برای دفاع از یک فاجعه آدرس غلط ندهید!

کدخبر: 2367293

مدعیان اصلاحات بعد از تصویب برجام، کارناوال راه انداختند و عکس ظریف را با تیترهایی چون «امیرکبیر ایران»، «آرش کمانگیر» بر صفحه اول خود نشاندند حالا که تشت رسوایی خوش‌بینی به غرب از بام افتاده است، برخی با آدرس غلط دادن می‌خواهند از بار مسئولیت خود بکاهند.

روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با یک برنامه اینترنتی با اشاره به انتقادات به برجام اظهار داشت: «دوستانی که با برجام مخالف‌اند. با شروع مذاکرات در مسقط (عمان) هم مخالف بودند.»

ظریف گفت: «مذاکرات در مسقط توسط دولت روحانی شروع نشد، علی‌رغم مخالفت آن دوستان؛ با دستور رهبری در زمان دولت احمدی‌نژاد شروع شد.»

وی افزود: «اینکه مذاکرات مسقط قبلاً انجام شده بود نشان از این دارد که رهبری تحت ‌فشار نبودند. به نظرم برخی بزرگ‌ترین توهین‌ها را به اسم حمایت از رهبری به ایشان می‌کنند.»

ظریف اظهار کرد: «کسانی که با برجام مخالف بودند با مذاکرات مسقط هم مخالف بودند. علی‌رغم دستور رهبری کارشکنی کردند. یک سال فرصت‌سوزی کردند.»

لازم به ذکر است که ظریف و هواداران برجام در تلاش‌اند تا برای بهره‌برداری‌های سیاسی و انتخاباتی خود بار دیگر دوگانه‌سازی نخ‌نمای «مذاکره و عدم مذاکره» را کلید بزنند. نکته قابل‌تأمل آن است که مسئله و دغدغه اصلی منتقدان برجام، موضوعیت مذاکره با عدم مذاکره نبوده و اساساً مسئله اصلی، کیفیت مذاکره و خروجی‌های برجام است؛ مسئله‌ای که بارها از سوی خود دولتی‌ها و برخی از مدعیان اصلاحات هم به نقد کشیده شده است.

اینکه هواداران برجام کمپین راه بیندازند و اعلام کنند که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و یا اینکه یک توافق در سطح بین‌المللی به‌گونه‌ای و بدون هیچ ضمانت اجرایی منعقد شود که طرف‌های دیگر (آمریکا و اروپا) با وعده و فریب به تشدید تهدیدها و تحریم‌ها ادامه بدهند محل انتقاد منتقدان بوده است نه مذاکره یا عدم مذاکره!

حال ‌آنکه دولت احتمالی بایدن هم بر توافق جدید و توسعه برجام به مسائل موشکی و منطقه‌ای و حقوق بشر تأکید دارند!

نکته دیگر آن است که وقتی برجام به تصویب رسید، مدعیان اصلاحات کارناوال راه انداختند و عکس ظریف را با تیترهایی چون «امیرکبیر ایران»، «آرش کمانگیر» بر صفحه اول خود نشاندند حالا که تشت رسوایی خوش‌بینی به غرب از بام افتاده است، با آدرس غلط دادن می‌خواهند از بار مسئولیت خود بکاهند و برجام مرده را به ‌پای نظام و رهبری بنویسند.

«روزنامه کیهان»

ارسال نظر: