افشاگری تکان‌دهنده راشاتودی از یک عملیات روانی کثیف

جنگ روانی دولت انگلیس علیه کودکان سوری

کدخبر: 2365770

اسناد افشا شده نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه انگلستان میلیون‌ها دلار صرف ایجاد یک شبکه مخفی کرده است تا در حمایت از شورشیان اقدام به توزیع محتوای فکری و تصویری کند؛ بیشتر این محتوا فکر و ذهن کودکان را هدف گرفته است.

نسیم‌آنلاین؛ سید رضامرزانی : براساس گزارشی از راشاتودی ، حجم انبوهی از اسناد داخلی وزارت خارجه انگلیس نشان می‌دهد که این کشور با شیوه‌های پنهان تلاش می‌کند تا کودکان سوری را هدف پروپاگاندای خود قرار داده و آن‌ها را به سلاحی برای جنگ اطلاعاتی طولانی مدت در داخل سوریه و خارج از آن تبدیل کند.

این اسناد ذیل یک مجموعه توسط فعالان هکری بی‌نام و نشان منتشر شده است و از اقدامات پنهان دولت انگلستان علیه دولت سوریه در سالیان متمادی پرده برمی‌دارد. هدف مشترک تمام این اقدامات بی‌ثبات کردن دولت بشار اسد است و تلاش کرده تا مردم سوریه، شهروندان غربی، دولت‌های خارجی و نهادهای بین‌المللی را متقاعد سازد که ارتش آزادی بخش سوریه ( FSA ) تنها جایگزین مشروع است و با این محتوا سیلی از پروپاگاندای حمایتی را به نفع اپوزیسیون سوریه در رسانه‌های جهان به راه انداخته است.

در شمار قابل توجهی از این برنامه‌ها، کودکان هدف اصلی پروپاگاندا هستند. کمپانی ای‌آر‌کی ( ARK ) به ریاست آلیستیر هریس، یکی از کهنه‌کاران وزارت خارجه انگلیس، در بسیاری از این اقدامات پنهانی نقش محوری ایفا می‌کند. این اقدامات میلیون‌ها دلار برای وزارت خارجه هزینه در پی داشته است. در یکی از این اسناد، کمپانی مذکور هزینه توزیع محتوای پروپاگاندا و فریب را تشریح کرده است که از این قرار است: «تصاویر انیمیشنی با هدف تضعیف خدمات دولتی» (4570 پوند)، «کاریکاتورهای سیاسی» (1200 پوند) و «کتب کمیک (24 صفحه رنگی)» (30200 پوند).

همچنین کمپانی دیگری به نام آلبانی ( Albany )، یک طرح پیشنهادی به وزارت خارجه ارائه کرده است که در آن شیوه‌های حمایت مخفیانه از «فعالیت رسانه‌های اپوزیسیون» تشریح شده است. این کمپانی چندین عملیات روانی مختلف را در سوریه اجرا کرده و در این فرایند با ای‌آر‌کی همکاری نزدیکی داشت؛ از جمله مدیریت ارتباطات ائتلاف ملی سوریه در دومین کنفرانس صلح ژنو در سال 2014.

با استفاده از این اسناد به طور قطعی نمی‌توان گفت که کدام یک از پروژه‌ها در نهایت اجرایی شده اما در ماه می روزنامه‌نگاری به نام «ایان کوبین» افشا کرد که مجله «حنطاوی»، کمیک مختص کودکان 9 تا 15 سال سوری، یکی از محصولات پنهان وزارت خارجه انگلیس است. کوبین همچنین نشان می‌دهد که چگونه پیمانکاران وزارت خارجه انگلیس فیلم‌های انیمیشنی برای کودکان سوری تولید می‌کند؛ مانند «گل برای سوریه» که در مورد یک فوتبالیست جوان است که در فینال جام ملت‌های آسیا در سال 2027 گل پیروزی را به ثمر رسانده و تیم سوریه را به پیروزی می‌رساند. زمانی که بازیکن می‌خواهد پنالتی تعیین کننده را بزند، ذهن او به حلب در سال 2014 باز می‌گردد. در جریان حمله هوایی، کلاه سفید‌ها سرمی‌رسند و او را از مهلکه نجات می‌دهند و حین این رویداد یک مرد فریاد می‌کشد «ابتدا ما را با بمب‌های شیمیایی هدف قرار می‌دادند و اکنون ما را هدف بمب‌های بشکه‌ای کرده‌اند.» پس از دور کردن پسر بچه از مهلکه، یکی از کلاه سفیدها علامت پیروزی را به او نشان می‌دهد. سپس صحنه به سال 2027 باز می‌گردد و او توپ را شوت کرده و به گل می‌رسد و مجری با عنوان «شیر دمشق» از او تجلیل می‌کند.

یکی دیگر از اسناد افشا شده وزارت خارجه نشان می‌دهد که ای‌آر‌کی در ساخت و تقویت تصویری مثبت از کلاه سفیدها در سراسر جهان نقش کلیدی ایفا کرده است. این کمپانی «یک کمپین ارتباطاتی بین‌المللی به جریان انداخت تا آگاهی جهانی را نسبت به این گروه افزایش دهد و سوریه را در صدر اخبار جهان نگاه دارد.»

در جولای 2019 عکسی از دو دختر بچه سوری منتشر شد که در حال نجات خواهر کوچک‌تر خود هستند در حالی که آوار منزل ویران شده روی آن‌ها ریخته و پدرشان در چند قدم بالاتر فریاد می‌کشد. این عکس در شبکه‌های اجتماعی سراسر دنیا منتشر شد. عکس توسط عکاس سرویس خبری مشهور سوریه یعنی SY24 تهیه شد و در سراسر دنیا توزیع گردید. این سرویس توسط گلوبال استراتژی نتورک ( TGSN ) ساخته و تأمین مالی می‌شود. گلوبال استراتژی توسط ریچارد بارت، مدیر پیشین سرویس ضد تروریسم MI6 بنیانگذاری شده است.

ارسال نظر: