نامزد فراری بلاروس: آماده‌ام، رهبر ملی باشم

کدخبر: 2359901

نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که به نتیجه انتخابات معترض است، در پیامی اعلام کرد آمادگی دارد رهبر ملی این کشور شود.

«اسوتلانا تیخانوفسکایا»، نامزد ناکام انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس روز دوشنبه گفت آمادگی دارد رهبر ملی این کشور شود.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، او در پیامی ویدئویی اعلام کرد: آماده هستم مسئولیت را بپذیرم و به عنوان رهبر ملی عمل کنم تا کشور آرام و وارد روند عادی شود.

طی روزهای گذشته معترضان بسیاری در شهر‌های مختلف بلاروس دست به تجمع زده‌اند. این اعتراضات بنا به درخواست تیخانوفسکایا، رقیب اصلی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در انتخابات اخیر شکل گرفته‌اند.

لوکاشنکو دیروز یکشنبه در سخنرانی در تظاهرات حامیانش در مینسک، درخواست‌ها برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد.

لوکاشنکو گفت: شمار را اینجا فراخواندم نه برای این که از من دفاع کنید، بلکه به این منظور که برای اولین بار در یک ربع قرن از کشور خود و استقلالش دفاع کنید. اگر در مقابل آن‌ها زانو بزنیم، سقوط می‌کنیم و به عنوان یک کشور، مردم و یک ملت نابود خواهیم شد.

لوکاشنکو پیش از این در سخنانی تاکید کرده بود که بلاروس دولتی قانونی ندارد و هیچ نیازی به میانجی‌گران درباره تحولات اخیر این کشور وجود ندارد.

رئیس جمهور بلاروس روز شنبه هم خبر داد که با رئیس جمهور روسیه درباره حفظ امنیت بلاروس به توافق رسیده است. وی در سخنانی گفت: «با پوتین به توافق رسیدم که روسیه به حفظ امنیت در بلاروس در صورت نیاز کمک کند.»

لوکاشنکو همچنین از رزمایش نظامی ناتو که در نزدیکی این کشور و در لهستان و لیتوانی در حال انجام است، ابراز نگرانی کرد.

تیخانوفسکایا که به لیتوانی گریخته پیش از این در پیامی ویدئویی ضمن درخواست دوباره برای بازشماری آرا، از همه شهرداران شهرهای بلاروس خواست مقدمات برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز در روزهای آتی را فراهم کنند.

در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان اعتراضات را تأیید کرده‌اند.

«خرگزاری فارس»

ارسال نظر: