رای سرنوشت ساز اوجالان برای حزب عدالت و توسعه

اردوغان در یک قدمی پیروزی در انتخابات استانبول؟

کدخبر: 2325363

کُردهای طرفدار حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول در دور نخست این انتخابات در سی‌ و یکم مارس نقش مهمی در پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق داشتند که بعدا کمیسیون عالی انتخابات نتیجه را ابطال کرد. آک پارتی با توجه به این فاکتور جدید و تاثیرگذار در انتخابات استانبول پس از ابطال نتایج به سرعت در تکاپوی حذف این فاکتور افتاد و به گفته منابعی شخص هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی (میت) به دیدار اوجالان در زندان امرالی رفته و این گونه پیداست که به  تفاهماتی رسیده‌اند.

صابر گل عنبری: رسانه‌های ترکیه در خبر قابل توجهی آورده‌اند که عبدا... اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک طی پیامی از هواداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول خواسته است در انتخابات دور دوم شهرداری این شهر بی‌طرف بمانند و وارد مناقشات انتخاباتی طرف‌های درگیر نشوند.

در صورت صدور چنین درخواستی از جانب اوجالان که با توجه به پیام‌ها و بیانیه‌های اخیر او دور از ذهن هم نیست، می‌تواند تا حدود زیادی بر نتیجه دور دوم انتخابات حساس استانبول در یک شنبه آینده به نفع بن علی یلدریم نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه تاثیر گذار باشد؛ به ویژه که اختلاف آرا در دور اول میان یلدریم و اکرم امام اوغلو نامزد حزب جمهوری زیاد نبود. البته این احتمال ضعیف هم وجود دارد که چنین درخواستی موجب تحریک بخشی از آرای خاکستری ترک ها در استانبول نیز شود و آن‌ها را پای صندوق‌های رای بکشاند.

کُردهای طرفدار حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول در دور نخست این انتخابات در سی‌ و یکم مارس نقش مهمی در پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق داشتند که بعدا کمیسیون عالی انتخابات نتیجه را ابطال کرد. آک پارتی با توجه به این فاکتور جدید و تاثیرگذار در انتخابات استانبول پس از ابطال نتایج به سرعت در تکاپوی حذف این فاکتور افتاد و به گفته منابعی شخص هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی (میت) به دیدار اوجالان در زندان امرالی رفته و این گونه پیداست که به تفاهماتی رسیده‌اند.

جالب توجه این که حزب حاکم به سراغ صلاح‌الدین دمیرتاش رهبر محبوس حزب دموکراتیک خلق‌ها نرفته است؛ حزبی که قانونی محسوب می‌شود اما به سراغ اوجالان رهبر حزبی رفته است که دولت ترکیه آن را تروریستی می‌داند. خود همین مسئله پرسش‌انگیز است. این که چرا اوجالان و نه دمیرتاش. آن چه در وهله نخست به ذهن متبادر می‌شود، این که دولت ترکیه معامله با اوجالان را آسان‌تر از معامله با دمیرتاش یافته و چون قبلا هم این راه را آزموده است، به سراغ او رفته است. البته باید جایگاه دو نفر را هم در نظر داشت. به هر حال، درخواست اوجالان از کردهای استانبول برای بی‌طرف ماندن در انتخابات پیش رو، احتمالا نتایج آن را به نفع نامزد آک پارتی تغییر دهد. بعد از آن باید دید آیا تغییری در وضعیت خود اوجالان رخ می‌دهد و آیا مذاکرات صلح از سر گرفته می‌شود.

احتمالا عده‌ای بگویند اردوغان به دنبال پیروزی در انتخابات استانبول بازی را به هم خواهد زد و بی‌خیال تفاهمات صورت گرفته با اوجالان شود.شخصا بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد و اگر تفاهماتی در کار باشد، زیر آن زده شود؛ به این علت که با توجه به تغییرات صورت گرفته در اطلس مناسبات قدرت در داخل ترکیه و دیگر انتخابات‌های پیش‌رو در سال ۲۰۲۳، دور نگه‌داشتن هواداران سیاسی پ.ک.ک از رقابت‌های انتخاباتی با احزاب مخالف، مطلوب راهبردی حزب حاکم است و همین خود ملزومات و مفروضاتی دارد. اما از طرف دیگر، آک پارتی با مانعی به نام حزب راست گرای حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی روبه روست که هر نوع تفاهمی از این دست را بر نمی‌تابد. همین خود سقف انتظارات از هر نوع مذاکرات احتمالی صلح را کاهش می‌دهد. اکنون اردوغان بایدبه دنبال ایجاد موازنه‌ای باشد که از طریق اوجالان حزب دموکراتیک خلق‌ها را از حزب جمهوری‌خواه مخالف دور کند و از طرف دیگر نیز همچنان حرکت ملی را به عنوان یک هم پیمان در کنار خود داشته باشد. تحقق چنین توازنی بسیار دشوار است و باید دید عملا در ماه‌ها و دو سه سال آینده چه اتفاقی می‌افتد.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: