تخت‌روانچی به گوترش نامه زد:

اینستکس باید کارایی خود را ثابت کند

کدخبر: 2367637

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به گوترش و رئیس شورای امنیت، واشنگتن را ناقض فاحش برجام خواند و بر لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق تأکید کرد و گفت: اینستکس بعد ازدو سال باید کارایی خود را به اثبات برساند.

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیر کل و رئیس دوره ای شورای امنیت، ارزیابی ایران از گزارش اخیر دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را تشریح کرد.

نماینده ایران در این نامه، ضمن اشاره به بخش هایی از گزارش دبیرکل، واشنگتن را ناقض فاحش توافقنامه هسته ای خواند و بر لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام اشاره کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین کاهش تعهدات هسته ای ایران را نتیجه قهری نقض توافق توسط دیگر طرف ها و مطابق با حقوق ایران در برجام برشمرد و ضمن اشاره به اینکه وعده کشورهای اروپایی برای تضمین تداوم روابط اقتصادی پیش بینی شده در برجام با ایران و ایجاد سامانه اینستکس، افزود: این سامانه پس از دوسال باید کارایی خود را به اثبات برساند.

تخت روانچی ضمن اشاره به طرح ترور شهید محسن فخری زاده در گزارش دبیرکل، نحوه طرح موضوع را در این گزارش به هیچ عنوان کافی ندانست و افزود که این ترور در کنار ترور سال گذشته سردار سلیمانی، جنایت های آشکار و تروریستی هستند که باید به صورت صریح و بدون لکنت زبان محکوم شوند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی برای شورای امنیت از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ»رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و از ایران خواست که به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوترش در گزارش خود همچنین از ایران درخواست کرد تا نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه هسته‌ای و موشکی خود را برطرف کرده و به «اجرای کامل» مفاد برجام بازگردد.

وی ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی نطنز بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأکید کرد و گفت که اجرای این قطعنامه «از نظر جامعه بین‌المللی تا حد زیادی بعنوان گواهی بر کارآمدی چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و موفقیت در عدم اشاعه هسته‌ای به حساب می آید».

گوترش ضمن انتقاد از جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت «ابتکارعمل‌هایی در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران فعلی مشکلات اقتصادی و درمانی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹» تأکید کرد.

گفتنی است شورای امنیت درصدد است 22 دسامبر ( دوم دی ماه) درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل بحث و گفت‌وگو کند.

فردا دوشنبه (اول دی ماه) نیز قرار است نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام (ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: