بحران مشارکت سیاسی در تونس

کدخبر: 2375802

کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که هیچ نامزدی در هفت حوزه انتخاباتی خارج از کشور ثبت‌نام نکرده‌اند و در ۱۰ ناحیه در داخل کشور نیز فقط یک نفر برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کرده است.

به نظر می‌رسد اکراه و عدم تمایل برای مشارکت در انتخابات پارلمانی که قرار است در هفدهم ماه آینده برگزار شود، وجود دارد و همین امر اهمیت و ارزش انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور را زیر سوال برده است که تعداد کرسی‌های آن از ۲۱۷ کرسی به ۱۶۱ کرسی کاهش یافته است.

آن طور که گزارش اصلی کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد، تعداد زیادی از کارمندان دولت و افراد معمولی، در سایه غیبت تقریباً کامل شخصیت‌های سیاسی برجسته، برای انتخابات نامزد شده اند.

“فاروق بواسکار” رئیس اداره عالی مستقل انتخابات در گفت‌وگو با “عربی 21” خاطرنشان کرد: عدم نامزدی در هفت حوزه انتخاباتی خارج از کشور به معنای خالی ماندن کرسی‌ها است.

“ناصر الهرابی“ مدیر اجرایی دیده‌بان نظارت بر انتخابات “شاهد“ نیز به “عربی 21“ گفت: صادقانه بگویم اینکه هیچ نامزدی در شماری از حوزه‌های انتخابیه ثبت‌نام نکرده و یا فقط شاهد ثبت‌نام یک نامزد هستیم، جای تعجب نداشت. فرمان انتخاباتی شرایط ناعادلانه‌ای را تحمیل کرده است.

انتخابات پارلمانی تونس در هفدهم دسامبر (۲۶ آذر) برگزار خواهد شد.

گروه های سیاسی درتونس با اعلام مخالفت با همه‌پرسی اخیر پیش‌نویس قانون اساسی جدید در این کشور که از سوی قیس سعید رییس جمهوری و به رغم هشدارهای صورت گرفته برگزار شد، قانون اساسی ۲۰۲۲ را "فاقد مشروعیت" اعلام و آن را "تلاشی برای مشروعیت بخشی به کودتا علیه انقلاب این کشور" توصیف کرده اند.

برهمین اساس نیروها و احزاب سیاسی انتخابات آتی تونس را تحریم کرده‌اند.

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدامات فوق‌العاده را در این کشور اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و برکناری دولت این کشور، بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

منبع: العالم
ارسال نظر: