تعیین اعضای مجمع ریاست جمهوری و قانونگذاران ملی در بوسنی و هرزگوین

کدخبر: 2375685

انتخابات بوسنی و هرزگوین برای تعیین اعضای مجمع سه نفره ریاست جمهوری و قانون‌گذاران ملی، منطقه‌ای و محلی روز یکشنبه برگزار شد که بر اساس نتایج به دست آمده "دنیس بچیروویچ" در مجمع بوسنایی‌های مسلمان، "ژلیکو کومسیچ"، برای مجمع کروات‌ها و "ژلیکا سیویانوویچ" در مجمع صرب‌ها حائز بیشترین آرا شده‌اند

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، نتایج اولیه امروز دوشنبه نشان داد که دنیس بچیروویچ میانه رو در رقابت برای کرسی بوسنیایی‌های مسلمان پیشتاز بوده است. او پس از ادعای پیروزی گفت: زمان یک چرخش مثبت در بوسنی فرا رسیده است.

بچیروویچ، از حزب سوسیال دموکرات (SDP) با ۵۵.۷۸ درصد آرا در مقابل باقر عزت‌بگوویچ، که ریاست حزب بوسنیایی ملی‌گرای اقدام دموکراتیک (SDA) را از پایان جنگ در سال ۱۹۹۶ در دست دارد، پیروز شده است.

برای ریاست جمهوری کروات‌های بوسنی هم، ژلیکو کومسیچ میانه رو کمی جلوتر از بوریانا کریستو از اتحادیه ملی‌گرای کرواسی (HDZ) قرار گرفته است.

در رقابت برای عضو صرب ریاست جمهوری بوسنی نیز، ژلیکا سیویانوویچ ۵۱.۶۵ درصد از آرای شمارش شده را به دست آورده که از متحدان نزدیک "میلوراد دودیک" طرفدار روسیه است.

دودیک قبلاً عضو صرب ریاست جمهوری بود، اما اکنون برای شغل جداگانه رئیس جمهوری بخش خودمختار و جدایی‌طلب صرب‌های بوسنی، نامزد شده است.

دودیک که در این بخش اعلام پیروزی کرده، در سخنرانی خود از مقر حزب "ائتلاف سوسیال دموکرات‌های مستقل" گفت: ۲۷۴ هزار و ۹۷۷ تن از من حمایت کردند و رقیب من فقط حمایت ۲۴۶ هزار و ۴۲۵ نفر را داشت.

وی ادامه داد: این ما را متقاعد می‌کند که چنین نتایجی و چنین روندی تضمین کننده قاطع پیروزی است و ما می‌توانیم با جدیت بگوییم که من پیروز این انتخابات هستم. "جمهوری صرب بوسنی" یک آزمون دموکراتیک مهم را پشت سر گذاشت.

نزدیک به سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در این کشور بودند که با بدترین بحران سیاسی خود از زمان پایان جنگ در دهه ۹۰ میلادی مواجه است؛ بحرانی که در نتیجه سیاست‌های جدایی‌طلبانه رهبری صرب‌ها و همینطور تهدید کروات‌های بوسنی به ایجاد بن‌بست سیاسی در این کشور پدید آمده است.

فقدان نظرسنجی‌های قابل اعتماد پیش بینی نتیجه رای‌گیری را دشوار کرده با این وجود بسیاری از تحلیلگران معتقدند که احزاب ملی‌گرا همچنان تسلط خود را حفظ خواهند کرد و بزرگترین تغییر ممکن است در اردوگاه مسلمانان بوسنیایی رخ دهد.

بوسنی از دو منطقه خودمختار تشکیل شده است؛ جمهوری صرب‌های تحت تسلط صرب‌ها و فدراسیون مشترک بوسنیایی‌های مسلمان و کروات‌ها که توسط یک دولت مرکزی ضعیف متحد نگه داشته شده‌اند. این فدراسیون به ۱۰ کانتون تقسیم می‌شود.

در این میان، "کریستین اشمیت"، نماینده عالی بوسنی و هرزگوین پس از پایان رای گیری در این کشور مدعی شد که دو تصمیم را برای تحقق به هنگام و اجرایی نتایج انتخابات امضا کرده که آن را "بسته عملکرد" نامید و افزود، این تصمیم‌ها به دولت و روند ایجاد ائتلاف مربوط می‌شود.

دفتر نمایندگی عالی بر اساس توافق صلح دیتون که به جنگ ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ بوسنی هرزگوین پایان داد، ایجاد شده است. این دفتر به نمایندگی از جامعه بین‌المللی بر اجرای توافقنامه صلح نظارت می‌کند. نماینده عالی همچنین فعالیت‌های نهادهای بین‌المللی فعال در بوسنی و هرزگوین را هماهنگ می‌کند.

اشمیت افزود: به شما می‌گویم در حالیکه رای دادید و در این انتخابات شرکت کردید من تصمیم گرفتم تا تضمین کنم که آرای شما شمارش می‌شود و به خواسته دموکراتیک شما احترام می‌گذارند. شما با رای دادن دموکراتیک مسئولیتتان را نشان داده‌اید. حالا رای شما باید مورد احترام واقع شود.

وی ادامه داد: این تغییرات برای بوسنی و در مسیرش به سمت تبدیل شدن به عضو کاندیدای اتحادیه اروپا ضروری است. تصمیمات قانونی یا اجرایی ضروری فاقد شفافیت هستند یا به سادگی مسدود می‌شوند و اجرا نمی‌شوند. برای سرنوشت این کشور بسیار مهم است که دیگر چنین موانعی وجود نداشته باشد. به همین دلیل است که من اقداماتی را اعمال کرده‌ام که عملکرد موسسات را در فدراسیون بوسنی و هرزگوین بهبود می‌بخشد. آنها به همه شهروندان این امکان را می‌دهند که صدایشان شنیده شود و اطمینان حاصل شود که آنها واقعا توسط کسانی که انتخاب کرده‌اند، ارائه می‌شوند.

به گفته اشمیت، این اقدامات با هدف بهبود عملکرد فدراسیون بوسنی و هرزگوین و تضمین تحقق به هنگام نتایج انتخابات اکتبر ۲۰۲۲ است.

درحالیکه سفارت آمریکا در سارایوو از تصمیم این سیاستمدار حمایت کرده اما هنوز مشخص نیست واکنش سیاستمداران دیگر چه باشد.

ساختار سیاسی بوسنی و هرزگوین اغلب پیچیده‌ترین تشکیلات در جهان است.

ارسال نظر: