پیام معنادار برادر امیر قطر همزمان با اجلاس عربستان

کدخبر: 2341769

همزمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، برادر امیر قطر پیام معناداری خطاب به سران این کشورها در حساب توئیتری خود منتشر کرد.

در حالی‌که اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز در ریاض برگزار می‌شود، «خلیفه بن حمد» برادر امیر قطر پیامی را خطاب به سران این کشورها منتشر کرد.

خلیفه بن حمد نوشت: «درمان بیماری به دقت تشخیص و تجویز داروی مناسب بستگی دارد، در نتیجه نابسامانی وضعیت شورای همکاری (خلیج فارس) به دلیل اشتباه در تشخیص است.»

وی خطاب به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزود: «به دنبال راه‌حل قانع‌کننده باشید زیرا قطر بدون شک یک بیماری نیست.»

با وجود دعوت شاه سعودی از امیر قطر برای شرکت در اجلاس ریاض اما او روز دوشنبه(دیروز) عازم جمهوری رواندا شد و به جای امیر قطر «عبدالله بن خلیفه آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر کشور قطر در رأس هیأتی به ریاض رفته است.

چهار کشور عربی (مصر، عربستان، امارات و بحرین) از خرداد سال ۱۳۹۶ روابط دیپلماتیک خود را به بهانه حمایت قطر از تروریسم قطع کرده و تمامی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را به روی این کشور بسته‌اند.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر شامگاه جمعه طی سخنرانی در رم با بیان اینکه کشورش گفت‌وگوهایی با طرف سعودی آغاز کرده، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها منجر به نتایج مثبتی شود.

او گفت که کشورش از مسیر مسدود در بحران ایجاد شده در بین کشورهای عربی خلیج فارس به سمت گفت‌وگو در باره چشم‌انداز آینده روابط بین این کشورها حرکت کرده است.

اگرچه آل ثانی از گفت‌وگو با طرف سعودی برای پایان دادن به اختلافات سخن گفته اما به عقیده «عبدالله الغیلانی» استاد دانشگاه و کارشناس عمانی تحقق آشتی به توافق درباره تعریف مشترک از عوامل تهدید امنیتی و نحوه برخورد با آن نیاز دارد که همه این شروط یا بخش زیادی از آن اکنون وجود ندارد بلکه آنچه هست نزاع سیاسی است که توانمندی‌های منطقه‌ای را نابودی کرده و باعث از هم گسیختگی نظام سیاسی و اجتماعی آن شده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: