همه چیز درباره انتخابات 2022 لبنان

مردم لبنان در آستانه یک انتخاب بزرگ!

کدخبر: 2375070

انتخابات پارلمانی 2022 لبنان شاید مهمترین اتفاق سیاسی چند سال اخیر آن باشد. این انتخابات عرصه رقابت دو جریان اصلی طرفداران و مخالفان مقاومت است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت مردم لبنان چه جریانی را برای تعیین سرنوشت کشور خود برمی‌گزینند..

نسیم‌آنلاین: یکشنبه ۲۵ اردیبهشت انتخابات پارلمانی 2022 لبنان با هدف تشکیل دولت جدید برگزار می‍‌‌شود. حدود۴ میلیون شهروند لبنانی واجد شرایط رای دادن در داخل لبنان هستند و می‌توانند ۱۲۸ نماینده مجلس جدید را انتخاب کنند.

طی روز های گذشته، انتخابات برای لبنانی‌های مقیم خارج برگزار شد. تصاویر منتشر شده نشان از مشارکت بالای این افراد بود. بنابر آمار، مشارکت 46 هزار نفری لبنانی‌های مقیم خارج در انتخابات گذشته، درانتخابات ۲۰۲۲ به ۱۳۰ هزار نفر رسید.

انتخابات ۲۰۲۲ اهمیت فراوانی دارد، زیرا اولین انتخابات پس از برگزاری تظاهرات های سال ۲۰۱۹ و بحران اقتصادی شدید در این کشور است. بحرانی که موجب شد تا ارزش پوند لبنان با بیش از ۲دهه ثبات ارزش، طی ۳ سال بیش از ۳۰ برابر کاهش یابد. این اتفاق منجر به مشکلات متعددی در تامین انرژی و کالاهای اساسی برای مردم لبنان شد. برای مثال این روزها در بیروت، پایتخت لبنان، که لقب عروس خاورمیانه را دارد، گاهی برق برای ساعت ها قطع می‌شود!

اما در میدان سیاست داخلی و خارجی هم این انتخابات اهمیت زیادی پیدا کرده است. طی ماه‌های گذشته سعد حریری رهبر حزب المستقبل از انتخابات انصراف داد و مردم را به تحریم انتخابات دعوت کرد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از حامیان سابق او از جمله رسانه های سعودی لب به انتقاد از او بگشایند. روزنامه عکاظ عربستان با انتقاد از حریری او را «دارنده ریش ایرانی» معرفی کرد و او را شیعه سیاسی دانست. محمد الساعد در این مقاله نوشت: "سعد با ترغیب اهل سنت به تحریم انتخابات به قاتلان پدرش لطف بزرگی کرد. او امروز با نبیه بری، حزب الله و جنبش آزاد میهنی متحد شده است تا آرای اهل سنت را پراکنده کند."

به طور کلی میتوان گفت که در انتخابات پیش رو شاهد رویارویی دو جریان با یکدیگر هستیم:

جریان اول متشکل از: حزب الله به رهبری محمد رعد، امل به رهبری نبیه بری، جنبش آزاد میهنی به رهبری جبران باسیل و... می‌باشد. جریان دوم متشکل از: قوات اللبنانیه به رهبری جعجع، کتائب به رهبری جمیل، اشتراکی به رهبری جنبلاط و چند حزب دیگر می‌شود. این جریان حمایت عربستان و امارات را با خود دارد و اخیرا موج رسانه‌ای حمایت از این احزاب در کشورهای عربی در جریان بود. جریان سوم، گروه‌های جدید و افراد مستقل اند، که با توجه به اقبال مردم، انتظار می‌رود که شاهد افزایش کرسی‌های این گروه باشیم.

اسرائیل نیز مانند همیشه، در این انتخابات به دنبال شکست احزاب وابسته به مقاومت است. مخصوصا  تنش‌های اخیر بین لبنان و اسرائیل بر سر نهایی کردن مرزهای دریایی حساسیت مسئله را افزایش داده است. سرزمین های آبی مورد اختلاف میان اسراییل و لبنان سرشار از منابع نفت و گاز است. در روزهای اخیر نبیه بری رئیس مجلس لبنان اعلام کرد که خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات ترسیم مرزهای آبی با اسرائیل ظرف یک ماه است. بری تهدید کرد که اگر مذاکرات تا ماه آینده به نتیجه نرسد، لبنان حفاری برای استکشاف گاز در آب‌های ساحلی خود را آغاز خواهد کرد. با پیروزی جریان ضد مقاومت در لبنان، کار برای اسرائیل از این جهت نیز راحت خواهد شد.

این موضوع در کنار افزایش تنش میان گروه‌های مقاومت و اسراییل موجب شده است تا سطح آمادگی نظامی در دو طرف افزایش یابد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در روزهای اخیر ضمن تاکید بر حفظ آماده باش حزب الله به اسراییل هشدار داد.

مجموعه این تحرکات، تحلیلگران را به این نتیجه میرساند که تاثیر این انتخابات فراتر از مرز های جغرافیایی لبنان خواهد بود.

حالا باید منتظر ماند و دید که در نهایت مردم لبنان چه جریانی را برای تعیین سرنوشت کشور خود برمی‌گزینند...

 

ارسال نظر: