مشاور بایدن: تحریم‌های ایران مطلوب نبود

کدخبر: 2353573

مشاور امنیت ملی جو بایدن با تاکید بر تصور اشتباه موافقان و مخالفان برجام از تاثیر تحریم‌ها علیه ایران، گفت تحریم‌ها آن نتیجه‌ای که دولت دونالد ترامپ به دنبال آن بود را در پی نداشت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، اعلام کرد خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) به موافقان و مخالفان آن مسئله‌ای مهم را ثابت کرد، اینکه آن‌ها درباره کارآمدی تحریم‌ها علیه تهران اشتباه می‌کردند.

مشاور جو بایدن در مصاحبه‌ با اندیشکده هیودسن گفت: مخالفان و موافقان برجام از جمله خود من، تصور می‌کردیم وقتی دولت ترامپ (از برجام) خارج شود و تحریم‌های یکجانبه را از سر گیرد، این تحریم‌ها چندان موثر نخواهد بود، زیرا دولت ترامپ نمی‌توانست بقیه دنیا را با خود همراه کند. این مقام آمریکایی مدعی شد: معلوم شد که این (تصور) درست نبود. آن تحریم‌ها از نظر ایجاد رنج اقتصادی بر ایران موثر بودند.

سالیوان در ادامه افزود اما تحریم‌ها آن نتیجه جادویی که دولت ترامپ برای فشار بر اقتصاد ایران به دنبالش بود را نداشتند. وی تاکید کرد آنگونه که مخالفان این توافق تصور می‌کردند بعد از خروج ترامپ از برجام، از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران، چندان کار آسانی نبود.

مشاور بایدن همچنین در ادامه گفت در صورتیکه دولت بعدی آمریکا از حزب دموکرات باشد باید فورا دیپلماسی هسته‌ای با ایران برقرار شود و به دنبال ایجاد توافقی در راستای برجام باشد و به سرعت مذاکره برای این توافق باید صورت گیرد. مشاور امنیت ملی بایدن گفت توافق بعدی با ایران باید به زمان بندی محدودیت‌ها بپردازد و آن‌ها را تمدید کند. باید تلاش شود عناصری که قابلیت تقویت شدن دارند را حل و فصل نماییم.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: