تلاش آمریکا برای خارج کردن شرکت‌ها از چین

کدخبر: 2354060

آمریکا در نظر دارد با هدف ضربه زدن به اقتصاد چین، لایحه‌ای را جهت تشویق شرکت‌ها به خروج از این کشور تصویب کند.

قانون گذاران آمریکایی با هدف ضربه زدن به اقتصاد چین در صدد تهیه لایحه‌ای هستند تا با پیشنهاد معافیت مالیاتی و قوانین جدید یارانه‌ای شرکت‌های آمریکایی و تامین کنندگان اصلی را از چین خارج کنند.

مصاحبه رسانه‌ها با ده‌ها مقام رسمی و سابق دولت آمریکا و کنگره این کشور نشان می‌دهد که در این زمینه بحث‌های گسترده‌ای شده است تا شرکت‌های آمریکایی را از این کشور خارج کنند. یکی از گزینه‌ها ایجاد صندوق بازپرداخت با بودجه اولیه ۲۵ میلیارد دلاری است که شرکت‌ها را به تجدید نظر در روابطشان با چین وا می‌دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متعهد شده است که تولیدات آمریکایی را به داخل کشورش بازگرداند، اما شیوع ویروس کرونا و تشدید نگرانی‌های آمریکا در خصوص وابستگی به تجهیزات پزشکی و غذایی چین، تصویب لایحه خروج شرکت‌های آمریکایی از چین را برای مدتی به تعویق انداخته است.

روز پنجشنبه، ترامپ دستورالعملی را امضا کرد که به یک آژانس سرمایه گذاری در خارج از کشور اختیارات جدیدی برای کمک به تولیدکنندگان در آمریکا را می‌داد. وی در توضیح این اقدام گفت: هدف این است که آمریکا هر آنچه نیاز دارد برای خودش تولید کند و سپس به سایر نقاط جهان صادر کند. این امر شامل دارو هم می‌شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد عملکرد دولت آمریکا برای اجرای این هدف در سایه رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شکست بخورد.

از سوی دیگر، این لایحه در دست بررسی است و مشخص نیست چه زمانی به تصویب برسد.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه فرمان اجرایی را که در ماه مه ۲۰۱۹ به امضا رسیده بود و در آن شرکت‌های آمریکایی از استفاده از تجهیزات شرکت‌های چینی نظیر هوآوی منع شده بودند را برای یکسال دیگر تمدید کرد. این اقدام ترامپ واکنش شدید چین را به دنبال داشت. به گونه‌ای که پکن تصمیم گرفته است در حرکتی تلافی جویانه برخی از مقامات و شرکت‌های آمریکایی را تحریم کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: