انتخابات خونین کنست؛ تهدید جدید حزب‌الله

کدخبر: 2331769

دبیر کل حزب الله لبنان در واکنش به تجاوز پهپادی شنبه شب رژِیم صهیونیستی‌، تاکید کرد که این رژیم هرلحظه باید منتظر پاسخ مقاومت باشد و نیروهای مقاومت انتخابات اسرائیل را با خون صهیونیست‌ها رنگین خواهند کرد.

نسیم آنلاین ؛محمدمحسن فایضی : تحولات دو روز گذشته در عراق، شامات و فلسطین بسیاری از تحلیل گران را غافل گیر کرده است. تشدید ماجراجویی های نتانیاهو منطقه را وارد فضای جدیدی کرده است. سخنان دیشب سید حسن واکنش های زیادی به همراه داشت. اما بخشی از صحبت های سید حسن نصرالله در خصوص انتخابات اسرائیل مورد توجه ویژه رسانه های اسرائیلی قرار گرفت. انتخابات کنست رژیم صهیونیستی قرار است ۲۰ شهریور برگزار خواهد شد. «سید حسن نصرالله» که دیشب به مناسبت دومین سالروز آزادی «جرود عرسال» لبنان از تسلط عناصر تکفیری سخنرانی می‌کرد، در واکنش به تجاوز اخیر دو پهپاد اسرائیلی به خاک لبنان، اظهار داشت: «به ارتش اسرائیل در مرز می‌گویم که در کنار دیوار حائل، یک پا و نیم (تکیه داده به دیوار) بایست و منظر ما باش؛ یک روز، دو روز یا سه و یا چهار روز [منتظر باش] و به اسرائیلی‌ها می‌گویم در مورد آنچه که دیشب اتفاق افتاد، سکوت نخواهیم کرد. نتانیاهو به دنبال انتخابات است و احزاب اسرائیلی عادتشان این بود که انتخابات [در فلسطین اشغالی] با خون مردم منطقه رنگین شود. ولی این دفعه، انتخابات با خون شما رنگین خواهد شد و او از هر جایی برای شما دردسر می‌آورد ؛ از عراق، سوریه و لبنان».

انتخابات و دست و پا زدن نتانیاهو

نتانیاهو سعی دارد با ماجراجویی کنترل شده نگاه ها و انتقادات مخالفانش از عدم کنترل امنیت در کرانه باختری و نوارغزه را به خارج از سرزمین های اشغالی منتقل کند. تداوم حملات هدفمند به سوریه و پایگاه‌های مقاومت، تنش‌های دو روزه و کوتاه‌مدت با غزه و تداوم ماجراجویی‌ها در جبهه شمال (کشف تونل‌ها، پرواز جنگنده و پهپادها و اقدامات ضربتی در جولان و...) همگی اقداماتی است که انتظار می‌رود از سوی نتانیاهو همانند چند ماه گذشته در ماه‌ پیش رو تداوم یابد.

شکست در تشکیل دولت مسئله پرونده فساد را برای نتانیاهو چالشی‌تر کرده است. نتانیاهو در حالی که سعی داشت در فرصت دو ماهه تشکیل ائتلاف قانون مصونیت قضایی نخست‌وزیری را در کنست به تصویب برساند؛ فعلاً در این امر ناکام مانده است. گویا پرونده‌های فساد در انتخابات به چالشی جدی‌تر برای نتانیاهو تبدیل شده است. باید دید که آیا این بار هم نتانیاهو می‌تواند از این چالش عبور کند؟ نتانیاهو اگر به نخست وزیری نرسد احتمال برگزاری دادگاه و محکوم شدنش بیش از گذشته خواهد بود. لذا سید حسن نصرالله با اشاره‌ای دقیق تاکید کرد: «نتانیاهو از انتخابات پارلمانی که قرار است در شهریور برگزار شود، می‌ترسد و سرنوشت او یا نخست‌وزیری است یا زندان... نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صهیونیست‌ها را به لبه پرتگاه می‌کشاند.»

تجربه نشان داده است نتانیاهو دیگر در القای فضای امنیتی و کسب رأی از این مسیر به یک خبره تبدیل شده و با گذر از چالش‌های گوناگون بیش از ۱۲ سال خود را در رأس قدرت حفظ کرده است. نتانیاهو سعی دارد به مخاطبین داخلی و خارجی‌اش این‌گونه القا کند که در مقابل جبهه مقاومت دست برتر را دارد، ضمن آنکه منفعل نیست به دنبال جنگ تمام‌عیار نخواهد بود.

در حالی که قرار بود نتانیاهو قبل از انتخابات پیشین کنست رژیم صهیونیستی در نهم آوریل (فروردین‌ماه) به اتهام فساد محاکمه شود، اما در نهایت مندلبلیت دادستان کل رژیم صهیونیستی محاکمه او را به بعد از انتخابات موکول کرد تا برگ برنده‌ای برای نتانیاهو باشد.

یوسی ویرتر یک تحلیل‌گر صهیونیست در این خصوص خاطرنشان کرده بود که نتانیاهو حاضر است هر چیزی را قربانی کند، زیرا از همان اول تنها دلیلش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، ماندن در رأس قدرت بود، به امید اینکه پس از اتهامات فساد همچنان در سمت نخست‌وزیری بماند.

ارسال نظر: