«قابوس بن سعید» پادشاه عمان در گذشت

کدخبر: 2343996

«قابوس بن سعید» پادشاه عمان شامگاه روز جمعه در سن ۷۹ سالگی در گذشت.

تلویزیون عمان از در گذشت «قابوس بن سعید بن تیمور» پادشاه این کشور خبر داد.

دولت عمان به مناسبت در گذشت پادشاه این کشور سه روز عزای عمومی اعلام و روز شنبه را نیز در این کشور تعطیل کرد.

پادشاه عمان که در سن 79 سالگی در گذشت از سال 1970 میلادی و به مدت پنجاه سال در این کشور حکفرمایی کرد.

پیش از اعلام خبر فوت پادشاه عمان،‌ منابع خبری از استقرار گسترده ارتش و نیروی پلیس در خیابان‌های این کشور خبر داده بودند.

دیوان پادشاهی عمان خبر داد که مراسم پیکر پادشاه این کشور صبح روز شنبه انجام خواهد شد.

انتقال قدرت در عمان بر اساس ساختاری است که در سال 1996 صادر شد که طی آن خاندان پادشاهی سه روز فرصت دارد جانشین سلطان قابوس را معین کند در غیر این صورت شورایی متشکل از رؤسای ارتش، دادگاه عالی و دو نماینده شورا نامه مهر و موم شده پادشاه را باز خواهند کرد که در آن به نام جانشین خود اشاره کرده است.

شورای عالی دفاع عمان در جلسه‌ای از خاندان پادشاهی خواست تا با تشکیل جلسه‌ای جانشین پادشاه عمان را معین کنند.

بر اساس قوانین عمان، خاندان پادشاهی سه روز برای تعیین جانشین سلطان قابوس فرصت دارند.

بعد از شدت گرفتن بحث و گمانه زنی‌ها در خصوص وخیم شدن اوضاع جسمانی قابوس بن سعید پادشاه عمان، روزنامه گاردین گزارشی را در خصوص جانشین وی منتشر کرده بود.

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، پادشاه عمان بعد از وخامت وضعیت جسمی، به طور مخفیانه نام جانشین خود را در نامه‌ای مهر و موم شده به شورای خاندان سلطنتی فرستاده است.

روند تعیین جانشین شامل باز کردن نامه‌های مهر و موم شده در دیوان پادشاهی در مسقط می‌شود که می‌تواند جانشین سلطان قابوس، که نزدیک به ۵۰ سال بر این کشور حکومت کرد را تعیین کند. این در صورتی خواهد بود که دیوان پادشاهی نتواند در خصوص تعیین جانشین به اتفاق نظر دست یابد.

روزنامه گاردین گزارش داد که سلطان قابوس یکی از سیاستمداران برجسته در خاورمیانه طی ۴ دهه گذشته به شمار می‌رود. وی یک هفته قبل از سفر درمانی خود از بلژیک بازگشته است.

پادشاه عمان از چهار سال قبل به بیماری سرطان مبتلا شده است. قرار بود سلطان قابوس تا پایان ژانویه در بلژیک بماند اما سفر خود را زودتر به پایان رساند.

این روزنامه نوشت که سلطان قابوس فرزندی ندارد و جانشین خود را به صورت علنی مشخص نمی‌کند بلکه در نامه‌ای مهر و موم شده، نام جانشین را در اختیار شورای پادشاهی قرار می‌دهد. از سوی دیگر سایت ایلاف در گزارشی به مهم‌ترین نامزدهای احتمالی جانشینی پادشاه عمان اشاره کرد:

۱. اسعدبن‌طارق‌بن‌تیمورآل‌سعید: اسعد در سال ۱۹۵۴ میلادی به دنیا آمد. پدرش طارق سه زن داشت و اسعد پسر بزرگ‌تر طارق و از زن اول اوست. مادر او زن مشهور و از خاندان آل‌سعید بود. او بزرگ‌ترین پسر عموی سلطان قابوس است و خواهر تنی او در دهه هفتاد، به عقد سلطان قابوس درآمد که پس از مدتی به طلاق منتهی شد.

او در همان آکادمی نظامی تحصیل کرد که سلطان قابوس از آن فارغ‌التحصیل شد. اسعدبن طارق، نماینده شخصی سلطان قابوس بوده و مناصب مهم زیادی را تاکنون در اختیار داشته است. به نظر ناظران عمان او پشتیبانی نیروهای مسلح را نیز با خود دارد. چون چندین سال فرماندهی بخش‌هایی مانند تیپ زرهی را بر عهده داشت و درجه سرتیپی دارد.

او در چندین نوبت سفیر شخصی سلطان قابوس برای تسلیم پیام‌های وی برای سران کشورهای دیگر بوده است و همچنین در جلسات سران کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس، به نمایندگی از سلطان شرکت می‌کند. اسعد پروژه‌های اقتصادی زیادی در عمان را کنترل می‌کند و با رهبران نسل دوم کشورهای حاشیه خلیج فارس شراکت اقتصادی و روابط دوستانه دارد. از اسعدبن‌طارق به‌عنوان گزینه اصلی سلطنت عمان یاد می‌شود. اسناد ویکی‌لیکس نیز بر روی این مساله صحه می‌گذارد.

۲. هیثم‌بن‌طارق‌بن‌تیمورآل‌سعید: هیثم نیز در سال ۱۹۵۴ دیده به جهان گشود. مادر او زن دوم طارق‌بن‌تیمور بود. او به مدت بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی است. بعضاً به‌عنوان فرستاده خاص سلطان در برخی از نشست‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۱۱ بوده است. او روحیات خاص خود را دارد و از او به‌عنوان شخصی متمرد یاد می‌شود. او نیز منافع اقتصادی زیادی در عمان دارد.

۳. شهاب‌بن‌طارق‌بن‌تیمورآل‌سعید: شهاب در ۱۹۵۶ میلادی قدم در این دنیا نهاد. مادر او زن سوم طارق است. او مشاور سلطان قابوس و رئیس شورای تحقیقات علمی عمان است. سمت قبلی او فرماندهی نیروی دریایی سلطنتی عمان تا سال ۲۰۰۴ بود. او در عمان فعالیت‌های اقتصادی زیادی دارد و فردی جاه‌طلب است. گفته می‌شود در گذشته در پاره‌ای از امور با سلطان قابوس اختلاف نظر داشته‌اند.

سه گزینه اخیر بیش از ۶۰ سال سن دارند.

۴. تیموربن‌اسعدبن‌طارق‌بن‌تیمورآل‌سعید: تیمور در سال ۱۹۸۱ به دنیا آمد و نوه عموی سلطان قابوس است. از او نیز به عنوان یکی گزینه‌های اصلی سلطنت عمان و حتی گزینه اصلی یاد می‌شود و اسناد ویکی‌لیکس نیز از او نام برده شده است. گفته می‌شود سلطان قابوس علاقه خاصی به او دارد. همسر تیمور را سلطان قابوس انتخاب کرد.

همسر او سلمی‌بنت مستهیل‌بن‌احمدالمعشنی است. پدر بزرگ همسر تیمور برادر مادر سلطان قابوس بود. در واقع سلطان قابوس نوه دایی خود را به عقد نوه عموی خود در آورد. مراسم ازدواج آنها در سال ۲۰۰۴ یکی از باشکوه‌ترین مراسم سال‌های اخیر عمان بود که مردم عمان برای آن افسانه‌هایی نیز ساخته‌اند. شخص سلطان در عروسی آنها حضور داشت.

تیمور دبیر کل شورای تحقیقات علمی عمان است که ریاست آن را عمویش شهاب برعهده دارد. او چندین برنامه مهم در عمان را برگزار کرده و عضو هیأت مدیره بانک ظفار، یکی از مهم‌ترین بانک‌های عمان است. او در رسانه‌ها حضور فعال دارد و شخصیت محبوبی بین عمانی‌ها دارد. او در اسکاتلند و انگلستان تحصیل کرده و دوره‌هایی را نیز در آمریکا گذرانده است. از آنجایی که تیمور جوان‌تر از پدر و عموهای خویش است و سلطان توجهات ویژه‌ای به او دارد، به احتمال زیاد نام او در پاکت‌های نامه نوشته شده و شاید مجلس خاندان سلطنتی او را به سلطنت انتخاب کنند.

۵. فهدبن‌محمودبن‌محمدبن‌ترکی آل‌سعید: فهد در سال ۱۹۴۴ متولد شد. پدر بزرگ پدر او با پدر بزرگ سلطان قابوس یعنی سلطان تیمور برادر بوده‌اند. او نایب‌رئیس کابینه است و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق را برعهده دارد. البته شانس او برای این منصب کم است، چون از شاخه دیگری از خاندان حاکم آل‌بوسعید بوده و همسر او فرانسوی است و با این اوصاف فرزندان او طبق قانون اساسی عمان نمی‌توانند حاکم عمان باشند.

گزینه‌های دیگر: فهد فرزند پنجم تیمور (عموی سلطان) که در قید حیات است. ترکی‌بن‌محمود و فرزندش مروان، و فرزندان شهاب و هیثم نیز از گزینه‌های محتمل می‌باشند. عده‌ای از فرمانده مورد وثوق سلطان قابوس به نام النعمانی، که گفته می‌شود او خود باید جلسه سه روزه و مراسم گشودن نامه‌ها را برعهده بگیرد، نام می‌برند. حتی افرادی از یوسف‌بن‌علوی که دستیار سلطان در وزارت خارجه است، یاد می‌کنند (البته طبق قانون اساسی این دو گزینه نمی‌توانند سلطان شوند ولی به هر حال گمانه زنی می‌شود).

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: