نخست وزیر ارمنستان: نفوذ ترکیه در منطقه قفقاز باید مهار شود

کدخبر: 2363271

نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای گفت، معتقد است تنها یک تغییر در موضع ترکیه در قبال قره‌باغ می‌تواند جمهوری آذربایجان را وادار به متوقف ساختن اقدام نظامی خود در قبال این منطقه کوچک کند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در اولین مصاحبه خود از زمان توافق روز شنبه در شهر مسکو بر سر آتش بس در نزاع میان کشورش و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ صحبت از این که نشانی از تغییر موضع آنکارا دیده باشد، نکرد.

ترکیه از زمان بالا گرفتن دور جدید نزاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان در 27 سپتامبر بر سر قره باغ قویا از جمهوری آذربایجان حمایت کرده و گفته نیروهای ارمنی باید قره باغ را ترک کنند.

نیکول پاشینیان در مصاحبه‌اش با رویترز در محل اقامتگاه رسمی خود که یک ساختمان مربوط به دوران شوروی سابق در مرکز شهر ایروان است، ترکیه را متهم به خراب کردن آتش بس و تلاش برای راه پیدا کردن با زور به سطح گسترده‌تری از منطقه قفقاز جنوبی با هدف آنچه که وی پیشبرد بلندپروازی‌های توسعه طلبانه آن خواند، کرد.

پاشینیان خاطرنشان کرد: من متقاعد شده‌ام تا زمانی که موضع ترکیه بدون تغییر باقی بماند، جمهوری آذربایجان درگیری را متوقف نخواهد کرد.

پاشینیان ادامه داد، ترکیه علنا قبل از مذاکرات مربوط به آتش بس بیان داشته که باور دارد جمهوری آذربایجان باید به جنگ ادامه دهد و بعد از توافق وزیر امور خارجه ترکیه با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان تماس تلفنی گرفت.

پاشینیان در ادامه گفت، هدف از تماس ترکیه بعد از آتش بس "واقعا دادن این سفارش بود که تحت هیچ شرایطی مبادرت به متوقف ساختن جنگ نکنید".

نخست وزیر ارمنستان در ادامه اتهام زنی علیه ترکیه بیان داشت: ترکیه به قفقاز جنوبی آمده تا سیاستی را که دارد در دریای مدیترانه علیه یونان و قبرس و یا همچنین در لیبی، یا در سوریه، یا در عراق اجرا می‌کند، ادامه دهد. این یک سیاست توسعه طلبانه است.

وی افزود: و مشکل این است که ارمنی‌ها در قفقاز جنوبی آخرین مانع باقی مانده بر سر راه آن در اجرای آن سیاست توسعه طلبانه هستند.

پاشینیان بر این اتهامات رد شده از سوی آنکارا مبنی بر این که ترکیه دارد سیاستهای امپراتوری عثمانی در ابتدای قرن بیستم را اجرا می‌کند تاکید کرد؛ چیزی که او تداوم "نسل کشی ارمنی‌ها" خواند.

پاشینیان هشدار داد، اگر نفوذ ترکیه در منطقه مهار نشود، این مساله قفقاز جنوبی را می‌تواند مسموم سازد.

او خاطرنشان کرد: کل قفقاز جنوبی تبدیل به سوریه خواهد شد و آتش به سمت شمال و جنوب سریعا گسترش پیدا خواهد کرد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: