آغاز انتخابات زودهنگام تونس

کدخبر: 2375987

برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تونس امروز آغاز شد

به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز عربی در این باره اعلام کرد انتخابات پارلمانی تونس امروز (شنبه) با گشوده شدن صندوق‌های رای در این کشور آغاز شد.

طبق این گزارش، نتایج اولیه انتخابات ۱۸ تا ۲۰ ماه جاری میلادی اعلام می‌شود، اما نتایج نهایی ۱۹ ژانویه و پس از تصمیم گیری درباره شکایات اعلام خواهد شد.

فاروق بوعسکر، رئیس هیئت عالی مستقل انتخابات تونس جمعه اعلام کرد، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تونسی واجد شرایط در داخل تونس طی شنبه در انتخابات زودهنگام پارلمانی برای انتخاب ۱۵۱ نماینده از مجموع ۱۶۱ نماینده پای صندوق‌های رای می‌روند.

وی افزود، انتخابات پارلمانی تونس در خارج کشور از روز پنج‌شنبه شروع شده است.

۱۰۵۸ نامزد برای تصاحب ۱۶۱ کرسی در پارلمان رقابت می‌کنند که تنها ۱۲۰ نفر از آنها زن هستند.

در میان احزاب شرکت کننده در این انتخابات جنبش الشعب (مردم) تونس با ۸۶ نامزد در صدر قرار دارد. همچنین ۱۳ حزب از جمله جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت و آفاق تونس این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

اواسط ماه سپتامبر، رئیس جمهوری تونس فرمان ریاست جمهوری را درباره اصلاح قانون انتخابات سال ۲۰۱۴ صادر کرد. در قانون انتخابات جدید تعداد کل کرسی‌های پارلمان از مجموع ۲۱۷ کرسی به ۱۶۱ کرسی کاهش یافته است که از این تعداد ۱۵۱ کرسی داخلی و ۱۰ کرسی مربوط به حوزه‌های انتخابیه خارج از کشور است.

قیس سعید ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ اقدامات فوق‌العاده‌ای را اتخاذ کرد که از جمله آن انحلال شورای قضایی و پارلمان و تدوین قانون اساسی جدید بود. این اقدامات با انتقادات زیادی از سوی طرف‌های داخلی و خارجی مواجه شد. تونسی‌ها این اقدامات قیس سعید را "کودتا" می‌دانند.

هیئتی از ناظران روسیه نیز برای نظارت بر انتخابات وارد تونس شده است.

قیس سُعید، رئیس جمهور تونس پس از انداختن رأی خود در صندوق، از تونسی‌ها خواست تا در انتخابات پارلمانی شرکت کنند.
وی خطاب به رأی دهندگان اردنی گفت: این یک فرصت تاریخی برای شماست، پس آن را از دست ندهید تا حقوق قانونی خود برای تحقق عدالت و آزادی را به دست بیاورید. ما تاریخ جدیدی را برای تونس خواهیم ساخت.

سعید همچنین ادامه داد: روش رای گیری قبلی قدیمی بود و تجربیات این را اثبات کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که پارلمان جدید باید خواسته‌های اجتماعی و اقتصادی تونسی‌ها را محقق و برآورده کند.

ارسال نظر: