موافقت چهار منطقه اوکراین با الحاق به روسیه

کدخبر: 2375668

نتایج اولیه همه‌پرسی‌های الحاق به روسیه در چهار منطقه اوکراین حاکی از آن است که جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به همراه منطقه خرسون و بخشی از منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به پیوستن به روسیه رای دادند.

به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، براساس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی از همه‌پرسی که بین ۲۳ و ۲۷ سپتامبر برگزار شد، در لوهانسک، بیش از ۹۸ درصد رای دهندگان از ایده پیوستن به روسیه حمایت کرده‌اند، ارقام رسمی نشان می‌دهد دونتسک نتایج مشابهی را با بیش از ۹۹ درصد از حامیان این حرکت نشان داده است. هر دو منطقه زاپوریژیا و خرسون تا اواخر روز سه‌شنبه تمامی برگه‌های رای‌گیری را بررسی کرده‌اند و ۹۳ درصد و ۸۷ درصد رأی‌دهندگان از جدایی از اوکراین و اتحاد مجدد با روسیه حمایت کردند.

خبرگزاری تاس گفته است که بیش از ۱۳۰ ناظر از ۲۸ کشور در دونباس بر این همه پرسی نظارت داشته‌اند. به گزارش این خبرگزاری روسیه، مشارکت کلی رای دهندگان در چهار استان دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا از ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

روند الحاق

روند الحاق مناطق جدید در روسیه ممکن است مدتی طول بکشد زیرا نیاز به تأیید پارلمان و رئیس جمهور این کشور دارد. اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت که این روند با سرعت کافی انجام خواهد شد.

بر اساس قانون اساسی روسیه و قانون فدرال در مورد الحاق اعضای تشکیل دهنده جدید، این رویه شامل چندین مرحله است. سناتور کنستانتین کوساچف،‌نایب رئیس مجلس علیای روسیه در یک پست تلگرامی توضیح داد زمانی که مناطقی که مایل به عضویت در فدراسیون روسیه هستند پیشنهادات خود را به مسکو ارائه دهند، رئیس جمهور باید پارلمان را در این مورد مطلع کند.

کوساچف، گفت: اگر توافق سیاسی در مورد الحاق حاصل شود، "پیش نویس معاهدات بین‌المللی در مورد پذیرش کشورهای خارجی یا بخش هایی از آنها" در روسیه باید تدوین شود. این موافقتنامه ها موضوعاتی مانند نام و وضعیت سرزمین‌های جدید، تابعیت، جانشینی، عملکرد مقامات دولتی، عملکرد قوانین و غیره را تنظیم می کند.  پس از امضای این معاهدات، دادگاه قانون اساسی روسیه باید بررسی کند که آیا آنها با قانون عالی کشور مطابقت دارند یا خیر. در صورت عدم وجود تخلف، گام بعدی تصویب اسناد توسط مجلس سفلی، دومای ایالتی و تصویب آنها توسط مجلس علیا، شورای فدراسیون خواهد بود. به طور همزمان، پیش نویس قانون اساسی فدرال در مورد پذیرش واحدهای تشکیل دهنده جدید در روسیه باید به دوما ارائه شود. در صورت تایید، برای بررسی به مجلس علیا می‌رود. کوساچف خاطرنشان کرد: این قانون زودتر از زمان لازم الاجرا شدن معاهدات بین المللی لازم الاجرا می شود.

مسکو پیش از این هشدار داده بود که اگر جمهوری‌های دونباس و دو منطقه جنوبی اوکراین با روسیه متحد شوند، هرگونه تلاش کی‌یف برای بازپس‌گیری آنها را حمله به سرزمین خود تلقی خواهد کرد. پسکوف گفته است فوراً قانون اساسی روسیه در رابطه با این سرزمین‌ها که همه چیز به وضوح در این زمینه بیان شده است، اجرایی خواهد شد.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت، شورای فدراسیون ممکن است موضوع پیوستن این مناطق را در نشست برنامه‌ریزی شده بعدی خود در 4 اکتبر بررسی کند .

کی یف مناطقی را که مایل به پیوستن به روسیه هستند تحت اشغال غیرقانونی می‌داند و اعلام کرد که نتایج همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه امکان مذاکره پس از رای‌گیری را رد کرد. دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «اوکراین حق دارد سرزمین‌های خود را آزاد کند و به آزادسازی آن‌ها، ادامه خواهد داد».

اتحادیه اروپا و ایالات متحده قبلاً این رای گیری را "ساختگی" خوانده‌اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به سی بی اس گفت که مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا، هرگز" به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت شناخته نخواهند شد. وی افزود که کی یف "هر حقی" دارد که آنها را پس بگیرد.

ارسال نظر: