مجمع ملی نیجریه وعده داد به وضعیت «شیخ زکزاکی» رسیدگی کند

کدخبر: 2329254

رئیس مجمع ملی نیجریه اعلام کرده که با توجه به گسترش اعتراضات مردمی در خصوص وخامت حال رهبر شیعیان این کشور، قصد دارد شخصا به این پرونده رسیدگی کند.

به دنبال گسترش اعتراضات پیروان «شیخ زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه پس از انتشار اخباری مبنی بر وخامت حال جسمی این روحانی شیعه، مجمع ملی نیجریه اعلام کرده که قصد دارد در روند بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی مداخله کند.

بنا بر گزارش منابع خبری نیجریه ، رئیس مجمع ملی نیجریه متعهد شده تا شخصا در فرایند بازداشت و حبس رهبر شیعیان این کشور ورود کرده و به این مسئله رسیدگی کند.

رهبر معترضان نیجریه‌ای تأکید کرده که وضعیت جسمانی و سلامت این روحانی شیعه رو به وخامت است و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارد.

شیخ ابراهیم زَکزاکی (زاده ۱۳۳۲ش)، روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، 300 مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تأسیس کرده‌ است. او همچنین مؤسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

وی از اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرده و تعداد پیروان مکتب اهل بیت در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تَن رسیده است.

سه فرزند زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس در سال ۱۳۹۳ به شهادت رسیدند. همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیه‌الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ بازداشت و زندانی شد.

رهبر جنبش اسلامی شیعیان از 13 دسامبر 2013 میلادی (1394 شمسی) تا کنون در بازداشت و به نوعی اقامت اجباری و تحت شرایط امنیتی شدید به سر می‌برد و دولت نیجریه تا این زمان هیچ نشانه‌ای برای آزادی وی از خود بروز نداده است.

فرزند علامه زکزاکی روز گذشته در پیامی هشدار داده بود که شرایط جسمانی پدرش به شدت وخیم شده و تقریبا همه گزینه ها برای حفظ جان ایشان عملا از دست رفته است.

خبرگزاری فارس

ارسال نظر: