‌ای یاری کند!

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- در پی شکست کمپین مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی روز پنجشنبه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که پیشتر سرسختانه با خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده بود، اعلام کرد تا پاییز سال جاری از سمت خود کنار می‌رود و ترجیح می‌دهد سکان کشور را به کسی بسپارد که او مذاکرات جدائی از اتحادیه را آغاز کند .

با کناره گیری کامرون از پست نخست وزیری، محتمل‌ترین فرد برای جانشینی او، "بوریس جانسون" است که پیشتر شهردار لندن بوده و یکی از مهمترین و شاخص‌ترین چهره‌های کمپین خروج انگلیس بود .

جانسون کیست؟

تقریباً چهار سال پیش، جانسون که شهردار لندن بود در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر شد و در اظهار نظری جنجالی گفت: من می‌توانستم رئیس جمهور آمریکا باشم .

جانسون 52 ساله در نیویورک به دنیا آمده است و برخی او را نمونه بریتانیایی "دونالد ترامپ" می‌خوانند. وی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ شهردار لندن بود و از ۲۰۱۵ نمایندگی پارلمان این کشور شده است .

او ملی گراست و منتقد سرسخت نفوذ اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در امور داخلی بریتانیا. در حالی که موجی از انتقادات درباره پذیرش پناهجویان در اروپا وجود دارد، جانسون از عفو مهاجران غیر قانونی‌ای که بیش از 12 سال ساکن بریتانیا بوده‌اند حمایت کرد و در واکنش به نظر ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا گفته بود که از شنیدن این ایده ناامید شده است .

برخی کارشناسان بر این باورند که او پراگماتیستی و حتی فرصت‌طلبانه درباره‌ی سیاست خارجی حرف می‌زند و ظاهراً علاقه‌ای به سیاست‌های تغییر رژیم و خرج پول و خون انگلیسی برای دیگران هم ندارد .

بیاید به ایران بمب هسته‌ای بدهیم !

نخست‌وزیر احتمالی انگلیس ده سال پیش هم در یادداشتی در تلگراف ، نوشته بود: اگر ایرانی‌ها یک روز بخواهند به بمب هسته‌ای دست پیدا کنند، ما نمی‌توانیم مانعشان شویم، تمام تهدیدات ما بی نتیجه است. حتی باید به ایران بمب بدهیم .

وی در ادامه یادداشت می‌نویسد: شاید باید این حس ترس و تعلیق را کنار بگذاریم و آمریکا باید به ایران تکنولوژی ساخت بمب را بدهد و در ازای آن از ایران بخواهد به اسرائیل حمله نکند و یا گام‌های دیگری بردارد. آیا چنین اقدامی به منزله پایان حیات اسرائیلی است که 200 کلاهک هسته‌ای دارد؟ البته که نه. هند و پاکستان هم که جوامع خیلی دموکراتیکی نیستند سلاح هسته‌ای دارند .

دیدگاه‌هایی متفاوت از سیاست خارجه انگیس

شهردار سابق لندن سال گذشته نیز در واکنش به سیاست کامرون برای مشارکت در برنامه آمریکایی تعلیم و تربیت معارضان سوری به بهانه مبارزه با داعش گفته بود : دیگر چه افرادی در سوریه هستند؟ پاسخ واضح است. (بشار) اسد و ارتش وی آنجا هستند و علائم اخیر حکایت از آن دارد که پیشرفت‌هایی نیز حاصل کرده‌اند. بخشی از این پیشرفت‌ها به لطف حملات هوایی روسیه هم بوده است. شرایط به گونه‌ای است که گویا این رژیم (سوریه) بخش‌های گسترده‌ای از حمص را بازپس گرفته‌اند. آیا این چیز بدی است؟ فکر نمی‌کنم .

جانسون تأکید کرد که هدف اصلی، بیرون راندن داعش از شهر تاریخی پالمیرا است و برای همین منظور می‌توان با دولت سوریه و روسیه همکاری کرد .

طی 3 ماه آینده حزب محافظه‌کار بریتانیا با 330 عضو در پارلمان باید دو نفر را به عنوان نامزد رهبری این گروه تعیین نماید و 150 هزار عضو آن تصمیم می‌گیرند چه کسی تا سال 2020 رهبر آتی و نخست وزیر این کشور 64 میلیونی شود؛ و اگر جانسون بتواند پیروز این رقابت باشد، سیاست خارجه کشوری که از هم پیمانان اروپایی خود جدا شده و می‌خواهد بار دیگر در عرصه بین الملل نقش آفرینی مستقلی داشته باشد، دیدنی خواهد بود .

ارسال نظر: