اوباما هرگونه ارتباط آمریکا با کودتای ترکیه را رد کرد

کدخبر: 2049023

رئیس جمهوری آمریکا هرگونه نقش این کشور در کودتای نافرجام ترکیه را رد کرد و گفت: درخواست استرداد روحانی در تبعید و مخالف دولت آنکارا که به سازماندهی کودتای ترکیه متهم است طبق قوانین آمریکا پیگیری می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری بعد از دیدار با همتای مکزیکی‌اش در واشنگتن گفت: من به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اوایل هفته گذشته تلفن کرده و گفتم که آمریکا هیچ اطلاع قبلی از کودتای نافرجام نداشته است .

وی ادامه داد: هرگونه گزارش مبنی بر دست داشتن یا مطلع بودن از کودتای نافرجام ترکیه کاملا بی‌پایه و اساس است. اردوغان باید از این بابت مطمئن باشد که این گزارش‌ها درباره دخالت واشنگتن در کودتا علیه دولت آنکارا نادرست است. چرا که شایعاتی این چنینی همواره وجود دارد و اصلا نباید به آنها اعتماد کرد. ما همواره در کنار مردم و دولت ترکیه هستیم و خواهیم بود و روابط و ائتلاف جدی میان ترکیه و آمریکا وجود دارد .

اردوغان فتح الله گولن ، روحانی مخالف در تبعید دولت ترکیه را مقصر اصلی در طرح‌ریزی کودتای اخیر می‌داند و از دولت واشنگتن خواسته تا وی را مسترد کند .

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نشست خبری خود گفت: آمریکا براساس قوانین اداره می‌شود. ما براساس قوانین و روند حقوقی درباره استرداد گولن عمل می‌کنیم .

در همین حال سردار کلیچ، سفیر ترکیه در آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود گفت، آنکارا اسناد و مدارک لازم را برای استرداد گولن به آمریکا داده است اما پیتر کار، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفت: هنوز مفاد این اسناد و مدارک از سوی دولت واشنگتن تایید نشده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: