رایزنی‌های باکو با تهران، آنکارا و لندن درباره قره‌باغ

کدخبر: 2363392

رسانه‌های جمهوری آذربایجان از رایزنی تلفنی وزیر خارجه این کشور با همتایان خود در ایران، ترکیه و جمهوری چک و همچنین یک مقام انگلیس با محوریت درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند.

همزمان با تداوم درگیری‌ها بین باکو و ایروان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با مقام‌های کشورهای مختلف از قبیل ایران، ترکیه، انگلیس و جمهوری چک درباره این درگیری‌ها تماس تلفنی برقرار کرد.

بنا بر گزارش پایگاه «آذر نیوز» جمهوری آذربایجان، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه این کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه با مقام‌های ارشد ایران، ترکیه، جمهوری چک و انگلیس درباره درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستاین با ارمنستان صحبت کرد.

پیشتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب خبر داده بود که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با محمد جواد ظریف تماس تلفنی برقرار کرد و در آن آخرین تحولات میدانی در مناقشه قره باغ از سوی طرف بایراموف تشریح شد.

ظریف در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تشریح مجدد مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دستیابی به صلح و راه حل پایدار این مناقشه در چارچوب ابتکار منطقه ای ایران، ترکیه و روسیه - به عنوان مکمل ساز و کار گروه مینسک - را به اطلاع طرف مقابل رساند.

بنا بر گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، وزیر خارجه این کشور روز گذشته تلفنی با وزرای خارجه ایران، ترکیه و جمهوری چک و همچنین معاون پارلمانی وزیر خارجه انگلیس، معاون وزیر در امور همسایگان اروپایی و آمریکا صحبت کرد.

طبق این گزارش، درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، محور اصلی رایزنی‌های بایراموف با محمد جواد ظریف، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، «توماس پتریچک» وزیر خارجه جمهوری چک و «وندی مورتون» معاون پارلمانی وزیر خارحه انگلیس، معاون وزیر در امور همسایگان اروپایی و آمریکا بود.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که به رغم موافقت ارمنستان با توافق آتش بس به میانجیگری روسیه، این کشور در حال نقض آتش‌بس و هدف قرار دادن غیرنظامیان و مناطق پر جمعیت جمهوری آذربایجان است.

به گفته او، جمهوری آذربایجان ضمن پایبندی به آتش‌بس پایبند بوده و اقداماتی را در راستای حق دفاع از خود انجام داده است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در بخشی از این رایزنی تلفنی روز گذشته خود به حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه اشاره کرد و گفت در این حمله حداقل 10 غیرنظامی کشته شدند.

بایراموف افزود، مسئولیت کامل وضعیت جاری در منطقه بر دوش رهبران سیاسی و نظامی ارمنستان است.

رایزنی‌های تلفنی این مقام ارشد باکو درباره درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در حالی انجام شده که ایروان پیش از این ادعا کرده است که جمهوری آذربایجان به مناطق مسکونی حمله و آتش‌بس را نقض کرده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: