چاووش اوغلو: ترکیه آماده هرگونه حمایت از آذربایجان است

کدخبر: 2362816

وزیر خارجه ترکیه پس از ورود به «باکو» تأکید کرد که آنکارا آماده هرگونه حمایت از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه پس از ورود به «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان در پیامی که در صفحه توییتر خود قرار داد، بر تداوم حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان تأکید کرد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، وزیر خارجه ترکیه امروز (سه شنبه) وارد جمهوری آذربایجان شد و با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور این کشور و دیگر نمایندگان دولت جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

طبق این گزارش، این دیپلمات ارشد ترکیه پس از ورود به فرودگاه باکو در پیامی در توییتر اعلام کرد که برای حمایت از مردم دوست و برادر جمهوری آذربایجان وارد باکو شده است.

چاووش اوغلو در این پیام نوشت: «ما در باکو هستیم تا حمایت و همبستگی کشور و ملت خود را از آذربایجان برادر ابراز داریم».

طبق این گزارش، وزیر خارجه ترکیه در این سفر همچنین تأکید کرد: «ترکیه آمادگی دارد در هر زمینه‌ای که کمک آنکارا نیاز باشد، از (جمهوری) آذربایجان حمایت کند».

وی بار دیگر همچون دیگر مقام‌های کشورش، ارمنستان را اشغالگر توصیف کرد و گفت: «جامعه بین‌الملل با اشغالگر، ارمنستان، و قربانی، (جمهوری) آذربایجان رفتار مشابهی دارند. این رویکرد به حل درگیری‌ها منجر نمی‌شود. دیگر نمی‌توان با این روش ادامه داد».

چاووش اوغلو با متهم کردن کشور ارمنستان به حمله به مناطق غیرنظامی ادامه داد: «ارمنستان مناطق غیرنظامی را مورد حمله قرار داده است. این جنایت علیه بشریت و نمایانگر بیچارگی و ناامیدی ارمنستان است».

وی در ادامه با تأکید بر تداوم حمایت آنکارا از مواضع جمهوری آذربایجان گفت: «ترکیه به مبارزه خود ادامه می‌دهد تا به جهان حقایق را نشان دهد و جامعه بین‌الملل را به حمایت از آرمان‌های درست و نه فقط آرمان (جمهوری) آذربایجان، ترغیب سازد».

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه در قضیه قره باغ حق با جمهوری آذربایجان است، گفت: «جهان باید از حق در تنش‌های ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) حمایت کنند و حق با (جمهوری) آذربایجان است».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه ساعاتی پیش به منظور نشان دادن حمایت قاطعانه آنکارا از جمهوری آذربایجان در درگیری‌های اخیر با ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی»، وارد «باکو» شد.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از حدود نه روز پیش آغاز شد و همچنان علیرغم آنکه بنا بر گفته «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، شب گذشته مرز دو کشور آرام بوده است، خصومت‌ها به پایان نرسیده و همچنان ادامه دارد.

مقام‌های ترکیه از آغاز دور جدید درگیری‌ها بر سر قره باغ، آشکارا و قاطعانه از جمهوری آذربایجان حمایت کردند و حتی گزارش‌هایی منتشر شده است که حکایت از اقدام آنکارا در اعزام شبه‌نظامیان سوریه و لیبی به قره باغ و جمهوری آذربایجان دارد و این مسئله واکنش‌های منفی جامعه بین‌الملل را در پی داشته است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: