مراوده تجاری شرکت چینی هواوی با ناقضان حقوق‌بشر

کدخبر: 2358504

در ادامه اختلافات واشنگتن-پکن، وزیر خارجه آمریکا این بار ادعاهایی را علیه فعالیت‌های شرکت چینی هواوی مطرح کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، که هدایت کارزار ضد چینی دولت دونالد ترامپ را عهده‌دار است، از اعمال محدودیت‌های روادیدی برای کارکنان شرکت‌های فناوری مانند هواوی خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت شرکت چینی هواوی پشتیبانی تکنولوژیکی خود را در اختیار رژیم‌هایی قرار می‌دهد که به زعم واشنگتن ناقض حقوق‌بشر تلقی می‌شوند.

آمریکا نزدیک به دو سال است که هواوی را به جاسوسی برای چین متهم کرده و تحریم‌هایی را علیه این شرکت چینی به بهانه تهدید برای امنیت ملی خود، اعمال کرده است.

دولت انگلیس نیز همصدا با متحدان آمریکایی خود اخیرا دستور داد که تجهیزات هواوی به طور کامل از شبکه G۵ انگلیس تا پایان سال ۲۰۲۷ خارج شود. بر این اساس، سرویس‌دهندگان تلفن همراه در انگلیس از خرید تجهیزات جدید نسل پنجم تلفن همراه متعلق به شرکت هواوی از تاریخ ۳۱ دسامبر منع شده‌اند؛ همچنانکه سرویس‌دهندگان تلفن همراه در انگلیس می‌بایست تمامی کیت‌های نسل پنجم تلفن همراه را تا سال ۲۰۲۷ از شبکه‌های خود حذف کنند.

دولت فعلی آمریکا چین را رقیب اصلی ژئوپلیتیکی خود دانسته و این کشور را به سوءاستفاده از روند تجاری میان پکن-واشنگتن متهم می‌کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: