اتهام‌زنی پادشاه عربستان سعودی به ایران

کدخبر: 2365222

شاه عربستان سعودی در مراسم آغاز به کار هشتمین دور مجلس شورای این کشور اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد و خواستار مقابله جامعه جهانی با برخی اقدامات تهران شد.

«سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی در افتتاحیه هشتمین دور مجلس شورای این کشور گفت، کشورهای منطقه با تلاش‌های عدیده قدرت‌های منطقه‌ای که برای تحمیل نفوذ سیاسی و «ایدئولوژی افراطی» در راستای منافع خاص خود تلاش می‌کنند، روبه‌رو هستند، کسانی که به عرف بین‌الملل یا حقوق همسایگی بی توجه هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس»، وی افزود: این رویکرد خصمانه و لجوجانه مسؤول وضعیتی است که در برخی کشورهای منطقه به وجود آمده همانگونه که مسؤول فجایعی در همین کشورهاست که عرق شرم بر پیشانی بشریت می‌نشاند.

ملک سلمان در ادامه در اتهام‌زنی‌هایی به ایران مدعی شد: عربستان سعودی بر خطرناک بودن پروژه منطقه‌ای نظام ایران، دخالت آن در کشورها، حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی و برافروختن آتش فرقه‌گرایی از خلال بازوهای مختلفش تأکید می‌کند و به ضرورت اتخاذ موضعی قاطع از سوی جامعه بین‌الملل در قبال ایران فرا می‌خواند؛ موضعی که تضمین کننده حل ریشه‌ای تلاش نظام ایران برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی، توسعه برنامه موشکی بالستیک، مداخله آن در امور داخلی کشورهای دیگر، حمایت از تروریسم و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی باشد.

شاه سعودی در ادامه به پاسخ موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حملات ائتلاف سعودی نیز پرداخت و گفت، ریاض شلیک پهپاد و موشک بالستیک به سمت عربستان سعودی توسط «شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران» را محکوم می‌کند و آن را نقض عرف و قانون بین‌الملل می‌داند.

وی که از مارس ۲۰۱۵ با حملات بی امان کشورش با همراهی چند کشور دیگر به یمن هزاران نفر از مردم یمن را به کام مرگ فرستاده، در ادامه گفت، ریاض بر «حمایت از ملت برادر یمن تا بازگشت قدرت قانونی این کشور و استقلال آن از هیمنه ایرانی» تأکید می‌کند و به حمایت‌ از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران یمن بر اساس طرح صلح کشورهای حاشیه خلیج فارس، برون رفت گفت‌وگوی ملی یمنی و نیز قطعنامه ۲۲۱۶ تأکید می‌کند.

ملک سلمان درباره فلسطین هم گفت، عربستان سعودی بر ایستادن در کنار ملت فلسطین تا ایجاد کشور مستقل با مرکزیت قدس شریف بر اساس تصمیم‌های مشروع بین‌المللی و طرح صلح عربی تأکید می‌کند.

شاه سعودی در ادامه بر همکاری و تقویت روابط با عراق و کمک به دولت این کشور در مقابله با تروریسم تأکید کرد.

وی در اشاره به سوریه هم گفت، عربستان سعودی بر راه‌حل مسالمت‌آمیز در سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۴۵ و مذاکرت ژنو ۱ تأکید و از تلاش‌های سازمان ملل و فرستاده ویژه آن حمایت می‌کند.

ملک سلمان بر حمایت سیاسی کامل این کشور از مذاکرات صلح «جوبا» در سودان برای مرحله انتقالی هم استقبال و بر ضرورت صلح فراگیر تأکید کرد.

وی از امضای توافق آتش‌بس در لیبی با نظارت سازمان ملل هم استقبال کرد و گفت، امید است این توافق زمینه را برای تفاهم‌های سیاسی و اقتصادی در این کشور فراهم کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: