آشوب در سرزمین اشغالی

کدخبر: 2376371
خبرنگار:

چندمین هفته اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی در حالی رقم خورد که دولت بنیامین نتانیاهو همچنان بر انجام اصلاحات قضایی مدنظر خود مصمم است. اصلاحاتی که از نظر مخالفان دولت وی منجر به ایجاد دیکتاتوری مقام نخست وزیری و کاهش حقوق اقلیت‌ها می‌شود.

نسیم آنلاین: طی چند هفته گذشته سرزمین‌های اشغالی تحت کنترل رژیم صهیونیستی شاهد اعتراضات دنباله‌دار مخالفان بنیامین نتانیاهو نسبت به سیاست‌های اعلامی دولت جدید است. سیاست‌هایی که جزو وعده‌های انتخاباتی حزب لیکود و وعده‌های ائتلافی با احزاب متحدش مانند حزب صهیونیسم مذهبی و قدرت یهودی می‌باشد. این سیاست‌های افراطی در کنار اینکه منجر به افزایش درگیری رژیم با نیروهای مقاومت فلسطینی شده باعث بروز تنش داخلی میان صهیونیست‌ها نیز شده است. تنش‌هایی که این هفته نیز ادامه داشت تا سرزمین‌های اشغالی برای نهمین هفته متوالی شاهد اعتراضات ده‌ها هزار نفری مخالفان دولت در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی باشد.

آشوب در اسرائیل2

مخالفان دولت در هفته‌های گذشته بارها اقدام به فراخواندن صهیونیست‌ها به اعتراضات کردند که منجر به تجمعات چند ده هزار نفری در سرزمین‌های اشغالی شد و در هفته گذشته شمار معترضان از 200هزار نفر گذشت. تجمعاتی که بعضا با بستن معابر و درگیری با نیروهای امنیتی رژیم همراه بود اما تجمعات اعتراضی اخیر به سمت و سوی خشونت بیشتر رفت و با اقداماتی رادیکال همراه بود که منجر به افزایش تنش و خشونت در میان صهیونیست‌ها شد و نیروهای امنیتی رژیم برای متفرق کردن تجمعات از گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی استفاده کرد و تصاویری از زخمی شدن افرادی در بین معترضان مخابره شد. بنیامین نتانیاهو در واکنش به افزایش خشونت میان معترضان و پلیس در پیام ویدئویی تهدید آمیزی اعلام کرد که هر کس به ما آسیب برساند، خونش حلال است. از طرفی نیز خلبانان رژیم صهیونیستی به اعتراضات پیوسته و با اعتصاب خود اعلام کردند که حاضر به انتقال نتانیاهو به ایتالیا برای شرکت در نشست آتی وی در این کشور نیستند.

آشوب در اسرائیل3

تجمعات تا آنجا پیش رفت که هفته گذشته معترضان اقدام به محاصره خانه چند تن از مقامات دولت رژیم کردند که محاصره خانه وزیر دادگستری، یاریو لیوین که از او به عنوان معمار موضوع اصلاح نظام قضایی یاد می‌شود، از جمله اقدامات آنها بود. یاریو لیوین قبل از این گفته بود که در صورت تصویب نشدن طرح اصلاح قضایی کابینه را منحل خواهند کرد. چهارشنبه گذشته نیز معترضان پس از با خبر شدن از حضور همسر نتانیاهو در یک آرایشگاه زنانه اقدام به محاصره این مکان و سر دادن شعار بر ضد او و دولت همسرش کردند و در ادامه نیز نیروهای امنیتی و ارتش رژیم با اقدامات ویژه وی را از محاصره معترضان خارج کردند.

آشوب در اسرائیل 4

قانون اصلاحات قضایی

تمرکز اکثریت معترضان بر روی طرحی است که مقامات دولت نتانیاهو از آن به عنوان طرح اصلاح نظام قضایی یاد می‌کنند اما معترضان آن را «کودتا علیه دموکراسی» می‌دانند. طرحی که به موجب آن قدرت دیوان عالی رژیم در مقابل پارلمان این کشور کاهش یافته و موجب برتری چشمگیر دولت و پارلمان در مقابل قوه قضاییه رژیم می‌گردد. معترضان معتقدند که دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو با تصویب این طرح به دنبال تثبیت قدرت خود در مقابل مخالفان است. مخالفان دولت فعلی معتقدند که تصویب این طرح موجب زیر سوال رفتن تفکیک قوا و ایجاد دیکتاتوری کابینه خواهد شد و حقوق اقلیت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. دیوان یا دادگاه عالی رژیم صهیونیستی بر خلاف نهادهای مشابه خود در سیار کشورها مانند ایالات متحده، یک نهاد لیبرال است و مشی آن با محافظه کاری فاصله دارد. در صورت تصویب لایحه مذکور در پارلمان رژیم دست دولت راست افراطی مذهبی_صهیونیستی فعلی برای سرکوب اقلیت‌ها به خصوص احزاب عربی و همچنین انجام اقدامات خصمانه بر علیه مخالفان داخلی و خارجی خود را باز خواهد گذاشت.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی

این اصلاحات مدنظر دولت به شدت از قدرت دیوان عالی رژیم کاسته و انتخاب کمیته قضات را به کابینه واگذار خواهد کرد. همچنین به صورت گسترده از قدرت مشاوران حقوقی کابینه کاسته و امکان تغییر آنها توسط وزرای کابینه فراهم می‌شود. پیش از این نیز طرحی به منظور کاهش قدرت دیوان عالی رژیم در مقابل پارلمان آن مطرح بود که طبق آن توانایی دیوان برای رد قوانین تصویب شده در پارلمان رژیم صهیونیستی کاهش یابد.

راه های پیش روی دولت نتانیاهو برای خروج از بحران

دولت نتانیاهو با توجه به شرایطی که توانست اکثریت پارلمان را به دست بیاورد و پس از دو سال موفق به تشکیل کابینه شد، راه‌های زیادی برای خروج از این بحران پیش روی خود ندارد. زیرا کوتاه آمدن از سیاست‌های اعلامی منجر به خروج وزراء و احزاب افراطی از دولت و سقوط کابینه خواهد شد و در مقابل نیز معترضان قصدی برای کوتاه آمدن در مقابل سیاست‌های دولت ندارند و این وضعیت زنگ خطر شکاف بین جامعه صهیونیست‌ها و حتی جنگ داخلی را برای دولت و مقامات امنیتی رژیم به صدا در آورده است.

 از طرفی نیز تهدیدات علیه رژیم در کرانه باختری روز به روز بیشتر شده و تلاش رژیم برای پاکسازی قومی در اردوگاه‌های جنین و نقب و همچنین سرعت بخشیدن به شهرک سازی در کرانه باختری منجر به افزایش تنش در این منطقه خواهد شد. از طرفی نیز فشارهای بین المللی بر علیه رژیم رو به افزایش است و حتی پروژه ابراهیم که به منظور سازش میان رژیم و کشورهای عربی منطقه ایجاد شده را تحت تاثیر اقدامات دولت افراطی اسرائیل قرار گرفته است.

یکی از راه‌های پیش روی نتانیاهو و دولتش برای خروج از بحران داخلی وارد شدن رژیم به جنگ با دشمن خارجی است که مشخصا سناریوی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و درگیر شدن با متحدان ایران در لبنان و سوریه مطرح است. اما این سناریو ممکن است برعکس عمل کرده و منجر به ایجاد شکاف بیشتر میان صهیونیست‌ها شود.

سناریوی مطرح دیگر برای خروج از وضعیت فعلی برای دولت اسرائیل، ایجاد درگیری و جنگ با فلسطینیان است که با توجه به صوت افشا شده از ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، این سناریو نیز دور از دسترس نیست. وی در صوت منتشر شده از پلیس رژیم درخواست می‌کند تا در ماه مبارک رمضان عملیات تخریب منازل فلسطینی‌ ها در قدس را اجرا کند. این تصمیم با توجه به تجربه حوادث محله شیخ جراح منجر به افزایش تنش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها خواهد شد و احتمال آغاز دور جدیدی از جنگ در سرزمین‌های اشغالی را افزایش می‌دهد.

1401060113164285325941294

ارسال نظر: