فوتبال، فقط فوتبال نیست!

کدخبر: 2375606

جهان در حال تجربه کردن یک بحران اقتصادی است و تورم بالایی را از سر می‌گذراند. تورمی که بر مواد غذایی اثر بیشتری داشته است و دسترسی مردم را محدود کرده است. در این شرایط، طرفداران فوتبال که چنین دغدغه‌هایی دارند، از مدت‌ها پیش گرد هم جمع شده‌اند و حالا سازمانی دارند که از حوزه امور عام‌المنفعه تا سطح سیاسی فعالیت می‌کنند.

نسیم‌آنلاین: طرفداران فوتبال، برای دیدن یک بازی به ورزشگاه می‌روند و این رفت و آمد مکرر به ورزشگاه، باشگاه‌ها را به ارائه خدماتی بلندمدت به آنان ترغیب کرده است، از خدماتی مبتنی بر وفاداری هواداران که اهداف تجاری دارد و اسپانسرها هم در آن نقش دارند تا کارهای خیریه. در بازی‌های خانگی لیورپول، علاوه بر تماشای یک بازی فوتبال فرصتی برای دیدن کنش اجتماعی هواداران این باشگاه است. یک ون در کنار ورزشگاه پارک شده است و در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای فقرا هستند.

هدف آنها تامین غذا برای فرودستان است و نام‌شان را چنین انتخاب کرده‌اند: « هواداران حامی بانک‌های غذایی» (Fans Supporting Foodbanks) بر خلاف رنگ قرمزی که هواداران لیورپول می‌پوشند، اینجا رنگ بنفش پررنگ است، ترکیب قرمز و آبی. آبی هم که رنگ هواداران تیم همشهری، اورتون است. تماشاگران لیورپول اولین سازمان مستقل هواداری را راه‌اندازی کردند و به یاد مربی فقید خود که پانزده سال سرمربی تیم بود، نام آن را روح شنکلی (Spirit of Shankly) گذاشتند.

این کانون هواداری، کنار سازمان‌های هواداری رسمی باشگاه و بنیادهای خیریه‌ای است که این باشگاه دارد، کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهد. اعضای این سازمان، در کنار هواداران رقیب همشهری خود،‌ اتحادیه آبی‌های اورتون، یک بنیاد مشترک با هواداران حامی بانک‌های غذایی (Fans Supporting Foodbanks) بنا نهادند. این دو گروه، سعی کردند با توجه به دغدغه‌های اجتماعی مشترک، بین اختلاف پررنگ آبی و قرمزهای شهر لیورپول پل ارتباطی ایجاد کنند.

photo_2022-09-10_12-28-19

این گروه در توییتر هم فعال است و دیگر گروه‌های هواداری فوتبال در زمینه کمک به محرومان را هم در شبکه ارتباطی خود دارد اما این شبکه، تنها تعامل بین سازمانی این گروه نیست. یکی از اعضای موثر در تشکیل این سازمان، یان برایان بوده است که نماینده مجلس عوام از شهر لیورپول است. برایان عضو حزب کارگر است و دغدغه‌های حمایتی از فرودستان و کارگران دارد. کارهای برایان البته که محدود به فعالیت خیریه‌ای نیست و از لزوم تعیین سیاست‌های دولتی مناسب نیز سخن می‌گوید.

دو نماینده مجلس بریتانیا، زارا سلطانه و یان برایان از حزب کارگر،‌ اتحادیه کارگران ارتباطات (CWU)، نشریه تریبون، اتحادیه جوامع اصلاح فوری(ACORN)،‌ هواداران حامی بانک‌های غذایی (Fans Supporting Foodbanks) و کمپین حق بر غذا (Right to Food Campaign) کمپینی راه انداخته‌اند که نامش این است: «کفایت می‌کنه بسه دیگه» (Enough is Enough) این کمپین در پنج زمینه درخواست دارد که:

  • افزایش حقوق واقعی
  •  کاهش  قبض انرژی پرداختی
  •  پایان دادن به فقر غذایی
  •  خانه های مناسب برای همه
  • مالیات گرفتن از ثروتمندان

FbLfWDWUEAY-kZP

این کمپین، با برگزاری تجمعات در سراسر بریتانیا، تشکیل گروه‌های اجتماعی، سازماندهی برای ایجاد همبستگی معترضان و اقدام علیه شرکت‌ها و افرادی که از این بحران سود می‌برند، شروع شد. این کمپین مدعی است که نمی‌خواهد به تشکیلات موجود در کشور وابسته باشد و در تلاش خواهد بود در هر مکانی از کشور و هر اجتماعی از کشور فعال باشد. تاکنون 200 هزار نفر، حمایت خود را از این کمپین و مطالبات آن عنوان کردند. این در شرایطی است که بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در یادداشتی برای نشریه «دیلی میل» خطاب به مردم این کشور درباره نرخ بالای تورم و رشد سریع هزینه‌های زندگی و بهای انرژی در انگلیس هم نوشته بود که ماه‌های آتی شرایط دشوار و شاید بسیار دشوار خواهد بود. قبوض انرژی اشک چشم انگلیسی ها را در می‌آورد. لیز تراس هم در نخستین روزهای دولت، از بودجه ریاضتی سخن گفته است و این یعنی شرایط قابل قبول نیست و احتمالا همانگونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، اوضاع به نفع حزب کارگر رقم خواهد خورد.

ارسال نظر: