بن سلمان به طور همزمان آتش جنگ قدرت و نفت را روشن کرد

کدخبر: 2348840

روزنامه «رای الیوم» نوست: عربستان به طور همزمان آتش دو جنگ را شعله ور کرد که اولی جنگ داخلی علیه شاهزادگان « کودتاگر» و دومی جنگ نفتی جهانی علیه روسیه است.

تارنمای روزنامه رای الیوم چاپ لندن امروز (سه شنبه ) در گزارشی افزود: «محمد بن سلمان» شاه واقعی عربستان به منظور تحکیم پایه های قدرت خویش جهت تصدی پست پادشاهی پس از پدرش و ایجاد محدودیت برای تمای رقبای احتمالی، موج بازداشت شاهزادگان بلندپایه سعودی را به راه انداخته است .

به نوشته این روزنامه، البته برخی از کارشناسان و تحلیل گران مسائل سیاسی می گویند این احتمال نیز وجود دارد که محمد بن سلمان با کنار گذاشتن پدرش از قدرت خود بر کرسی شاهی عربستان تکیه بزند.

رای الیوم اضافه کرد: عربستان در دومین نبرد به طور یک جانبه قیمت هر بشکه نفت را تقریبا ده دلار کاهش داد تا بدین ترتیب روسیه را وادار به تسلیم شدن در برابر شرایط خود کند و بدین ترتیب مسکو مجبور شود تا بر اساس مصوبه «اوپک» تولیدش را تقریبا یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد و در نتیجه آن قیمت جهانی نفت بار دیگر افزایش یابد، زیرا هم اکنون در اثر کاهش مصرف نفت در سطح جهان به دلیل انتشار ویروس کرونا به ویژه در چین به عنوان برجسته ترین کشور مصرف کننده و واردکننده نفت، قیمت آن نیز در سطح جهان کاهش یافته است.

بن سلمان ولیعهد سعودی اخیرا علیه روسیه اعلام جنگ نفتی داد و به دنبال این تصمیم « انتقامجویانه »، قیمت نفت در بازارهای جهانی دیروز به میزان ۳۰ درصد کاهش یافت وبه هر بشکه ۳۰ دلار رسید.

« عبدالصمد العوضی » کارشناس نفتی کویت پیش بینی کرد که در صورت ادامه یافتن نبرد نفتی ریاض علیه مسکو قیمت نفت ظرف چند روز آینده به ۲۵ دلار کاهش یابد .

این روزنامه افزودک: تمامی کارشناسان نفتی برقراری «آتش بس» در این نبرد نفتی را پیش بینی نمی کنند، زیرا روسیه عزم خود را بر مخالفت با هر گونه کاهش تولید جزم کرده است، چون هم اکنون درگیر یک نبرد موازی علیه نفت «شیل» آمریکا است. آمریکا بر خلاف توافق به عمل آمده میان اوپک با سایر کشورهای غیر عضو مبنی بر کاهش تولید ، میانگین تولید خود را افزایش داده است.

مراکز تصمیم گیری روسیه معتقدند که کاهش قیمت نفت منجر به ورشکسته شدن شرکت های نفت شیل در آمریکا و کانادا به دلیل بالا بودن هزینه تولید و در نتیجه خارج شدن آنها از گردونه رقابت خواهد شد.

رای الیوم افزود: این دومین جنگی است که عربستان علیه روسیه به راه می اندازد. اولین نبرد نفتی ریاض علیه مسکو در سال ۲۰۱۴ با توصیه آمریکا انجام گرفت . عربستان در آن زمان تصمیم گرفت تا به منظور ضربه زدن به اقتصاد ایران و روسیه قیمت نفت خود را کاهش دهد و در نتیجه قیمت نفت از ۱۲۰ دلار در هر بشکه به ۳۰ دلار رسید و در نتیجه آن تولید نفت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کاهش یافت و ای کشورها با افت درآمد خود صدها میلیارد دلار ضرر کردند، در حالی که ضرر و زیان ایران و روسیه در این خصوص از قبل پیش بینی شده بود و اقتصاد آنها متلاشی نشد، بلکه برعکس هر دو کشور قوی تر از گذشته از این بحران خارج شدند.

مراکز تصمیم گیری سعودی معتقدند که این امر روسیه را آزار خواهد داد، زیرا هزینه تولید هر بشکه نفت روسیه سه دلار در هر بشکه یعنی دو برابر تولید همتای سعودی آن است، اما ریاض نمی داند که روسیه دارای اقتصاد بسیار متنوع تری است و به طور محدود بر درآمد نفتی خود تکیه کرده و برعکس عربستان که درآمد حاصل از فروش نفت تقریبا ۹۰ درصد درآمد ملی اش را تشکیل می دهد.

این روزنامه اضافه کرد: عربستان و همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس در نتیجه آشوب به وجود آمده در بازار انرژی و کاهش یافتن قیمت نفت بیش از سایر کشورها متحمل ضرر و زیان می شوند . اکثر بازارهای بورس این کشورها فروپاشید و امروز ارزش آنها به ده درصد رسید تا آنجا که کویت مجبور شد فعالیت های بازار بورس خود را متوقف کند . بازار بورس قطر نیز ظرف یک روز بالاترین کاهش را در تاریخ خود به ثبت رساند.

کارشناسان نفتی پیش بینی کردند که در نتیجه بحران حاصل از انتشار ویروس کرونا مصرف جهانی نفت تا مرز ۷۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت . اگر این پیش بینی تحقق یابد اقتصاد کشورهای نفت خیز خلیج فارس با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد و کسری بودجه آنها دو چندان خواهد شد و میانگین رشد و توسعه در آنها پسرفت خواهد کرد و اکثر آنها به ذخایر مالی و صندوق نسل های آینده متوسل خواهند شد و از نظر توان مالی دچار فرسایش خواهند شد و مالیات سنگینی بر شهروندان خود تحمیل می کنند و نرخ خدمات عمومی در آنها افزایش می یابد و مجانی بودن این خدمات لغو شده و سیاست ریاضت اقتصادی شدیدی اتخاذ خواهند کرد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری از ناظران معتقدند که این تصمیم سعودی مبنی بر کاهش قیمت نفت به طور یک جانبه بدون هماهنگی با همتایانش در حوزه خلیج فارس و سایر اعضای اوپک یک تصمیم « ماجراجویانه » بود و از نظر زمانبندی نتایج کاملا معکوسی برایش همانند سال ۲۰۱۴ به همراه خواهد داشت به ویژه با توجه به اینکه مصرف جهانی نفت این روزها به دلیل توقف تقریبا کامل ناوگان هوایی در حال کاهش یافتن است . ناوگان های هوایی کشورهای مختلف جهان ظرف چند روز گذشته به دلیل کاهش تعداد مسافران از بیم کرونا و ورشکستگی بسیاری از شرکت ها تقریبا ۱۲۰ میلیارد دلار ضرر کرده اند.

شرکت نفتی سعودی «آرامکو» در نتیجه فروپاشی بازار جهانی بورس و کاهش مصر نفت تاکنون تقریبا ۲۴۸ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده و نرخ سهام آن تقریبا ۱۰ درصد کاهش یافت.

رای الیوم نوشت: اگر فروپاشی قیمت نفت و بازار جهانی بورس ادامه یابد ، طرح اقتصادی موسوم به ۲۰۳۰ محمد بن سلمان در خصوص ساخت شهر تفریحی « نیوم » در سواحل دریای سرخ که نیازمند ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، با شکست مواجه خواهد شد.

نکته جالب توجه در این میان آن است که کشورهای فقیر جهان از جمله آن دسته از کشورهای عربی که تولید کننده نفت نیستند، از کاهش قیمت نفت بیشترین سود را می برند زیرا بند انرژی در بودجه آنها رقم بالایی را تشکیل می دهد.

در همین رابطه صندوق جهانی پول در هفته گذشته در گزارش خود پیش بینی کرد که تمام و یا اکثر کشورهای خلیج فارس در سال ۲۰۳۴ به دلیل رسیدن مصرف نفت در جهان به پایین ترین سطح خود ورشکسته خواهند شد زیرا تولید خودروهای مصرف کننده بنزین و گازوئیل به طور کامل متوقف خواهد شد و منابع جایگزین سوخت مانند باد و انرژی خورشیدی و هسته ای و خودروهای برقی جای آنها را خواهند گرفت.

این روزنامه ادامه داد: وضعیت آشوب زده کنونی بازارهای نفت و کاهش شدید تولید آن بخاطر شیوع ویروس کرونا ممکن است دوران ورشکستگی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را به جلو بیندازد و در آن صورت رفاه و آسایش در این کشورها از بین خواهد رفت و رابطه اجتماعی و سیاسی ملت ها با خاندان های حاکم بر آنها به شدت متزلزل خواهد شد و آسیب خواهد دید و در نهایت از بین می رود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: