نامه نمایندگان ارشد آمریکا به بایدن؛ به برجام بازگرد

کدخبر: 2367310

بنابر گزارش‌ها، تعدادی از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از دیدگاه «جو بایدن» در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند.

بنابر گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دموکرات‌های پر نفوذ در مجلس نمایندگان آمریکا از طرح «جو بایدن» برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند.

بنابر گزارش «تایمز اسرائیل»، در نامه‌ای که به دست آژانس خبری «جوییش تلگراف» رسیده و از روز چهارشنبه در حال گردش است، قانون‌گذاران دموکرات حمایت خود را از دیدگاه بایدن در ارتباط با ایران اعلام کرده‌اند.

در این نامه آمده است: ما شدیداً از تقاضای شما برای بازگشت ایران به تعهد کامل به توافق هسته‌ای، بازگشت آمریکا به توافق و مذاکرات بعد از آن حمایت می‌کنیم.

بنابر این گزارش، این نامه توسط سه دموکرات که حمایت همکاران خود را برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ جلب کردند، در حال گردش است. این سه نفر عبارتند از «یان اسکاووسکی» از ایلینوی، «دیوید پرایس» از کارولینای شمالی و «باربارا لی» از کالیفرنیا.

هدف از این نامه که قانون‌گذاران آمریکایی امیدوارند حمایت اعضای حزب دموکرات را جلب کند، دادن اطمینان به بایدن است که می‌تواند بدون ترس از واکنش منفی، دستکم در مجلس نمایندگان آمریکا، به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

بنابر این گزارش، تاکنون این نامه به امضای برخی از نمایندگان رسیده که حمایت از رژیم صهیونیستی را در سوابق خود دارند.

از جمله آن‌ها، «برد شرمن» قانون‌گذار دموکراتی است که روابط طولانی‌مدتی با طیف راست میانه طرفدار اسرائیل دارد و به ایجاد پروژه اسرائیل در دهه ۲۰۰۰ کمک کرد.

از دیگر کسانی که از این نامه حمایت کرده‌اند، «ابیگل اسپانبرگر» دموکرات جنگ‌طلب از ویرجینیا، «گرگوری میکس» رئیس جدید کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان از نیویورک و «خواکین کاسترو» نماینده ترقی‌خواه از تگزاس است.

«جو بایدن» که طبق برآورد رسانه‌‌های آمریکایی در آستانه ورود به کاخ سفید قرار دارد، در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود اگر ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد، او واشنگتن را به این توافق بازخواهد گرداند.

به طور کلی گرچه بایدن و مشاورانش در چند موضع‌گیری از قصد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات گفته بودند، اما با عباراتی مبهم و غیرصریح از لزوم «توافقی دیگر» با ایران صحبت کرده‌اند که این موضوع بیشتر با عنوان تقویت توافق فعلی مورد بحث قرار گرفته است. مسئله ای که مقامات ایرانی همواره رد کرده و گفته‌اند برجام دیگر قابل مذاکره نیست.

پیشتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توییتر با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای، شرایطی که دولت بعدی آمریکا می‌تواند حسن نیت خودش را ثابت کند، مشخص کرد.

او نوشت: «ایران در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت خودش را ثابت کرد. دولت بایدن هم باید با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ و متوقف کردن جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایرانی‌ها حسن نیت خودش را ثابت کند. آن موقع، ایران اقدامات اصلاحی‌اش ذیل برجام را به عقب بازمی‌گرداند.»

ظریف همچنین در مصاحبه‌ای گفت: «ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شد ولی از سازمان ملل خارج نشده است. آمریکا به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، مسئولیت‌ها و تعهداتی دارد و یک قطعنامه شورای امنیت هم داریم که ایالات متحده باید آن را به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا رعایت کند. آمریکا آن قطعنامه را نقض کرده، زیرا دولت ترامپ دولتی یاغی بوده. حالا اگر دولت بایدن هم می‌خواهد دولت یاغی باشد می‌تواند اجرای تعهداتش را به مذاکره منوط کند.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد ایران بر سر توافق هسته‌ای برجام وارد مذاکره مجدد با آمریکا نخواهد شد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل این توافق را کاهش داد.

علاوه بر این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن روز سه‌شنبه طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساندند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: