پاسخ به پنج سوال مهم درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

کدخبر: 993907

پنجاه‌وهشتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است سه شنبه ‎۱۸ آبان ۱۳۹۵ برابر ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شود/ در این گزارش، به اصلی‌‎ترین سوالات و ابهامات درباره زمان‌بندی مراحل مختلف این انتخابات پاسخ داده شده است

انتخابات مقدماتی از ژانویه ۲۰۱۶ اغاز می‌شود و در حال حاضرکمیته‌های ملی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، برنامه‌های مناظره هر ایالت را برنامه‌ریزی می‌کنند. ایالت «آیوا» نخستین انتخابات مقدماتی را خواهد داشت و به دنبال آن در «نیوهمپشایر» و «کارولینای جنوبی» رای‌گیری‌ها برگزار می‌شود.
گروه بین‌الملل - «نسیم»: پنجاه‌وهشتمین ریاست‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است سه شنبه ‎۱۸ آبان ۱۳۹۵ برابر ۸ نوامبر ۲۰۱۶ میلادی انتخاب شود. کارزارهای انتخاباتی دو حزب عمده آمریکاف جمهوری‌خواه و دموکرات تقریبا آغاز شده است و افرادی که تصمیم گرفته‌اند به طور جدی وارد کارزار انتخاباتی شود، کم کم کاندیداتوری خود را رسما اعلام می‌کند.
در مطلب پیش‌رو، اصلیترین سوالات و اطلاعات را در خصوص زمان‌بندی مراحل مختلف این انتخابات پاسخ داده شده است.
۱. چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا شرکت می‌کند؟
از جانب حزب دموکرات تقریبا بیست کاندیدا هستند که کمپین انتخاباتی را به راه انداخته‌اند: افرادی نظیر جب بوش، کریس کریستی، راند پال، تد کروز، اسکات واکر، و شمار دیگری از چهره‌های شناخته شده جمهوری خواهان. انتظار می‌رود افراد کاندیداتوری خود را تا تابستان ۲۰۱۵ رسما اعلام کنند.
در جناح دموکرات نیز، هیلاری کلینتون تاکنون رسما کاندیداتوری خود را اعلام کرده است. گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارد که «جو بایدن» نیز به طور جدی وارد کارزار انتخاباتی خواهد شد. «الیزابت وارن» هم ممکن است به عرصه رقابت ورود کند.
۲. انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا از چه زمانی آغاز می‌شود؟
انتخابات مقدماتی از ژانویه ۲۰۱۶ اغاز می‌شود و در حال حاضرکمیته‌های ملی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، برنامه‌های مناظره هر ایالت را برنامه‌ریزی می‌کنند. ایالت «آیوا» نخستین انتخابات مقدماتی را خواهد داشت و به دنبال آن در «نیوهمپشایر» و «کارولینای جنوبی» رای‌گیری‌ها برگزار می‌شود.
خود ایالت‌ها تاریخ انتخابات مقدماتی را انتخاب می‌کنند و هر یک تلاش دارند تا نخستین ایالتی باشند که رای‌گیری در آن‌ها انجام می‌شود.
۳. مناظرات اولیه چه زمانی برگزار می‌شود؟
تقریبا از اوایل اگوست مناظرات جمهوری‌خواهان آغاز می‌شود. در هر یک از این مناظرات تنها کاندیداهایی حق حضور دارند که سطح معینی از آرا را در نظرسنجی‌ها کسب کرده باشند. مثلا، مناظره‌ای در آستانه انتخابات مقدماتی ایالت آیوا برگزار می‌شود که در آن کاندیداهایی حضور خواهند داشت که حداقل ۳ درصد از آرای نظرسنجی آیوا را کسب کرده باشند.
دموکرات‌ها هنوز زمان برگزاری مناظرات خود را اعلام نکرده‌اند اما در حال حاضر کلینتون بیش از ۵۰ درصد از آرای نظرسنجی‌ها را در حزب متبوع خود کسب کرده است و اگر کاندیداهای دیگر این حزب نتوانند در نظرسنجی‌ها با او رقابت کنند، حزب دموکرات مناظرات درون حزبی نخواهد داشت.
۴. آغاز مناظرات کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چه تاریخی است؟
مناظرات میان کاندیداهای جمهوری‌خواه و دموکرات در سپتامبر یا اکتبر ۲۰۱۶ برگزار می‌شود. مکان و تاریخ این مناظرات در اواخر سال جاری و از جانب کمیسیون مناظرات انتخاباتی تعیین خواهد شد. این کمیسیون نهادی مستقل است که مناظرات رسمی میان دو کاندیدای نهایی را تسهیل می‌کند.
۵. کنوانسیون‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا چه زمانی خواهد بود؟
حزب جمهوری‌خواه، کنوانسیون خود را از ۱۸ تا ۲۱ جولای سال ۲۰۱۶ در «کلیولند» برگزار می‌کند و حزب دموکرات نیز کنوانسیون خود را در ۲۵ جولای سال آتی در «فیلادلفیا» برگزار خواهد کرد.
ارسال نظر: