«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد؛

تحولات میدانی سوریه از "حلب" تا "درعا"

کدخبر: 2060778

ترکیه پس از تصرف شهر جرابلس در شمال سوریه برای کنترل شهر راهبردی و مهم "الباب" واقع در شرق استان حلب خیز برداشته است، اما همزمان ارتش سوریه از جنوب و نیروهای کُرد از شمال شرق در حال حمله به آن هستند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین » ، مسئولان نظامی ترکیه می‎گویند که کُردهای سوری پس از پیشروی در جبهه شمال غرب حلب (شهر عفرین) در صدد بودند تا با ادامه پیشروی‌ها از شمال شرق استان حلب، کنترل مناطق مرزی شمالی سوریه با کشور ترکیه از جمله الحسکه، الرقه و حلب را در اختیار بگیرند تا استارت تشکیل حکومت مستقل کُرد را یک بار دیگر با کمک کشورهای غربی بزنند.

اما تُرک ‎ ها موفق شدند داعش را از مناطق مرزی سوریه از "جرابلس" تا "اعزاز" بیرون برانند و شاید مهمترین دستآورد ارتش ترکیه در عملیات جرابلس این باشد که طرح تاسیس اقلیم کردستان را در شمال سوریه خنثی کند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ترکیه در تحولات سوریه به همینجا اکتفا می‎کند؟

چشم طمع ترکیه اکنون روی شهر "الباب" که در 35 کیلومتری شمال شرق حلب و حدود 13 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد، است و برای تصرف آن با ارتش سوریه در رقابت است، زیرا هر کسی که اول به این شهر برسد، وارد مرحله میدانی تازه‎ای می شود و می تواند تحولات جدیدی را به نفع خود رقم بزند.

نیروهای ارتش سوریه در سه کیلومتری الباب مستقر هستند، اما ترک ها در هفت کیلومتری آن قرار دارند با این تفاوت که ارتش سوریه به تجهیزات نظامی بیشتری در این جبهه نیاز دارد، این در حالی است که ارتش ترکیه کاملا مجهز است. از طرف دیگر روس‎ها هم تعداد نظامیان خود را در فرودگاه "کویرس" در حومه جنوبی حلب افزایش داد و بر اساس اطلاعات به دست آمده، بیش از 350 نظامی دیگر روس برای استقرار در اطراف این فرودگاه نظامی اضافه شدند. این در حالی است که ارتش سوریه استقرار خود در جاده "اثریا-خناصر" را تمدید کرد.

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا هدف روسیه و سوریه پیشروی در حلب است یا رسیدن به الباب؟ یا هدف ایجاد توازن میدانی با ترکیه است؟

نیروهای ارتش سوریه طی روزهای اخیر به سه کیلومتری شهر الباب رسیده‌اند و در آستانه ورود به این شهر برای آزادسازی آن هستند و تلاش می کنند تا با باز پس‌گیری این شهر بسیار مهم علاوه بر رساندن خود به مناطق هم مرز با ترکیه، از اتصال مناطق آزاد شده توسط کُردها از شمال غرب به شمال شرق حلب جلوگیری کنند که در اینصورت طرح تشکیل دولت مستقل کُرد خنثی می شود.

شهر "الباب" در شمال شرق حلب از این بابت حائز اهمیت است که عناصر تروریستی داعش از طریق همین شهر نفت را به دولت ترکیه می فروشند . علاوه بر آن مهمترین پایگاه داعش در حومه شرقی حلب به شمار می‌آید، و تحت کنترل درآوردن آن به معنای اخراج داعش از این منطقه و دستیابی به یک منطقه راهبردی و مهم است .

شهر الباب همچنین از نظر موقعیت جغرافیایی بین شهر حلب و حومه شمالی و شرقی قرار دارد، و به "الرقه" پایگاه اصلی داعش در سوریه نزدیک است که کنترل ارتش سوریه بر این شهر معادلات نظامی استان حلب را به هم می‌زند.

اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که عناصر تروریستی داعش قصد دارند که پس از ترک منبج و جرابلس و حرکت به سمت الباب، به سمت ریف جنوبی حلب فرار کنند و این بدین معناست که ترکیه، عناصر مسلح و تروریستی را مجبور کرده است که به سمت مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و همپیمانان آن فرار کنند.

پس از محاصره شرق حلب و سقوط "الدفرسوار" به دست ارتش سوریه، اکنون اولویت نیروهای سوری و گروه های مقاومت این است که کنترل حلب را از دست تروریست ها خارج کنند و به همین دلیل است که روس ها و سوری ها حضور نظامی خود در این منطقه را تقویت کردند.

در جنوب سوریه نیز هزاران نفر از نیروهای وابسته به ارتش سوریه و همپیمانان آن به "درعا" واقع در جنوب این کشور رسیدند تا مناطق بیشتری از جنوب را آزاد کنند و اسرائیل نیز با پیشروی ارتش سوریه در این مناطق، اخیرا چندین حمله هوایی به پایگاه های ارتش در "قنیطره" در جنوب سوریه را به بهانه شلیک راکت از جولان به اراضی اشغالی، انجام داده است.

میدان نبرد سوریه تعیین کننده مذاکره بین المللی است و باعث جزر و مد آمریکایی و روسیه در سوریه می شود و به دنبال آن نیز حساب و کتاب های منطقه ای از تهران تا آنکارا صورت ‎می‏گیرد و این بدین معناست است که سیاست سوریه به تحولات باز میدانی آن بستگی دارد.

ارسال نظر: