تحریم، محور دکترین جدید دفاع سایبری پنتاگون خواهد بود

کدخبر: 996274

دکترین جدید دفاع سایبری وزارت دفاع آمریکا از گزینه تحریم برای تنبیه اشخاص، شرکت‌ها و کشورهای عامل حملات سایبری به این کشور استفاده خواهد کرد

به گزارش نسیم، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا قرار است روز پنجشنبه در جریان یک سخنرانی در دانشگاه استانفورد که با حضور مدیران شرکت‌های فناوری پیشگام در زمینه امنیت و دفاع سایبری دکترین جدید کشورش در زمینه راهبردهای جنگ سایبری را ارائه کند. علاوه بر این قرار است نسخه غیرمحرمانه‌ای از این راهبرد تا ساعاتی دیگر منتشر شود که زیربنای آن را اولین راهبرد سایبری منتشر شده آمریکا در سال 2011 تشکیل می‌دهد.

پنتاگون در سال 2012 بر اساس راهبرد تدوین شده در سال قبل‌تر اقدام به ایجاد تشکیلاتی در "واحد فرماندهی سایبری" وزارت دفاع آمریکا کرد که مأموریت آن واکنش به حملات سایبری عمده یا اجرای عملیلات تهاجمی در درگیری‌های سایبری بود.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی از قول مقامات مطلع آمریکایی نوشته در دکترین جدید سایبری آمریکا قرار است تعداد کارکنان این واحد وزارت دفاع آمریکا تا سال 2016 به 6200 نفر متشکل از کارکنان غیرنظامی و پیمانکاران برسد. این روزنامه همچنین از قول منابع مطلع گزارش داده یکی از اهداف راهبرد جدید پنتاگون این است که اطمینان حاصل کند این وزارتخانه تنها یکی از چند سازمانی است که در بازداری حملات سایبری ایفای نقش می‌کند.

یکی از بخش‌های مهم دکترین جدید دفاع سایبری آمریکا که روزنامه واشنگتن‌پست هم در گزارش روز پنجشنبه خود به آن اشاره کرده "تحریم" عاملان حملات سایبری خواهد بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم چند وقت پیش قانون آن را امضا کرد.

با آنکه انتظار نمی‌رود در نسخه غیرمحرمانه دکترین راهبرد دفاع سایبری آمریکا اشاره‌ای به خطوط قرمز، اهداف یا نوع عملیات‌های اجرایی پنتاگون علیه عاملان ادعایی حملات سایبری شده باشد گزینه تحریم، احتمالاً یکی از محورهای این سند خواهد بود. روزنامه واشنگتن‌پست هم با اشاره به همین موضوع در گزارش خود نوشته است: "دولت علاوه بر گزینه‌های سایبری و نظامی احتمالاً از اقداماتی نظیر حبس، تحریم و دیپلماسی در راستای تلاش برای تنبیه و بازداری مخالفان عامل اقدامات مخرب استفاده خواهد کرد."

باراک اوباما روز 12 فروردین فرمان اجرایی تحریم عاملان حملات سایبری به آمریکا را امضا کرد که به گفته کارشناسان می‌تواند بهانه جدید دولت این کشور برای تحریم کشورهای مخالف نظیر چین، روسیه، کره شمالی و ایران باشد. این فرمان اجرایی به وزیر خزانه‌داری آمریکا اختیار می‌دهد با مشورت با دادستان کل و وزیر خارجه، نفرات یا شرکت‌هایی را که وارد فعالیت‌های سایبریِ تهدیدکننده‌ی امنیت ملی، سیاست خارجی یا سلامت اقتصادی و ثبات مالی ایالات متحده می‌شوند، هدف تحریم قرار دهد.

پیش از این، آمریکا با متهم کردن کره شمالی به انجام حملات سایبری علیه شرکت " سونی پیکچرز" اقدام به وضع تحریم‌های تازه و خصمانه علیه این کشور کرده بود اما مدتی بعد، مقامات امنیت سایبری این کشور اعتراف کردند که این حملات را هکرهایی از داخل خاک آمریکا راه‌اندازی و اجرا کرده بودند.

هفته گذشته نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که اکنون فاش شده غیردقیق و به دور از واقعیت بوده مدعی شده بود ایران صدها هزار حمله سایبری علیه شرکت‌های صنعتی آمریکا انجام داده است .

با این وجودٰ بسیاری از کارشناسان مسائل سایبری معتقدند این گزارش با اغراق در واقعیت به گونه‌ای تنظیم شده تا به عمد ایران را در مسیر جنگ سایبری با آمریکا نشان دهد .

نگارندگان این گزارش؛ شرکت "نورس" که از شرکت‌های مطرح در زمینه مسائل امنیتی است و "اندیشکده امریکن اینترپایز" از اندیشکده‌های محافظه‌کار از گزارش خود دفاع کرده‌اند اما انتقادها از آنها رو به فزونی است .

رابرت لی، یکی از مقامات جنگ سایبری آمریکا در نیروی هوایی این کشور گفت: موضوع نگران کننده فشار بر صنعت رسانه‌ای برای جذب تیتر در موضوعات مربوط به امنیت سایبری است. گزارش های رسانه ای و مقاله‌هایی که این شرکت‌ها می‌نویسند استفاده‌های تجاری دارند .

این کارشناسان گفته‌اند در گزارش نیویورک‌تایمز، اسکن شبکه به عنوان حمله پیشرفته در نظر گرفته شده است در حالی که این اقدام به هیچ عنوان حمله محسوب نمی‌شود

ارسال نظر: