آل سعود در مسیر سازش با رژیم جعلی

کدخبر: 2366199

سفر نتانیاهو به عربستان سعودی در میان موجی از تایید صهیونیست‌ها و تکذیب سعودی‌ها چندین علامت سوال درباره حواشی این بازی رسانه‌ای به وجود آورده است.

رسانه‌های صهیونیستی روز دوشنبه گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به همراه «یوسی کوهن» رئیس موساد با یک پرواز مستقیم از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به عربستان سفر کرده است.

این سفر هم‌زمان با حضور «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اتفاق افتاد.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» با انتشار خبر حضور نتانیاهو در خاک عربستان نوشت که یک دیدار سه جانبه میان وی با محمد بن سلمان و پامپئو صورت گرفته است.

این خبر با موجی از تکذیب‌ها در محافل سعودی و تایید و سکوت در محافل صهیونیستی همراه بود. یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نیز خبر دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان در خاک عربستان را تایید کرد.

در مقابل «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه سعودی در واکنش به این خبر اظهار داشت که چنین چیزی وجود ندارد و ولیعهد عربستان تنها با مایک پامپئو و در حضور مقامات آمریکایی و سعودی دیدار کرده است. رسانه‌های سعودی همچون روزنامه الحیات و الریاض و عکاظ و رسانه‌های وابسته به عربستان همچون روزنامه الشرق الاوسط و شبکه العربیه نیز با بازتاب ضعیف این خبر تنها به انتشار اظهارات فیصل بن فرحان در تکذیب سفر نتانیاهو به عربستان سعودی بسنده کردند.

نکته قابل توجه آنجاست که رسانه‌های سعودی این خبر جنجالی را در حاشیه همه اخبار خود آورده و حتی از ذکر عبارت «دیدار نتانیاهو با محمد بن سلمان» یا جملاتی از این قبیل خودداری کرده بودند.

البته یک منبع ناشناس سعودی در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» ضمن تأیید این خبر، فاش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن سلمان ولی‌عهد رژیم سعودی درباره موضوعاتی از جمله ایران و همچنین توافق سازش میان ریاض و تل‌آویو گفت‌وگو کرده‌اند.

اما انتشار این خبر توسط چند رسانه صهیونیستی و انکار آن از جانب سعودی‌ها چندین علامت سوال را به وجود آورده است که با چیدن پازل اقدامات سعودی‌ها در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی شاید بتوان به برخی از آنها پاسخ داد.

دراینکه عربستان سعودی تحت نظارت و حمایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از پیشگامان عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست بوده و بحرین و امارات و سودان با چراغ سبز این کشور گام در روند سازش با صهیونیست‌ها گذاشته‌اند تردیدی نیست.

از سوی دیگر سعودی‌ها پس از اعلام توافق امارات و بحرین با اسرائیل درباره زمان سازش ریاض با تل‌آیو بارها اعلام کرده بودند که تصمیم‌گیری در این زمینه به بعد از انتخابات آمریکا موکول خواهد شد و رسانه های صهیونیستی نیز به شکل مستمر اخبار اقدامات عربستان برای پیوستن به قطار سازش را منتشر می‌کردند.

اکنون انتخابات آمریکا به پایان رسیده و ترامپ به عنوان اصلی ترین حامی ولیعهد سعودی که برای سازش با اشغالگران قدس سر از پا نمی‌شناسد، روزهای پایانی خود را در کاخ سفید می‌گذراند. سعودی‌ها می‌دانند که هرگز روابط صمیمی آنها با آمریکا در دوره دولت دموکرات «جو بایدن» تکرار نخواهد شد. بنابراین بن سلمان برای رسیدن به رویاهای خود و پروژه‌های ضد ایرانیش قبل از عزیمت ترامپ از کاخ سفید باید کاری کند.

اینکه طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی نتانیاهو به شکل ناگهانی و مستقیم به عربستان سفر و با ولیعهد آن دیدار کرده است نمی‌تواند بی‌ارتباط به شرایط حساس این کشور در بحبوحه تغییر دولت آمریکا و تلاش ریاض برای روشن کردن پرونده عادی‌سازی با تل‌آویو باشد.

اما اینکه از یک سو صهیونیست‌ها خبر سفر نخست‌وزیرشان به عربستان را منتشر و در طرف مقابل سعودی‌ها آن را تکذیب می‌کنند چه معنایی دارد؟

برخی از تحلیلگران بر این باورند که تایید و تکذیب این خبر مبتنی بر یک بازی مشترک است؛ به این صورت که رسانه‌های اسرائیلی ابتدا خبر سفر نتانیاهو به عربستان و دیدار وی با بن سلمان را مستقیما منتشر کنند، سپس محافل رسمی عربستان آن را تکذیب کنند و شخص نتانیاهو و محمد بن سلمان نیز واکنشی نشان ندهند.

درواقع این اتفاق می‌تواند سرآغاز یک تاریخ جدید برای آل سعود در خیانت به آرمان های اسلامی باشد که قصد ندارد رویه امارات و بحرین در سازش با اشغالگران را دنبال کند؛ بلکه می‌خواهد در این زمینه حساب‌شده تر عمل کند.

امپراتوری رسانه‌ای عربستان و رسانه‌های وابسته به آن از سال‌ها قبل با درز عامدانه اخبار مربوط به دیدار مقامات سعودی و صهیونیستی و سپس توجیه یا تکذیب آنها و تبلیغاتی از این قبیل در صدد آماده‌سازی افکار عمومی برای عادی‌سازی با صهیونیست‌ها بودند؛ به این صورت که اگر مردم عربستان یا سایر کشورهای عربی خبر حضور مقامات اسرائیل در این کشور را شنیدند برایشان عادی باشد.

روشن است که مهم‌ترین مانع عربستان در برابر عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی، افکار عمومی و جایگاه اسلامی این کشور است که قطعا پس از سازش با اشغالگران قدس متزلزل خواهد شد.

سعودی‌ها بنا به میل یا اجبار ناچارند به زودی توافق صلح با اسرائیل را علنی کنند، اما سعی دارند پیامدهای قطعی آن را به حداقل برسانند. بنابراین بازی رسانه‌ای مشترک سعودی-صهیونیستی در زمینه حضور نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در خاک شبه جزیره عربستان را می‌توان در راستای زمینه‌سازی برای رونمایی رسمی از توافق سازش ریاض و تل‌آویو قلمداد کرد.

«الف»

ارسال نظر: