بالا گرفتن تنش‌های مرزی در منطقه کشمیر بین هند و پاکستان

بازیِ تاج و تخت در «کشمیر»

کدخبر: 2331095

تنش‌ها در منطقه «کشمیر» درحالی بیش از پیش افزایش یافته است که به نظر می رسد با سرکوب مسلمانان، دست هایی برای تأمین منافع رژیم صهیونیستی در این منطقه درکار است.

مدتی است که اوضاع «کشمیر» در حدفاصل میان هند و پاکستان بار دیگر رو به وخامت نهاده است و مسلمانان ساکن این منطقه تحت شدیدترین اقدامات نظامیِ سرکوبگرانه قرار می گیرند.

با بالا گرفتن تنش‌های مرزی در منطقه کشمیر بین هند و پاکستان، دهلی نو از دانشجویان و گردشگران غیر کشمیری و خارجی خواست فورا منطقه را ترک کنند.

دولت هند به تازگی بخش ۱۴۴ قوانین جزایی را در سرینگر، به‌حالت اجرایی درآورده‌ که در نتیجه آن اجتماع بیش از چهار نفر ممنوع است و افرادی که از آن سرباز بزنند می‌توانند با حکم سه سال زندان روبه‌رو شوند. برخی رسانه‌های هندی می‌گویند تلفن‌های همراه در سراسر کشمیر با اختلال روبه‌رو شده‌اند. طی روزهای گذشته هند و پاکستان دیگری را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم کردند. ارتش پاکستان می‌گوید نیروهای هندی از بمب‌های خوشه‌ای برای حمله به غیرنظامیان در «خط کنترل» استفاده کرده‌اند.

درگیری ها میان طرف های هندی و پاکستانی زمانی بیش از پیش تشدید شد که دولت هند هفته گذشته طی حکمی وضعیت خودمختاری کشمیر را لغو کرد. وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اقدام هند در لغو وضعیت خود مختاری کشمیر اعلام کرد که این اقدام دهلی بر خلاف قطعنامه سازمان ملل است. درهمین حال، منابع رسانه ای اعلام کردند که ارتش و نیروی هوایی هند در کشمیر در حالت آماده باش قرار گرفتند. این تصمیم بدنبال اقدام دولت هند برای لغو خودمختاری کشمیر اتخاذ شد.

این درحالی است که اخیرا نیز مجلس سنای هند طرحی را تصویب کرد که به موجب آن منطقه جامو و کشمیر به دو واحد و منطقه جداگانه از نظر تقسیمات کشوری تبدیل می شود. تصویب این طرح در سنای هند پس از آن صورت گرفت که مجلس نمایندگان این کشور نیز پیشتر و طی چند روز گذشته این طرح را به تصویب رسانده بود. از میان ۴۳۴ سناتور مجلس سنای هند، ۳۶۷ نفر به تقسیم جاموکشمیر رای مثبت داده و تنها ۶۷ نفر به این طرح رای منفی دادند.

درهمین حال، منابع رسانه ای اعلام کردند که هند برای جلوگیری از بروز اعتراضات گسترده، هشت هزار نیروی دیگر نیز به کشمیر اعزام کرده است. این درحالی است که «آصف غفور» سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور از همه امکانات امنیتی لازم برای حفاظت از مردم خود در منطقه مورد مناقشه کشمیر برخوردار است. در این میان اما مواضع منفعلانه سازمان ملل متحد در قبال تحولات کشمیر و اقدامات سرکوبگرانه ارتش هند علیه مسلمانانِ ساکن این منطقه بیش از هر چیز دیگری به چشم می خورد.

درهمین ارتباط، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تنش اخیر میان هند و پاکستان بر سر مسأله کشمیر، از هر دو طرف خواستار خویشتنداری شد. گوترش افزوده است تنها از طریق گفتگو می‌توان به حل اختلافات و تنش‌ها در کشمیر امیدوار بود.

این مواضع منفعلانه توسط دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی است که روزانه شماری از مسلمانان کشمیر به دست نیروهای امنیتی هند جان خود را از دست می دهند و در مقابل، سازمان ملل به عنوان اصلی ترین نهاد حامی حقوق بشر در جهان هیچ گامی در راستای حمایت از مظلومیت مسلمانان برنمی دارد.

این درحالی است که کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که از ماه مِی ۲۰۱۸ تا آوریل ۲۰۱۹ تلفات غیرنظامیان در کشمیر که هند و پاکستان هرکدام بخش‌هایی از آن را در کنترل خود دارند، به بالاترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسیده است.

با این حال، حتی چنین آمار تکان دهنده ای هم باعث نشده است تا سازمان ملل متحد برای جلوگیری از سرکوب مسلمانان کشمیر توسط دولت هند و نظامیان ارتش این کشور وارد عمل شده و اقدامی را صورت دهد. بدیهی است که همین انفعال، یکی از عوامل تشدید درگیری ها در کشمیر است.

این انفعال آشکار سازمان ملل متحد باعث شده است تا وضعیت مسلمانان ساکن کشمیر در سایه نخست وزیری «نارندرا مودی» در هند بیش از پیش روبه وخامت برود. علت اصلی این مسأله هم به روابط تنگاتنگی باز می گردد که میان هند و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

پیشتر نخست وزیر هند با سفر به اراضی اشغالی فلسطین با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرده بود. وی در جریان سفر خود به اراضی اشغالی سخنان عجیب و غریبی را مطرح کرده بود که نشان از عمق روابط دهلی نو و تل آویو در سایه حکمرانی وی دارد.

در همین ارتباط، مدتی پیشتر در خصوص روابط خود با رژیم اسرائیل گفته بود: «اسرائیل دوستی واقعی برای هند است». وی در بخشی دیگر از اظهارات خود درخصوص رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود: «من اسرائیل را خانه خود می دانم»! بنابراین از سیاستمدار سرسپرده ای همچون مودی انتظاری بیش از حرکت در مسیر تحقق اهداف و منافع رژیم صهیونیستی، نمی رود.

امروز برهیچکس پوشیده نیست که هدف اصلی و اساسی صهیونیسم جهانی، نابودی مسلمانان در سراسر جهان است و نخست وزیر هند با اقدامات خود در کشمیر مأمور تسریع همین سیاست صهیونیستها شده است. صهیونیستها همواره در طول مدت زمان گذشته ثابت کرده اند که از کشتار مسلمانان در هر نقطه از جهان حمایت به عمل می آورند.

در این گیر و دار اما مواضع کشورهای غربی و در رأس آن ها ایالات متحده آمریکا نسبت به تحولات کشمیر نیز قابل تأمل به نظر می رسد. درهمین ارتباط، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات کشمیر اعلام کرد که از نزدیک اوضاع این منطقه را زیر نظر دارد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «ما نگران گزارش هایی هستیم که در خصوص بازداشت معترضین منتشر می شود و خواستار احترام به حقوق بشر هستیم و در این رابطه با طرفین گفتگو می کنیم. ما از همه طرف ها می خواهیم تا به صلح و ثبات در امتداد «خط کنترل» وفادار باشند».

پر واضح است که کشورهای غربی و در رأس آن ها آمریکایی ها به سیاست ابراز نگرانی در قبال نقض حقوق بشر در کشمیر بسنده کرده اند و قصد ندارند اقدامی عملی برای جلوگیری از ذبح حقوق بشر در این منطقه صورت دهند.

در هر صورت به نظر می رسد که مقامات هندوستان بازیِ «تاج و تخت» را در کشمیر به راه انداخته اند و با سرکوب مسلمانان تلاش می کنند به بهانه حمایت از حاکمیت ملی، اهداف صهیونیسم را تأمین کنند.

خبرگزاری مهر

ارسال نظر: